Marco Polo, a középkor leghíresebb utazója
"Mercator movet mundi - A kereskedő mozgatja a világot"
Az előző alkalommal a virágzó középkor „árufuvarosai” kerültek terítékre, külön kiemelve az ún. levantei kereskedelmet, melynek luxuscikkek közvetítése képezte profilját, ütőere pedig a Velencei Köztársaság volt. Jelen cikkünk „alanya” szorosan kapcsolódik korábbi témánkhoz, hiszen egy módos velencei kereskedőcsaládba született bele és olyan hírnévre tett szert, hogy alakja ma is élénken foglalkoztatja a történészeket.
Az 1254-ben Velencében (egyes nézetek szerint a dalmáciai Korculán) született Marco Polo-nak volt kitől örökölnie a vállalkozó szellemet, hiszen apja Nicolo, és annak testvére Maffeo is neves helyi kereskedők voltak, sőt 1260-ban már jártak üzleti úton a mesés Kínában, mely ekkor a Mongol Birodalom fennhatósága alá tartozott. Útjuk során nem kisebb vezetővel, mint Kublaj nagykánnal sikerült felvenniük a kapcsolatot, aki nyári székhelyén, a Pekingtől északra fekvő Sangtuban tartózkodott ekkor. Európába tíz esztendővel később már Kublaj „követeként” tértek vissza. A nagykán, nyitottságot mutatva más népek vallása iránt, a pápától száz tudóst kért a kereszténység tanulmányozása céljából. Bár a testvérek küldetése ebben a formában nem sikerült, hiszen mindössze két dominikánus szerzetes csatlakozott második (1271-ben indultak el újra Velencéből) útjuk során hozzájuk - azok is visszafordultak csakhamar -, ám végig elkísérte őket az ekkor mindössze 17 éves, Marco, Nicolo gyermeke. Persze ekkor még egyikük sem sejtette, hogy a kisebbik Polo révén a család hírneve évszázadok múltán is fennmarad, mint ahogy azt sem, hogy csak 24 esztendő múlva látják viszont újra szeretett városukat, az „Adria királynőjét”. Maga az út is eltartott oda-vissza vagy nyolc évig, a nagykán udvarában pedig közel 17 esztendeig szolgált a család.
A mongol állam sok külföldit alkalmazott, nem bízott ugyanis a kínaiakban. Így az idősebb Polók katonai tanácsadók lettek, míg Marcót, miután az megtanult kínaiul, a kán terepfelmérő utakra küldte távolabbi tartományokba, amolyan „utazó követként”, illetve egyéb adminisztratív (pl. adószedői) tisztségekkel bízta meg. Marco feljegyzéseiből mindvégig a nagykán és a Mongol Birodalom és államszervezet iránti mély tisztelet és csodálat hangja csendül ki.
Miután majdnem húsz évet töltöttek a Távol-Keleten, a három Polo a hazatérés mellett döntött. A nagykán ugyanis közel nyolcvan éves volt ekkor, s féltek, hogy halála veszélyt hoz majd rájuk. Kiváló lehetőségként szolgált, hogy 1292-ben egy mongol hercegnőt Perzsiába adtak férjhez, és a Polókat bízták meg, hogy elkísérjék őt. 14 hajóval indultak, Vietnam, a Maláj-félsziget és Szumátra érintésével jutottak Ceylonba és Hormuzba, itt adták át a hercegnőt Argun kán fiának. Végül Konstantinápoly érintésével 1295-ben tértek vissza Velencébe.
A sztori azonban itt nem ért teljesen véget. Történt ugyanis, hogy 1298-ban egy gálya kapitányaként Marco tengeri csatában vett részt és ott genovai fogságba esett. A börtönben a pisai Rustichellónak tollba mondta kalandjait. A világ leírása, avagy Marco Polo utazásai címet viselő könyv nemsokára óriási népszerűségre tett szert, ma úgy mondanánk, igazi bestseller lett. Marco 1299-es szabadulása után hazatért, jómódban élt és a városi tanács tagjának is megválasztották. 1324-ben bekövetkezett haláláig már nem indult új utakra, megnősült és három lánya született. Utolsó szavai állítólag ezek voltak: „Csak a felét mondtam el annak, amit láttam!”.
Ennek ellenére makacsul tartja magát történészi körökben egy másik nézet, miszerint Marco Polo sohasem járt Kínában, történeteit más utazók írásaiból „montírozta össze”. E nézet hívei olyan érvekre hivatkoznak, mint pl., hogy Polo sosem tett említést a Nagy Falról, a kínaiak teázási és egyéb szokásairól, beszámolói pedig jórészt arab és perzsa útleírásokkal mutatnak egyezéseket. Magának a könyvnek sincs hiteles példánya, csak 140 kézírásos változata tucatnyi nyelven, ellentmondásban egymással.
Marco Polo megítélése szélsőséges volt már kortársai szemében is és az is maradt: egyesek zseniális, nagy emlékezőtehetségű megfigyelőnek, a kán sikeres hivatalnokának tartják, mások nagy fantáziájú hazudozónak. Ám az már kétségtelen tény, hogy könyve nagyban hozzájárult a középkori Európa világképének szélesítéséhez. A mű, mint a korszak legfontosabb, Ázsiát bemutató útikönyve lendületet adott a felfedezéseknek és többek között olyan személyiségeknek volt kedvelt olvasmánya, mint Tengerész Henrik, vagy épp Kolumbusz, aki a fáma szerint magával vitte 1492-es útjára is.
Legközelebbi cikkünknek már ez az időszak, a nagy földrajzi felfedezések kora lesz a fő témája és persze a fentebb említett két férfiú is komoly szerephez fog jutni benne.
Idén is megkaptuk a Dun & Bradstreet tanúsítványát, ami azt jelenti, hogy a K&V továbbra is a pénzügyileg legstabilabb, legmegbízhatóbb magyar cégek közé tartozik! Ez az elismerés nem pályázaton múlik: csak azoknak ítélik oda, akiknél tényleg rendben van minden. Büszkék vagyunk rá, hogy egy nemzetközi minősítő is visszaigazolta: amit építünk, az erős alapokon áll.
BővebbenA gyöngyösi kisegítő iskolában 2018 óta működik egy Snoezelen terápiás szoba, amely az autizmus spektrumzavarral élő gyermekek számára nyújt megnyugtató, érzékszervi ingereken alapuló fejlesztést. Az évek során a helyiség elhasználódott, az eszközök jó része tönkrement... most viszont újra teljes pompájában várja a gyerekeket!
BővebbenGyöngyös is mozgásba lendült az egészségért! Hétvégén városunk adott otthont a Richter Egészségváros rendezvénynek, amely rengeteg érdeklődőt vonzott, nem véletlenül: szűrések, tanácsadás, előadások, közös séta, és minden, ami a testi-lelki jólétünkről szól.
BővebbenA mai napon újabb mérföldkőhöz érkeztünk: 6 db új KRONE hűtős félpótkocsival bővült hűtős flottánk. A bővítést és korszerűsítést egyre növekvő gyógyszeripari megbízásaink indokolták, a maximális minőségbiztosítás jegyében.
BővebbenMa reggel megnyitotta kapuit a transport logistic szakkiállítás Münchenben, és kollégáink már a nyitás óta jelen vannak, készen arra, hogy partnereinkkel találkozzanak, és új kapcsolatokat építsenek.
BővebbenHatalmas siker volt a Közlekedésbiztonsági Nap! Még esőben is! Hiába csepergett az eső szombaton, a Közlekedésbiztonsági Napunkat a gyöngyösi rutinpályán semmi sem mosta el, sőt, a vendégek száma még a várakozásainkat is felülmúlta!
Bővebben