Megosztás:

"A keréktől a kamionig" - A nemzetközi árufuvarozás története 3. rész

2014. április 30.

A K és V Kft. fennállásának 25. évfordulója alkalmából a nemzetközi árufuvarozás történetével foglalkozó "időutazás" harmadik és negyedik "epizódjában" az antik Róma kerül terítékre. Hogy miért "áldozunk" nekik két cikkel is? Mert azokban az időkben valóban minden út Rómába vezetett...

"Mercator movet mundi - A kereskedő mozgatja a világot"

Minden út Rómába vezet… (1. rész)

Ha valaki látta a Brian élete című filmet, az már tudja, mi mindent köszönhetünk a rómaiaknak. Túl azon, hogy megőrizték és átmentették a görög civilizáció kincseit, túl azon, hogy a kereszténység is itt nyert először létjogot, túl azon, hogy nyelvük, a latin az ó-és középkor ún. „lingua franca”-ja volt, mint manapság az angol, túl azon, hogy a római jog még ma is létező örökség, ahol ők megjelentek, hamarosan építkezésekkel adták mindennek tanújelét. A római időkben – bár a például szolgáló perzsák voltak ebben szó szerint és jelképesen is az „úttörők” – kiváló minőségű utak hálózták be az egész birodalmat, emellett hidak, vízvezetékek, közfürdők és ún. amfiteátrumok gazdagították a hétköznapok életterét, mely alapvetően modern, városias jellegű volt. Elég csak magára az abszolút központnak számító Rómára gondolni. Maga a birodalom is az „Örök Város” hagyomány szerinti alapításától (i.e. 753) veszi kezdetét, sőt a római naptár kiinduló évszáma is ez az esemény volt. Ebből is látszik, hogy a majdani birodalom központjának kulcsfontosságú szerep jutott mindvégig. Emiatt vezethetett előbb-utóbb minden út az „Urbs Aeterna”-ba.

Itália félszigete a görögével ellentétben nem volt annyira tagolt, kevesebb természetes kikötővel, viszont sokkal több termékeny, földművelésre alkalmas területtel rendelkezett, mint Hellász. Emiatt kezdetben nem annyira a kereskedés, mint a földművelés és a katonáskodás határozta meg annak arculatát, melyeket aztán művészi tökélyre fejlesztettek. A Földközi tenger középpontjában fekvő terület ugyanakkor nyugat és kelet felé egyaránt nyitott volt, nem véletlen, hogy sorsa arra predesztinálta, hogy „uralkodjon” az egész területen, egyben fő közlekedési és kereskedelmi útvonalak metszéspontjaként felügyeljen mindent, ami ide érkezik és innen kiindul. Ehhez a vezető szerephez azonban Itália meghódítása után első cikkünk népével, a tenger fuvarosainak számító föníciaiakkal kellett megküzdeniük. A rómaiak által punoknak nevezett ellenfelet, hiába Hannibál és az ő harci elefántjai, végül sikeresen legyőzték. Ezzel együtt megnyílt az út Nagy Sándor örökségének megszerzése felé is. A hamarosan provinciák garmadájával szaporodó birodalom azonban már nem volt ugyanaz, mint annak előtte. A királyságot felváltó köztársaság helyébe hamarosan beköszönt az egyeduralmat jelentő császárkor. Különösen fontos kiváltság volt ugyanakkor minden korban római polgárként politikai hivatalt viselni, mellyel azonban érdekes módon a kezdetekben legalábbis nem rendelkezhettek a kereskedők, hajótulajdonosok, mivel az áruszállítást a földbirtokláshoz képest kevésbé arisztokratikus feladatkörnek tartották. A provinciabeli vámok, adók, bányák bérletével is foglalkozó réteg azonban hamarosan olyan gazdagságra tett szert, hogy pénzemberekként befolyásuk rohamosan megnőtt, és „lovagrend” néven végül komoly politikai szerephez jutottak. A Római Birodalmat a szenátussal és a lovagrenddel egyetértésben kormányzó, kenyérrel és cirkuszi játékokkal kordában tartó, egymást követő, hódító császárok idejére kb. háromszázezer kilométer hosszú úthálózat épült ki! A római útrendszer központja természetesen Róma volt. Itt a Forum Romanumon állott az ún. „Milliarum aureum” (arany mérföldkő), ahonnan a főváros kapuin keresztül sugárszerűen 17 útvonal indult ki a birodalom végpontjaiig. A mai szemmel nézve is hatalmas úthálózat szerves egységbe fogva a birodalom valamennyi részét, egy idő után már nemcsak a hódító római légiók hadiútjaként funkcionált, hanem a kereskedelem céljait is kitűnően szolgálta. Segítségükkel híres, a középkorban is használatos, meghatározó jelentőségű kereskedő-utak jöttek létre vagy pedig az azokkal való intenzív kapcsolat vált lehetővé: Borostyánút, Tömjénút, Selyemút.

A következő részben ezeknek a híres utaknak eredünk nyomába.

Gy. H.

Vissza

 

Aktuális híreink

Szűrőkamion volt Cégünknél

2024. július 25.

Hétfőn sikeresen lezajlott egészségügyi szűrőprogramunk! Magyarország legnagyobb mobildiagnosztikai központjának jóvoltából 75 kollégánk kapott átfogó képet egészségi állapotáról a K&V gyöngyösi telephelyén. 

Bővebben

K&V focicsapat

2024. július 23.

Büszkén jelentjük, hogy a K&V frissen alakult céges labdarúgó csapatával máris részt vettünk az első megmérettetésen! Szombaton a “Segítsünk Levinek - Jótékonysági Kispályás Labdarúgó Tornán” a Gyöngyösi Atlétikai Klub műfüves pályáin mérkőztünk meg 12 csapattal, és büszkén végeztünk a 8. helyen.

Bővebben

Új cégautót adtunk át

2024. július 15.

Múlt héten Simon János értékesítési menedzser kollégánk átvette új cégautóját, amely már a K&V új, szemet gyönyörködtető piros színét és megújult logóját viseli. Az autóátadásban Papp Norbert, a Renault Shick-R Kft. értékesítési vezetője segédkezett Az új autó nemcsak a K&V kiválóság iránt elkötelezettségét tükrözi, hanem összhangban áll a márkánk friss és dinamikus értékeivel is. Gratulálunk, János, kellemes és biztonságos utat kívánunk! 

Bővebben

Ismét D&B AAA minősítést kaptunk

2024. július 8.

Büszkén jelentjük, hogy pénzügyi mutatóink alapján idén is kiérdemeltük a pénzügyileg legstabilabb cégeknek járó AAA tanúsítványt a Dun & Bradstreet-től! Ez az elismerés megerősíti, hogy a K&V a legmegbízhatóbb vállalatok közé tartozik. Cégünk pénzügyi stabilitása kiemelkedő, és az alacsony fizetésképtelenségi valószínűség azt jelenti, hogy üzleti partnereink biztosak lehetnek benne: a K&V időben és megbízhatóan teljesíti pénzügyi kötelezettségeit.

Bővebben

ESG "jó gyakorlatok" előadás

2024. június 28.

Büszkeség számunkra, hogy ESG-szakértő kollégánk, Belkovics Anikó, meghívást kapott a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamarától, hogy bemutassa cégünk legjobb gyakorlatait a témában.

Bővebben

35 év 35 jócselekedet - állatkert festés

2024. június 19.

Jó melegben és még jobb hangulatban telt a kedd délutánunk, amikor is a K&V kilenc lelkes munkatársa ecsetet ragadott, és újjávarázsolta a Gyöngyösi Állatkert megkopott kerítéseit. Ügyeskedéseinket lelkesen nyugtázta minden négylábú, szőrös, illetve tollas vagy éppen pikkelyes állatkert-lakó , így a "35 év, 35 jótett"-akciónk legújabb bevetése is sikerrel zárult.

Bővebben