Megosztás:

"A keréktől a kamionig" - A nemzetközi árufuvarozás története

2014. február 5.

Kedves Olvasónk!

A K&V Kft. idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. Ezen akalomból szeretnénk Önöket egy kis "időutazásra" meginvitálni egy cikksorozat formájában, melynek témája a nemzetközi árufuvarozás története az ókortól napjainkig.

Természetesen minden korban más és más módon cseréltek gazdát az áruk a nemzetközi kereskedelem színpadán. Nagy kihívás önmagában azt visszamenőlegesen felmérni, hogy negyedszázados működése alatt mennyi változáson ment keresztül cégünk. De vajon hogyan zajlott 250 vagy akár 2500 évvel ezelőtt az áruk nagyobb távolságokra való eljuttatása? Izgalmas kérdés, melynek megválaszolására a teljesség igénye nélkül teszünk remélhetőleg ismeret gazdag és szórakoztató kísérletet havonta olvasható miniatűr cikksorozatunkban. Tartsanak velünk!

"Mercator movet mundi - A kereskedő mozgatja a világot"

"A tenger fuvarosai"

Legelső cikkünk témájául választhattuk volna az ókori Kínát, Indiát vagy épp Egyiptomot is. Ehelyett egy földrajzi értelemben véve icipici kis ókori állam mellett tettük le voksunkat, nem véletlenül. A mai alkalommal Föníciával és annak népével ismertetjük meg Olvasóinkat. Ennek a méltatlanul feledésbe merült országnak ugyanis nagyon sokat köszönhetünk mi, európaiak. Ráadásul bennük tisztelhetjük az első "professzionális" nemzetközi árufuvarozókat is. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kereket ugyan nem ők találták fel, hanem a sumérok, ők dolgozták azonban ki azt a 22 mássalhangzóból álló hangjelölő írást, amelyet aztán a görögök és az etruszkok magánhangzókkal egészítettek ki és melyet latin betűs írás néven mi a mai napig alkalmazunk. A nagyjából a mai Libanon területén fekvő állam kiváló földrajzi adottságainak birtokában hamarosan a Földközi-tengeri kereskedelem fő mozgatójává vált. Önmagában ez a "helyzeti előny" még nem jogosította volna föl a címben említett jelzős szerkezet birtoklására. Kellett hozzá az a kiválóság és szakértelem, amely a hajóépítésben mutatkozott meg. A vidék gazdag volt cédrus- és tölgyfában, mellyel kitűnő minőségű hajókat készítettek. Két fajta hajót építettek: egy könnyű, jól irányítható hajót négyzet alakú vitorlával és két sor evezővel, valamint egy nagyobbat és súlyosabbat, a tekintélyesebb mennyiségű rakományok számára. Általában nappal utaztak, az éjszakát a homokos partokon felállított táborokban töltötték. Amennyiben éjjel is hajózniuk kellett, úgy a kaldeusoktól tanult csillagászati ismereteikre támaszkodtak, a Sarkcsillag alapján tájékozódtak, melyet az ókorban Föníciai Csillagnak nevezetek! Hajóikkal nemcsak hazájuk messze földön híres és értékes termékeit (többek között a szigorúan titkos recept alapján előállított bíborfestéket, cédrust, az általuk feltalált üveget), hanem az ókori világ szinte minden létező árucikkét (arany, mirha, fűszer, drágakő, márvány, selyem, porcelán) továbbították megrendelőikhez Ciprustól Egyiptomig, Szíriától Mezopotámiáig és a görögökig. Ez utóbbiak voltak egyébként azok, akiket a föníciaiak névadóként tisztelhetnek, ők nevezték el ugyanis "sötét bőrűeknek" őket, ami görögül annyit tesz: phoinikioi.

A föníciai városállamokból, így Türoszból, Szidónból, Ugaritból, Bübloszból hajók áramlottak a szélrózsa minden irányába. Büblosz városának köszönhetően nem mellesleg a biblia, bibliotéka elnevezések is, hiszen a település az Egyiptomból érkező papirusztekercsek legfőbb továbbítója volt. Föníciaiak voltak a híres bölcs Salamon király legfőbb kereskedelmi partnerei is. (Ezek mellett szinte már eltörpül az a tény, hogy még a legjobb minőségű bronzot is ők állították elő az ókorban.)

Az egyébként tevekaravánokkal jelentős szárazföldi kereskedelmet is lebonyolító "tenger fuvarosai" még a görögök előtt telepek egész sorát hozták létre a Földközi-tenger medencéjében. Egy ilyen kereskedőtelep különösen nevezetessé vált: Karthágó. Ez az észak-afrikai város olyan nagy hatalomra tett szert, hogy évszázadokkal később még a harcedzett rómaiaknak is meggyűlt vele a bajuk. Mert bizony, ők voltak azok a bizonyos punok is, akiknek legtehetségesebb vezére, Hannibál, híres elefántjaival átkelt az Alpokon.

Még ennél is szenzációsabb, hogy nagy valószínűséggel ők hajózták körbe először Afrikát, sőt, Indiáig és a Brit-szigetekig is eljutottak. A maga idejében Kolombusz szentül meg volt győződve még arról is, hogy a föníciaiak fedezték fel először Amerikát...

A következő alkalommal a hellének kereskedelmi érdemeivel ismertetjük meg Önönket. Hiszen, mint tudjuk: "Már az ókori görögök is..."

K&V Kft.

Gy. H.

Vissza

 

Aktuális híreink

Diákok látogattak raktárunkba

2023. május 22.

2023. május 19-én telephelyünkre látogattak a Vak Bottyán János Katolikus Műszaki és Közgazdasági Technikum Gazdálkodás és menedzsment szakos 10. osztályos tanulói. Munkatársaink segítségével tanulmányaikhoz kapcsolódóan betekintést nyerhettek a logisztika folyamataiba.  

Bővebben

Transport Logistic kiállításon jártunk

2023. május 18.

Ezúttal nem áruval, hanem friss szakmai élményekkel feltöltődve tértek haza kollégáink Münchenből a múlt héten. Itt rendezték meg ugyanis 4 év kihagyás után a nemzetközi Transport Logistic kiállítást 125 ország részvételével, melynek témái a fenntarthatóság és zöld jövő voltak. 

Bővebben

Ismét Superbrands díjas a K&V

2023. május 17.

Idén tizenhat éves a Business Superbrands program, amely az üzleti szektor (B2B) márkáinak legkiválóbbjait emeli ki, azaz olyan magyarországi cégeket, illetve márkákat, amelyek nem elsősorban a fogyasztókkal, hanem vállalkozásokkal, szervezetekkel állnak kapcsolatban. A jelenleg 20 tagú, független szakemberekből álló bizottság idén 16. alkalommal ült össze, mely márkánkat a K&V Logistic Solutions-t, érdemesnek találta a Business Superbrands 2023 védjegy viselésére.

Bővebben

Pápa látogatás

2023. május 4.

Ferenc Pápa látogatására szállítottuk Markaz Egyházközösség híveit.

Bővebben

Logisztika Napja Cégünknél

2023. április 20.

A Logisztika Napjának keretében belül a Gyöngyössolymosi Nagy Gyula Katolikus Általános Iskola 7. osztályos diákjait fogadtuk.

Bővebben

Új 9 fős járművek érkeztek

2023. április 4.

Személyszállítási flottánk 10 db 9 fős Ford Custom személygépjárművel bővült.

Bővebben