Megosztás:

"A keréktől a kamionig" - A nemzetközi árufuvarozás története

2014. február 5.

Kedves Olvasónk!

A K&V Kft. idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. Ezen akalomból szeretnénk Önöket egy kis "időutazásra" meginvitálni egy cikksorozat formájában, melynek témája a nemzetközi árufuvarozás története az ókortól napjainkig.

Természetesen minden korban más és más módon cseréltek gazdát az áruk a nemzetközi kereskedelem színpadán. Nagy kihívás önmagában azt visszamenőlegesen felmérni, hogy negyedszázados működése alatt mennyi változáson ment keresztül cégünk. De vajon hogyan zajlott 250 vagy akár 2500 évvel ezelőtt az áruk nagyobb távolságokra való eljuttatása? Izgalmas kérdés, melynek megválaszolására a teljesség igénye nélkül teszünk remélhetőleg ismeret gazdag és szórakoztató kísérletet havonta olvasható miniatűr cikksorozatunkban. Tartsanak velünk!

"Mercator movet mundi - A kereskedő mozgatja a világot"

"A tenger fuvarosai"

Legelső cikkünk témájául választhattuk volna az ókori Kínát, Indiát vagy épp Egyiptomot is. Ehelyett egy földrajzi értelemben véve icipici kis ókori állam mellett tettük le voksunkat, nem véletlenül. A mai alkalommal Föníciával és annak népével ismertetjük meg Olvasóinkat. Ennek a méltatlanul feledésbe merült országnak ugyanis nagyon sokat köszönhetünk mi, európaiak. Ráadásul bennük tisztelhetjük az első "professzionális" nemzetközi árufuvarozókat is. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kereket ugyan nem ők találták fel, hanem a sumérok, ők dolgozták azonban ki azt a 22 mássalhangzóból álló hangjelölő írást, amelyet aztán a görögök és az etruszkok magánhangzókkal egészítettek ki és melyet latin betűs írás néven mi a mai napig alkalmazunk. A nagyjából a mai Libanon területén fekvő állam kiváló földrajzi adottságainak birtokában hamarosan a Földközi-tengeri kereskedelem fő mozgatójává vált. Önmagában ez a "helyzeti előny" még nem jogosította volna föl a címben említett jelzős szerkezet birtoklására. Kellett hozzá az a kiválóság és szakértelem, amely a hajóépítésben mutatkozott meg. A vidék gazdag volt cédrus- és tölgyfában, mellyel kitűnő minőségű hajókat készítettek. Két fajta hajót építettek: egy könnyű, jól irányítható hajót négyzet alakú vitorlával és két sor evezővel, valamint egy nagyobbat és súlyosabbat, a tekintélyesebb mennyiségű rakományok számára. Általában nappal utaztak, az éjszakát a homokos partokon felállított táborokban töltötték. Amennyiben éjjel is hajózniuk kellett, úgy a kaldeusoktól tanult csillagászati ismereteikre támaszkodtak, a Sarkcsillag alapján tájékozódtak, melyet az ókorban Föníciai Csillagnak nevezetek! Hajóikkal nemcsak hazájuk messze földön híres és értékes termékeit (többek között a szigorúan titkos recept alapján előállított bíborfestéket, cédrust, az általuk feltalált üveget), hanem az ókori világ szinte minden létező árucikkét (arany, mirha, fűszer, drágakő, márvány, selyem, porcelán) továbbították megrendelőikhez Ciprustól Egyiptomig, Szíriától Mezopotámiáig és a görögökig. Ez utóbbiak voltak egyébként azok, akiket a föníciaiak névadóként tisztelhetnek, ők nevezték el ugyanis "sötét bőrűeknek" őket, ami görögül annyit tesz: phoinikioi.

A föníciai városállamokból, így Türoszból, Szidónból, Ugaritból, Bübloszból hajók áramlottak a szélrózsa minden irányába. Büblosz városának köszönhetően nem mellesleg a biblia, bibliotéka elnevezések is, hiszen a település az Egyiptomból érkező papirusztekercsek legfőbb továbbítója volt. Föníciaiak voltak a híres bölcs Salamon király legfőbb kereskedelmi partnerei is. (Ezek mellett szinte már eltörpül az a tény, hogy még a legjobb minőségű bronzot is ők állították elő az ókorban.)

Az egyébként tevekaravánokkal jelentős szárazföldi kereskedelmet is lebonyolító "tenger fuvarosai" még a görögök előtt telepek egész sorát hozták létre a Földközi-tenger medencéjében. Egy ilyen kereskedőtelep különösen nevezetessé vált: Karthágó. Ez az észak-afrikai város olyan nagy hatalomra tett szert, hogy évszázadokkal később még a harcedzett rómaiaknak is meggyűlt vele a bajuk. Mert bizony, ők voltak azok a bizonyos punok is, akiknek legtehetségesebb vezére, Hannibál, híres elefántjaival átkelt az Alpokon.

Még ennél is szenzációsabb, hogy nagy valószínűséggel ők hajózták körbe először Afrikát, sőt, Indiáig és a Brit-szigetekig is eljutottak. A maga idejében Kolombusz szentül meg volt győződve még arról is, hogy a föníciaiak fedezték fel először Amerikát...

A következő alkalommal a hellének kereskedelmi érdemeivel ismertetjük meg Önönket. Hiszen, mint tudjuk: "Már az ókori görögök is..."

K&V Kft.

Gy. H.

Vissza

 

Aktuális híreink

Többszörös MagyarBrands díjas a K&V Kft.

2019. november 11.

A MagyarBrands program immáron tizedik éve díjazza a magyar vonatkozású márkák közül a legeredményesebbeket. Az elmúlt egy évtized azt bizonyította, hogy a díj aktív segítség a fogyasztók számára: hiszen a kiválóság megtestesítőjeként a vásárlói döntések egyik meghatározó iránytűje.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. október 30.

Kedves Olvasóink! Az előző két alkalommal a levegőben utaztunk, jelen témánknak köszönhetően viszont most leereszkedünk a mélybe, hiszen a földalatti személyszállítás hőskoráról szól legújabb cikkünk. Külön öröm, hogy ennek kapcsán hazai vonatkozásokat is érinthetünk, hiszen az európai kontinens második és a világ első villanymeghajtású földalatti vasútja Budapesten épült ki.

Bővebben

2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

2019. október 15.

Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. október 14.

Járműparkunk 2 db DAF XF EURO6 Super Space Cab (mega) vontatóval bővült.

Bővebben

Pályaorientációs nap Cégünknél

2019. október 8.

Pályaorientációs nap a K&V Kft-nél

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 30.

Kedves Olvasóink! Múlt havi cikkünket – melyet a zeppelin léghajónak szenteltünk – azzal zártuk, hogy az a légijármű, melyet a Wright-fivérek találtak fel, hosszabb távon jóval sikeresebbé tudott válni.  Az emberiség repülésről szőtt évezredes álma nekik köszönhetően valósult meg, és indult el máig tartó, ígéretes perspektívák előtt álló diadalútjára.

Bővebben