Megosztás:

Híres történelmi és modern kori utak

2017. december 15.

Híres utakról szóló mai, egyben utolsó cikkünkben az USA és talán világ leghíresebb országútjának, a legendás 66-os útnak a történetét meséljük el, melyet a „The Mother Road”, azaz „az országutak anyja”, illetve „az Egyesült Államok főútja” néven is szoktak emlegetni.

A 20. század elején a lakosság még vasúton vagy lovas szekéren közlekedett az Egyesült Államokban is, ez utóbbiak zömmel földutakon. A tömeges autógyártás azonban mindent megváltoztatott, így hirtelen alapszükségletté váltak a jobb minőségű és hosszabb utak. Kezdetben helyi szinten álltak neki az aszfaltozott utak építésének, 1926-ban ezeket összekötötték, az országos szintűeket pedig beszámozták. Talán kevesen tudják, de a hatalmas országot kelet-nyugati irányban átszelő, Chicago és Los Angeles közötti út először a 62-es számot kapta, csak később keresztelték át 66-osra, meglehetősen triviális okból: mert így könnyebb volt megjegyezni és dallamosabb is volt.

A legendás, 2x1 sávos útvonalat 1926. november 11-én kezdték építeni, amelynek során közel 4000 km, korábban is meglevő utat kötöttek össze és ezzel nyolc államot is (Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, Új-Mexikó, Arizona és Kalifornia).

A teljes útszakasz burkolása 1938-ban, 11 év után fejeződött be. Éppen jókor, mert a 30-as években tömeges vándorlás indult meg a középnyugati államokból Kaliforniába, az ott fellendülő mezőgazdaságban ugyanis tárt karokkal várták a tapasztalt farmereket. A megnövekedett forgalomnak köszönhetően az útvonal mentén gombamód kezdtek szaporodni a nagyvárosok, az utasok kiszolgálására pedig rengeteg kis motel, étterem, benzinkút, üzlet létesült. 1939-ben jelent meg John Steinbeck Érik a gyümölcs című regénye, amelyben az utat a „the mother road” elnevezéssel illette. Ezzel kezdődött el a 66-os út mítosszá válása könyvek, filmek, zeneszámok formájában is. A slágerek közül a leghíresebb a Get Your Kicks on Route 66 című lett. A dalt Bobby Troup írta 1946-ban, és elsőként Nat King Cole adta elő, a későbbiek folyamán pedig nem kisebb zenészek és együttesek dolgozták fel, mint Chuck Berry, Bing Crosby, Ray Charles, a The Rolling Stones, és a Depeche Mode...A filmeket illetően annak idején többek között a Szelíd motorosok (Easy Rider, 1969), a 80-as években a Blues Brothers és a Bagdad Café c. kultfilmek, napjainkban pedig a Verdák néven futó animációs sorozat jelentettek és jelentenek ma is kitűnő reklámot a legendás 66-os számára. Az út a 40-es, 50-es és 60-as években élte fénykorát, hiszen ez volt az az időszak, amikor az amerikaiak elkezdtek csak úgy, kedvtelésből is utazgatni, a 66-os pedig minden másnál vonzóbb kihívást jelentett. Az egész út napi 8 óra vezetéssel és 100 km/h sebességgel számolva körülbelül 5 nap alatt volt megtehető.1950-ben a 66-ost Los Angelesen belül a város főútjává nyilvánították, ezekben az időkben mindenki egy rózsaszín Cadillacről álmodott, hogy azon Kaliforniába utazhasson. A 60-as években pedig a hippik lepték el az országutat, hogy VW minibuszaikon begördülhessenek az Angyalok Városába. Az utazók emellett egyre inkább kezdték felfedezni többek között Arizona híresebb helyszíneit: a Painted-sivatagot, a Grand Canyont és a Barringer-krátert. Ezek a látványosságok egyre több érdeklődőt vonzottak az ország összes részéből, a turizmus óriási méreteket öltött.

1956-ban Eisenhower elnök ugyanakkor megalapítja a kereszteződések nélküli államközi autópályák rendszerét, a korábbi országutakhoz képest egy magasabb rendű és nagy áteresztőképességű útvonalhálózat létrehozását irányozva elő. Ennek köszönhetően 1970-re a 66-os út szinte minden szakaszát is modern, négysávos autópályával váltották ki, amelyeken sokkal gyorsabban, kevesebb üzemanyaggal (bár unalmasabb módon) lehet megtenni ugyanazt az utat. A legendás Route hanyatlásnak indult, csődbe döntve rántva sok, erre épülő vállalkozást is. 1985-ben a 66-os utat hivatalosan is üzemen kívül helyezték, a kedvelt útjelzések mindenhonnan lekerültek.

Nem is az USA-ban lennénk azonban, ha történetünk itt érne véget. A 90-es években az érintett államok egyre inkább kezdtek rájönni, hogy minden idők leghosszabb, legöregebb és egyben legzsúfoltabb autóútját nem szabad az enyészetnek adni, hiszen muzeális értékeke van. Megkezdték a felújítást, az út mentén „A történelmi 66-os út” táblákat helyeztek el, az aszfaltra pedig 66-os szimbólumokat festettek, hogy ezzel is segítsék az eredeti útvonalat kereső autósokat. Ismét megnyitottak a töltőállomások, a motelek, a postahivatalok és az autósmozik. A turizmus is virágzásnak indult, olyannyira, hogy a 66-os utat 2007-ben visszasorolták az állami országutak  közé, 2008-ban pedig a világ 100 legértékesebb és legveszélyeztetettebb létesítménye közé kapott besorolást. „Az országutak anyja” a történelem viszontagságainak ellenére ma ismét szinte teljes szakaszában járható.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  •  

    Aktuális híreink

    Véradás a K&V Kft-nél

    2025. január 8.

    Január 6-án, az év első hétfőjén kollégáink máris példát mutattak, és vérüket adták a gyöngyösi telephelyünkön szervezett véradáson.    

    Bővebben

    CEO Summit 2024 konferencián vett részt Ügyvezetőnk

    2024. december 18.

    Ügyvezetőnk részt vett az ITBUSINESS által szervezett CEO Summit 2024 konferencián, ahol a szabályozásokkal kapcsolatos panelbeszélgetésen az ESG témakörét vitatták meg.

    Bővebben

    Karácsonyi ajándékdobozok átadása

    2024. december 13.

    A karácsony a szeretet ünnepe, amikor fontos, hogy odafigyeljünk azokra is, akik az év során sajnos szűkölködnek. A K&V-nél évek óta hagyománya van, hogy munkatársaink révén karácsonykor cipősdobozokban ajándékokat gyűjtünk a rászoruló gyerekeknek.

    Bővebben

    K&V Mikulás rajzpályázat díjazottak

    2024. december 9.

    Péntek este a K&V Mikuláskamion-rajzpályázat díjátadóján a Mikulás logisztikai kalandjai életre keltek – méghozzá színpadon és rengeteg mosollyal! Idei pályázatunkra 374 fantasztikus alkotás érkezett, és az általános iskolás gyerekek kreativitása egyszerűen lenyűgözött minket (és a Mikulást is, aki azt mondta, ennyi szuper logisztikai ötletet még a Lappföldön sem látott!). A téma: hogyan jut el a Mikulás a világ minden tájára a K&V kamionjainak segítségével. Hát, a rajzok alapján biztosak vagyunk benne, hogy nincs ajándék, ami a pótkocsiban maradna!     

    Bővebben

    Szállítmányozás 2024 konferencián vett részt ügyvezetőnk

    2024. december 3.

    Varga Bálint ügyvezetőnk részt vett a Szállítmányozás 2024 konferencia kerekasztal-beszélgetésén, ahol az idei év kihívásait és eredményeit értékelte, valamint megosztotta a K&V 2025-re vonatkozó terveit.

    Bővebben

    A gyöngyösi uszonyosúszó tehetségek és a K&V közös története

    2024. november 28.

    A Mátrai Erőmű Búvárklub már 50 éve mutatja meg, mit jelent a sport iránti elkötelezettség és a kitartás ereje. Nagy öröm számunkra, hogy a K&V is időről időre hozzájárulhat a klub sikereihez. Az utánpótlás-nevelésben kulcsszerepet játszó egyesület 160 tagot számlál, köztük 77 gyerektehetséget, akiket mi, a K&V, pro bono szállítunk a különböző országos bajnokságokra és eseményekre.

    Bővebben