Megosztás:

Híres történelmi és modern kori utak

2017. december 15.

Híres utakról szóló mai, egyben utolsó cikkünkben az USA és talán világ leghíresebb országútjának, a legendás 66-os útnak a történetét meséljük el, melyet a „The Mother Road”, azaz „az országutak anyja”, illetve „az Egyesült Államok főútja” néven is szoktak emlegetni.

A 20. század elején a lakosság még vasúton vagy lovas szekéren közlekedett az Egyesült Államokban is, ez utóbbiak zömmel földutakon. A tömeges autógyártás azonban mindent megváltoztatott, így hirtelen alapszükségletté váltak a jobb minőségű és hosszabb utak. Kezdetben helyi szinten álltak neki az aszfaltozott utak építésének, 1926-ban ezeket összekötötték, az országos szintűeket pedig beszámozták. Talán kevesen tudják, de a hatalmas országot kelet-nyugati irányban átszelő, Chicago és Los Angeles közötti út először a 62-es számot kapta, csak később keresztelték át 66-osra, meglehetősen triviális okból: mert így könnyebb volt megjegyezni és dallamosabb is volt.

A legendás, 2x1 sávos útvonalat 1926. november 11-én kezdték építeni, amelynek során közel 4000 km, korábban is meglevő utat kötöttek össze és ezzel nyolc államot is (Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, Új-Mexikó, Arizona és Kalifornia).

A teljes útszakasz burkolása 1938-ban, 11 év után fejeződött be. Éppen jókor, mert a 30-as években tömeges vándorlás indult meg a középnyugati államokból Kaliforniába, az ott fellendülő mezőgazdaságban ugyanis tárt karokkal várták a tapasztalt farmereket. A megnövekedett forgalomnak köszönhetően az útvonal mentén gombamód kezdtek szaporodni a nagyvárosok, az utasok kiszolgálására pedig rengeteg kis motel, étterem, benzinkút, üzlet létesült. 1939-ben jelent meg John Steinbeck Érik a gyümölcs című regénye, amelyben az utat a „the mother road” elnevezéssel illette. Ezzel kezdődött el a 66-os út mítosszá válása könyvek, filmek, zeneszámok formájában is. A slágerek közül a leghíresebb a Get Your Kicks on Route 66 című lett. A dalt Bobby Troup írta 1946-ban, és elsőként Nat King Cole adta elő, a későbbiek folyamán pedig nem kisebb zenészek és együttesek dolgozták fel, mint Chuck Berry, Bing Crosby, Ray Charles, a The Rolling Stones, és a Depeche Mode...A filmeket illetően annak idején többek között a Szelíd motorosok (Easy Rider, 1969), a 80-as években a Blues Brothers és a Bagdad Café c. kultfilmek, napjainkban pedig a Verdák néven futó animációs sorozat jelentettek és jelentenek ma is kitűnő reklámot a legendás 66-os számára. Az út a 40-es, 50-es és 60-as években élte fénykorát, hiszen ez volt az az időszak, amikor az amerikaiak elkezdtek csak úgy, kedvtelésből is utazgatni, a 66-os pedig minden másnál vonzóbb kihívást jelentett. Az egész út napi 8 óra vezetéssel és 100 km/h sebességgel számolva körülbelül 5 nap alatt volt megtehető.1950-ben a 66-ost Los Angelesen belül a város főútjává nyilvánították, ezekben az időkben mindenki egy rózsaszín Cadillacről álmodott, hogy azon Kaliforniába utazhasson. A 60-as években pedig a hippik lepték el az országutat, hogy VW minibuszaikon begördülhessenek az Angyalok Városába. Az utazók emellett egyre inkább kezdték felfedezni többek között Arizona híresebb helyszíneit: a Painted-sivatagot, a Grand Canyont és a Barringer-krátert. Ezek a látványosságok egyre több érdeklődőt vonzottak az ország összes részéből, a turizmus óriási méreteket öltött.

1956-ban Eisenhower elnök ugyanakkor megalapítja a kereszteződések nélküli államközi autópályák rendszerét, a korábbi országutakhoz képest egy magasabb rendű és nagy áteresztőképességű útvonalhálózat létrehozását irányozva elő. Ennek köszönhetően 1970-re a 66-os út szinte minden szakaszát is modern, négysávos autópályával váltották ki, amelyeken sokkal gyorsabban, kevesebb üzemanyaggal (bár unalmasabb módon) lehet megtenni ugyanazt az utat. A legendás Route hanyatlásnak indult, csődbe döntve rántva sok, erre épülő vállalkozást is. 1985-ben a 66-os utat hivatalosan is üzemen kívül helyezték, a kedvelt útjelzések mindenhonnan lekerültek.

Nem is az USA-ban lennénk azonban, ha történetünk itt érne véget. A 90-es években az érintett államok egyre inkább kezdtek rájönni, hogy minden idők leghosszabb, legöregebb és egyben legzsúfoltabb autóútját nem szabad az enyészetnek adni, hiszen muzeális értékeke van. Megkezdték a felújítást, az út mentén „A történelmi 66-os út” táblákat helyeztek el, az aszfaltra pedig 66-os szimbólumokat festettek, hogy ezzel is segítsék az eredeti útvonalat kereső autósokat. Ismét megnyitottak a töltőállomások, a motelek, a postahivatalok és az autósmozik. A turizmus is virágzásnak indult, olyannyira, hogy a 66-os utat 2007-ben visszasorolták az állami országutak  közé, 2008-ban pedig a világ 100 legértékesebb és legveszélyeztetettebb létesítménye közé kapott besorolást. „Az országutak anyja” a történelem viszontagságainak ellenére ma ismét szinte teljes szakaszában járható.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  •  

    Aktuális híreink

    Új vontatók érkeztek

    2021. január 26.

    Cégünk 2021-ben is folytatja a járműpark korszerűsítését és minőségi cseréjét. Januárban 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató cseréjére került sor.

    Bővebben

    Ismét vért adtunk

    2021. január 13.

    Cégünk dolgozói évek óta lelkesen vesznek részt a Magyar Vöröskereszt által rendszeresen szervezett véradásokon, így a 2021-es év is véradással indult. 41 személy adott vért. Köszönjük dolgozóinknak az önzetlen segítséget. Adj vért és ments életet!

    Bővebben

    IRU diploma átadó

    2021. január 10.

    Nyolc munkatársunk részesült a legrangosabb elismerésben, az IRU-díjban.  

    Bővebben

    Ismét helyezést értünk el

    2020. december 16.

    Futóink a 2020-as évben is szép eredményt értek el.

    Bővebben

    Továbbra is támogatjuk a Magyar Élelmiszerbank munkáját

    2020. november 27.

    Az Élelmiszerbank azon dolgozik, hogy az élelmiszerfelesleget eljuttassa azokhoz, akiknek erre a legnagyobb szükségük van. A K&V Kft. abban segíti az Élelmiszerbank tevékenységét, hogy az általuk gyűjtött adományok eljussanak a nélkülözőkhöz.

    Bővebben

    Változások a HU-GO e-útdíj rendszerben

    2020. november 17.

    Az innovációért és technológiáért felelős miniszter 41/2020. (XI. 13.) ITM rendelete módosította az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról szóló 25/2013. (V. 31.) NFM rendeletet.

    Bővebben