Megosztás:

Híres történelmi és modern kori utak

2017. augusztus 22.

Híres utakról szóló sorozatunkban elérkeztünk az e téren talán legnagyobb fordulatot elindító korszakig, az ún. ipari forradalom koráig. A 18-19. század a mezőgazdasághoz, az iparhoz és a városiasodáshoz hasonlóan a közlekedés területén is lényegi változásokat idézett elő. Mai cikkünkben a korszak legismertebb úttervezőjét, John McAdam skót mérnököt mutatjuk be, valamint a róla elnevezett makadámutak építésének technológiáját.

„Többet megtanulsz egy útról, ha végigjárod, mint a világ összes térképéből.”

IV. rész: makadámutak

John McAdam 1756-ban született Skóciában. Apja halála után fiatalon az amerikai gyarmatokra utazott, és nagybátyja kereskedelmi vállalatánál helyezkedett el. A függetlenségi háború után már jómódú emberként tért haza és vett birtokot szülőföldjén. A vagyonossá vált McAdam sokat utazgatott, és eközben elborzasztották a rossz minőségű, hiányosan karbantartott utak. Angliában az utak úgy készültek, hogy a durva kőzúzalék alépítményre kavicsot terítettek. Ami azonban kielégítő volt a gyalogos közlekedésre nézve, az már nem felelt meg az egyre élénkebb postakocsi-forgalomnak: a laza szerkezetű alapzatok nem bírták el a nehéz járműveket, a kerékvágások mélyen besüppedtek, ráadásul tele voltak kisebb-nagyobb gödrökkel.

McAdam kezdetben saját költségén kezdett kísérletezni, később Angliában, már állami megbízásból folytathatta munkáját. A skót mérnök által tervezett utaknak szó szerint az egész ország, majd egész Európa a csodájára járt. E szempontból nézve beszédes adat, hogy McAdam  – aki két fontos értekezést is közzétett módszeréről – műveiből két év múlva már az ötödik kiadás is elfogyott. Javaslatára a brit parlament felállított egy útépítést vizsgáló bizottságot, őt magát később Nagy-Britannia útügyi főfelügyelőjévé nevezték ki. E megbízatás keretén belül, a teljes brit úthálózat felmérése és javítása céljából elképesztő mennyiséget utazott. Az addigra már európai hírnevű mérnök szerénységét jól mutatja, hogy a neki felajánlott lovagi rangot is visszautasította, megelégedve azzal, hogy láthatta és megélhette az általa elindított folyamat végeredményét: a jó minőségű úthálózat kiépülését hazájában. 1836-ban, nyolcvanéves korában halt meg, közmegbecsülés által övezve.John McAdam még bristoli kerületi útfelügyelőként dolgozta ki az új útépítési technológiát, mely három pilléren nyugodott:

  1. A járművek kerekei csak az út felületét koptatják. Ha az út minőségileg kifogástalanul készül el, rendszeres karbantartás esetén az alapzat nem rongálódik. Ebből kiindulva az utaknak nincs szükségük külön alépítményre.
  2. Nem a zúzottkő keménysége számít, hanem az egyenletes méretük: az egyenlő nagyságú kövekben van meg az ún. helyben maradás tulajdonsága. Ha egy-egy nagyobb kő kerül közéjük, ezt a kocsikerekek csakhamar kimozdítják helyéből, és ezáltal az úttest elveszti folytonosságát.
  3. Az útfelület az esetben marad hibátlan és vizet át nem eresztő, ha az út ágyazata száraz és egyöntetű. Ehhez a zúzottkő alsó rétegének az út menti szivárgóárok állandó vízszíne felett legalább 8 cm-re kell állnia.

Újításait 1822-ben vezette be. A nem túl termelékenyen építhető rakott terméskőalap helyett egy 25 cm összvastagságú, több rétegben felvitt zúzottkőréteget teríttetett le. A földműre elsőként kb. ökölnyi nagyságú durva zúzottkövet terítettek szét, lazán, 15–20 cm-es vastagságban, erre kisebb szemcseméretű zúzottkövet terítettek 6–8 cm-es vastagságban, amelynek a felületére általában még kisebb méretű, homokkal kevert, ún. hengerlési zúzalékot is szórtak, illetve hengereltek be kiékelésként.

McAdam neve olyannyira ismertté vált, hogy a zúzottkőburkolatokat az egész világ makadámburkolatnak nevezi. Mivel a kötőanyag nélküli makadámburkolat hengerléses kiékeléséhez vizet is permeteztek ki, elterjedtté vált a vízkötésű makadámút megnevezés.

A kötőanyag nélküli út felülete azonban folyamatosan kopott, ezért azokat pótolni kellett. És az is gond volt, hogy az utak állandóan porzottak. Ezért eleinte kőburkolattal fedték be a városi, főleg a belvárosi makadámutakat. A külvárosi makadámutak portalanítását kátrányolajjal oldották meg.

Még fejlettebb technológia az aszfalt-makadámút: már 1837-ben felfedezték, hogy a forró állapotúra hevített természetes aszfalt porítható, majd abból vízzáró aszfaltburkolat készíthető: a rendes módon előállított makadámutak aszfalttal leöntve annak felületét egyenletesebbé és ellenállóbbá teszik.

Bár a skót mérnök már nem élhette meg technológiájának ilyen jellegű tökéletesedését, ma már egyöntetű, hogy makadámutakban a modern kori műutak elődjét tisztelhetjük.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  •  

    Aktuális híreink

    Megyei Év Vállalkozója Díjat kaptak Ügyvezetőink

    2022. november 29.

    A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) Heves megyei szervezete 2022. november 26-án tartotta az idei megyei Prima-díjátadó gálaestet, melyen átadták a megyei vállalkozói kitüntetéseket. Idén Varga Viktor és Varga Bálint a K és V Kft. Ügyvezetői is Megyei Év Vállalkozója Díj kitüntetésben részesültek. 

    Bővebben

    Ecovadis Silver besorolást kapott cégünk

    2022. november 20.

    A K&V Kft. megszerezte az ECOVADIS Silver fenntarthatósági besorolást. Ez a besorolás fenntarthatóság szempontjából cégünket a legjobb vállalatok 25%-a közé sorolja.    

    Bővebben

    Új buszok érkeztek

    2022. november 9.

    Járműflottánk 10 db 18 személyes Ford Transit Minibusszal bővült.

    Bővebben

    Újabb pályaorientációs nap a K&V Kft-nél

    2022. november 2.

    2022. október 28-án pénteken a Gyöngyösi Kálváriaparti Sport- és Általános Iskola 8. és 5. évfolyamos diákjai látogattak el telephelyünkre. A Pályaorientációs Nap keretén belül 2 osztály 44 gyermeke és 4 pedagógusa nyerhetett betekintést a fuvarozás, a logisztika és a fuvarszervezés világába.

    Bővebben

    Újra támogatjuk a kézilabda klubbot

    2022. október 24.

    Az idei évben újra együttműködési megállapodást és támogatói szerződést írtunk alá a Gyöngyösi Kézilabda Klubbal.

    Bővebben

    Ismét MagyarBrands díjas a K&V

    2022. október 18.

    A Szakmai Bizottság döntése alapján a K&V Logistics Solution MAGYARBRANDS díjas, KIVÁLÓ MÁRKÁNAK számít, a hazai üzleti TOP márkák egyikeként.

    Bővebben