Megosztás:

Híres történelmi és modern kori utak

2017. augusztus 22.

Híres utakról szóló sorozatunkban elérkeztünk az e téren talán legnagyobb fordulatot elindító korszakig, az ún. ipari forradalom koráig. A 18-19. század a mezőgazdasághoz, az iparhoz és a városiasodáshoz hasonlóan a közlekedés területén is lényegi változásokat idézett elő. Mai cikkünkben a korszak legismertebb úttervezőjét, John McAdam skót mérnököt mutatjuk be, valamint a róla elnevezett makadámutak építésének technológiáját.

„Többet megtanulsz egy útról, ha végigjárod, mint a világ összes térképéből.”

IV. rész: makadámutak

John McAdam 1756-ban született Skóciában. Apja halála után fiatalon az amerikai gyarmatokra utazott, és nagybátyja kereskedelmi vállalatánál helyezkedett el. A függetlenségi háború után már jómódú emberként tért haza és vett birtokot szülőföldjén. A vagyonossá vált McAdam sokat utazgatott, és eközben elborzasztották a rossz minőségű, hiányosan karbantartott utak. Angliában az utak úgy készültek, hogy a durva kőzúzalék alépítményre kavicsot terítettek. Ami azonban kielégítő volt a gyalogos közlekedésre nézve, az már nem felelt meg az egyre élénkebb postakocsi-forgalomnak: a laza szerkezetű alapzatok nem bírták el a nehéz járműveket, a kerékvágások mélyen besüppedtek, ráadásul tele voltak kisebb-nagyobb gödrökkel.

McAdam kezdetben saját költségén kezdett kísérletezni, később Angliában, már állami megbízásból folytathatta munkáját. A skót mérnök által tervezett utaknak szó szerint az egész ország, majd egész Európa a csodájára járt. E szempontból nézve beszédes adat, hogy McAdam  – aki két fontos értekezést is közzétett módszeréről – műveiből két év múlva már az ötödik kiadás is elfogyott. Javaslatára a brit parlament felállított egy útépítést vizsgáló bizottságot, őt magát később Nagy-Britannia útügyi főfelügyelőjévé nevezték ki. E megbízatás keretén belül, a teljes brit úthálózat felmérése és javítása céljából elképesztő mennyiséget utazott. Az addigra már európai hírnevű mérnök szerénységét jól mutatja, hogy a neki felajánlott lovagi rangot is visszautasította, megelégedve azzal, hogy láthatta és megélhette az általa elindított folyamat végeredményét: a jó minőségű úthálózat kiépülését hazájában. 1836-ban, nyolcvanéves korában halt meg, közmegbecsülés által övezve.John McAdam még bristoli kerületi útfelügyelőként dolgozta ki az új útépítési technológiát, mely három pilléren nyugodott:

  1. A járművek kerekei csak az út felületét koptatják. Ha az út minőségileg kifogástalanul készül el, rendszeres karbantartás esetén az alapzat nem rongálódik. Ebből kiindulva az utaknak nincs szükségük külön alépítményre.
  2. Nem a zúzottkő keménysége számít, hanem az egyenletes méretük: az egyenlő nagyságú kövekben van meg az ún. helyben maradás tulajdonsága. Ha egy-egy nagyobb kő kerül közéjük, ezt a kocsikerekek csakhamar kimozdítják helyéből, és ezáltal az úttest elveszti folytonosságát.
  3. Az útfelület az esetben marad hibátlan és vizet át nem eresztő, ha az út ágyazata száraz és egyöntetű. Ehhez a zúzottkő alsó rétegének az út menti szivárgóárok állandó vízszíne felett legalább 8 cm-re kell állnia.

Újításait 1822-ben vezette be. A nem túl termelékenyen építhető rakott terméskőalap helyett egy 25 cm összvastagságú, több rétegben felvitt zúzottkőréteget teríttetett le. A földműre elsőként kb. ökölnyi nagyságú durva zúzottkövet terítettek szét, lazán, 15–20 cm-es vastagságban, erre kisebb szemcseméretű zúzottkövet terítettek 6–8 cm-es vastagságban, amelynek a felületére általában még kisebb méretű, homokkal kevert, ún. hengerlési zúzalékot is szórtak, illetve hengereltek be kiékelésként.

McAdam neve olyannyira ismertté vált, hogy a zúzottkőburkolatokat az egész világ makadámburkolatnak nevezi. Mivel a kötőanyag nélküli makadámburkolat hengerléses kiékeléséhez vizet is permeteztek ki, elterjedtté vált a vízkötésű makadámút megnevezés.

A kötőanyag nélküli út felülete azonban folyamatosan kopott, ezért azokat pótolni kellett. És az is gond volt, hogy az utak állandóan porzottak. Ezért eleinte kőburkolattal fedték be a városi, főleg a belvárosi makadámutakat. A külvárosi makadámutak portalanítását kátrányolajjal oldották meg.

Még fejlettebb technológia az aszfalt-makadámút: már 1837-ben felfedezték, hogy a forró állapotúra hevített természetes aszfalt porítható, majd abból vízzáró aszfaltburkolat készíthető: a rendes módon előállított makadámutak aszfalttal leöntve annak felületét egyenletesebbé és ellenállóbbá teszik.

Bár a skót mérnök már nem élhette meg technológiájának ilyen jellegű tökéletesedését, ma már egyöntetű, hogy makadámutakban a modern kori műutak elődjét tisztelhetjük.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  • Híres történelmi és modern kori utak
  •  

    Aktuális híreink

    CEO Summit 2024 konferencián vett részt Ügyvezetőnk

    2024. december 18.

    Ügyvezetőnk részt vett az ITBUSINESS által szervezett CEO Summit 2024 konferencián, ahol a szabályozásokkal kapcsolatos panelbeszélgetésen az ESG témakörét vitatták meg.

    Bővebben

    Karácsonyi ajándékdobozok átadása

    2024. december 13.

    A karácsony a szeretet ünnepe, amikor fontos, hogy odafigyeljünk azokra is, akik az év során sajnos szűkölködnek. A K&V-nél évek óta hagyománya van, hogy munkatársaink révén karácsonykor cipősdobozokban ajándékokat gyűjtünk a rászoruló gyerekeknek.

    Bővebben

    K&V Mikulás rajzpályázat díjazottak

    2024. december 9.

    Péntek este a K&V Mikuláskamion-rajzpályázat díjátadóján a Mikulás logisztikai kalandjai életre keltek – méghozzá színpadon és rengeteg mosollyal! Idei pályázatunkra 374 fantasztikus alkotás érkezett, és az általános iskolás gyerekek kreativitása egyszerűen lenyűgözött minket (és a Mikulást is, aki azt mondta, ennyi szuper logisztikai ötletet még a Lappföldön sem látott!). A téma: hogyan jut el a Mikulás a világ minden tájára a K&V kamionjainak segítségével. Hát, a rajzok alapján biztosak vagyunk benne, hogy nincs ajándék, ami a pótkocsiban maradna!     

    Bővebben

    Szállítmányozás 2024 konferencián vett részt ügyvezetőnk

    2024. december 3.

    Varga Bálint ügyvezetőnk részt vett a Szállítmányozás 2024 konferencia kerekasztal-beszélgetésén, ahol az idei év kihívásait és eredményeit értékelte, valamint megosztotta a K&V 2025-re vonatkozó terveit.

    Bővebben

    A gyöngyösi uszonyosúszó tehetségek és a K&V közös története

    2024. november 28.

    A Mátrai Erőmű Búvárklub már 50 éve mutatja meg, mit jelent a sport iránti elkötelezettség és a kitartás ereje. Nagy öröm számunkra, hogy a K&V is időről időre hozzájárulhat a klub sikereihez. Az utánpótlás-nevelésben kulcsszerepet játszó egyesület 160 tagot számlál, köztük 77 gyerektehetséget, akiket mi, a K&V, pro bono szállítunk a különböző országos bajnokságokra és eseményekre.

    Bővebben

    Ellátogatott hozzánk a DAF Trucks NV European

    2024. november 22.

    Múlt szerdán nagy örömünkre ellátogatott hozzánk Michiel Kuijs, a DAF Trucks NV European Sales Directora, valamint Ferenc Ujszaszi és Attila KISS, a DAF Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és kereskedelmi igazgatója.

    Bővebben