Megosztás:

Híres történelmi és modern kori utak

2017. február 20.

Bármely útnak, amellett, hogy filozófiai és irodalmi szempontból is örök és izgalmas témát szolgáltat, gyakorlati oldalról az a fő rendeltetése, célja, hogy összekössön országokat, városokat, embereket, így könnyítve meg a kapcsolatteremtést. A 18., 19. és 20. század ipari forradalmai során számos, a közlekedést könnyítő járművet találtak fel, melyek aztán mind nagyobb és nagyobb sebességre lettek képesek. Ma már földön-vízen-levegőben egyaránt viszonylagos kényelemmel és gyorsaságban juthatunk el bárhová, ahová csak szeretnénk, akár magáncélból történik az utazás, akár kereskedelmi jelleggel. A szárazföldi járművekkel együtt fejlődött a közlekedésre használt útvonalak kiépítésének színvonala és mennyisége is. Cégünk a jelen kor adta lehetőségeknek köszönhetően jó minőségű országutakon szállíthatja partnerei termékeit Európa egyik pontjából a másikba. De vajon milyen módon közlekedtek szárazföldön az ókorban vagy például milyen híres zarándokutakat használtak a középkorban? Milyen változásokat hozott az ipari forradalom? Melyek hazánk és a nagyvilág legnépszerűbb modern kori sztrádái vagy épp gyalogos ösvényei? Többek között ezekre a kérdésekre próbálunk a teljesség igénye nélkül választ keresni új sorozatunkban.

„Többet megtanulsz egy útról, ha végigjárod, mint a világ összes térképéből.”

I. rész: Az ókori Perzsia

Az utak mesterséges kialakításának, rendszeres karbantartásának és folyamatos bővítésének igénye akkor született meg, amikor őseink feltalálták a kereket és ezzel együtt a kerekes járműveket. E ma már magától értetődőnek ható találmány a maga idejében az egész szárazföldi közlekedést forradalmasította. A további fejlődéshez a vas megjelenése adta a lendületet. A vasból készült szerszámok ugyanis jobbak és olcsóbbak voltak, mint bronzból kialakított elődeik, így sokat lehetett belőlük készíteni, a nagy mennyiségű és jó minőségű szerszámokkal pedig az utak építése is gyorsabbá, hatékonyabbá vált. Kezdetben a kerekes járműveket csak természetes terepeken használták. Az ipar és a kereskedelem fejlődéséhez, az új államok közigazgatásának kialakulásához, katonai védelméhez ezek azonban már nem feleltek meg. Olyan utak kellettek, ahol a forgalom gyorsan és biztonságosan haladhatott, nem voltak természeti akadályok. Az útépítés, annak költségessége miatt már a kezdetektől fogva állami hatáskörbe tartozott.

Bár az ókori útépítés „művészei” közismerten a rómaiak voltak, közúti közlekedésre használt összefüggő úthálózattal legelőször a Perzsa Birodalomban találkozhatunk, amely, amellett hogy gazdag és szervezett volt, az útépítéshez szükséges technikai, geológiai és földrajzi ismeretekkel is rendelkezett. Ez az ún. „királyi út” azonban nem mindenki előtt állt nyitva, használatát csak magasabb államérdekből engedélyezték.

A perzsa úthálózat alapjait a hídépítésről is nevezetes asszír Szemiramisz királynő vetette meg, később a mesés gazdagságáról híres I. Dareiosz fejlesztette tovább.

Bár a perzsa utak megépítése főként a hadsereg minél gyorsabb mozgósítását szolgálta, kialakításuknál fontos cél volt, hogy a tartományokat összekössék a fővárossal, Szuzával.

A Szuzából Szardesbe és Epheszoszba vezető, 2500 kilométer hosszú, ún. „királyi út” mentén épült templomok, paloták, a felállított szobrok pompás látványáról és az állami felügyelők által szavatolt megbízhatóságáról még maga Hérodotosz, „a történetírás atyja”, az ókor híres világutazója is dicsérő szavakkal emlékezett meg. Az út nyomvonala kövekben gazdag hegyeken vezetett át, ezen közlekedett a királyi posta is. A sürgős rendeleteket a lovasok stafétaszerűen továbbították egymásnak, ily módon néhány nap alatt a birodalom minden zugába eljutottak, az állami hivatalnokok pedig fogatot válthattak: "Nincs semmi a világon, ami gyorsabban haladna, mint a perzsa futárok. Sem hó, sem eső, sem hőség, sem éjszakai sötétség nem gátolja meg őket, hogy a leggyorsabban teljesítsék feladatukat." – írta „a történetírás atyja”.

A „közönséges” vándor útja viszont hónapokig is eltarthatott. Az egymástól 25–30 km távolságban felállított állomásokon ugyanakkor élelmet kaphatott, megpihenhetett. A jól karbantartott utak még mérföldkövekkel is el voltak látva, ráadásul biztonságosan utazhattak rajta a kereskedők is, mert az egyes szakaszokat őrség védte. Ez a kitűnő úthálózat volt a perzsa kereskedelem alapja is, amely Indiától a Földközi-tenger medencéjéig behálózta a birodalmat. A területet majdan meghódító Nagy Sándor és utódai, a hellenisztikus államok uralkodói is tisztában voltak az úthálózat fontosságával, ezért gondot fordítottak annak szinten tartására.

A következő alkalommal az ókor leghíresebb birodalmába invitáljuk majd Önöket, hiszen: „Omnes viae Romam ducunt!”

 

 

 

 

Vissza

 

Aktuális híreink

CEO Summit 2024 konferencián vett részt Ügyvezetőnk

2024. december 18.

Ügyvezetőnk részt vett az ITBUSINESS által szervezett CEO Summit 2024 konferencián, ahol a szabályozásokkal kapcsolatos panelbeszélgetésen az ESG témakörét vitatták meg.

Bővebben

Karácsonyi ajándékdobozok átadása

2024. december 13.

A karácsony a szeretet ünnepe, amikor fontos, hogy odafigyeljünk azokra is, akik az év során sajnos szűkölködnek. A K&V-nél évek óta hagyománya van, hogy munkatársaink révén karácsonykor cipősdobozokban ajándékokat gyűjtünk a rászoruló gyerekeknek.

Bővebben

K&V Mikulás rajzpályázat díjazottak

2024. december 9.

Péntek este a K&V Mikuláskamion-rajzpályázat díjátadóján a Mikulás logisztikai kalandjai életre keltek – méghozzá színpadon és rengeteg mosollyal! Idei pályázatunkra 374 fantasztikus alkotás érkezett, és az általános iskolás gyerekek kreativitása egyszerűen lenyűgözött minket (és a Mikulást is, aki azt mondta, ennyi szuper logisztikai ötletet még a Lappföldön sem látott!). A téma: hogyan jut el a Mikulás a világ minden tájára a K&V kamionjainak segítségével. Hát, a rajzok alapján biztosak vagyunk benne, hogy nincs ajándék, ami a pótkocsiban maradna!     

Bővebben

Szállítmányozás 2024 konferencián vett részt ügyvezetőnk

2024. december 3.

Varga Bálint ügyvezetőnk részt vett a Szállítmányozás 2024 konferencia kerekasztal-beszélgetésén, ahol az idei év kihívásait és eredményeit értékelte, valamint megosztotta a K&V 2025-re vonatkozó terveit.

Bővebben

A gyöngyösi uszonyosúszó tehetségek és a K&V közös története

2024. november 28.

A Mátrai Erőmű Búvárklub már 50 éve mutatja meg, mit jelent a sport iránti elkötelezettség és a kitartás ereje. Nagy öröm számunkra, hogy a K&V is időről időre hozzájárulhat a klub sikereihez. Az utánpótlás-nevelésben kulcsszerepet játszó egyesület 160 tagot számlál, köztük 77 gyerektehetséget, akiket mi, a K&V, pro bono szállítunk a különböző országos bajnokságokra és eseményekre.

Bővebben

Ellátogatott hozzánk a DAF Trucks NV European

2024. november 22.

Múlt szerdán nagy örömünkre ellátogatott hozzánk Michiel Kuijs, a DAF Trucks NV European Sales Directora, valamint Ferenc Ujszaszi és Attila KISS, a DAF Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és kereskedelmi igazgatója.

Bővebben