Megosztás:

A mátra rejtett kincsei

2017. november 27.

A Mátra régió szerencsés módon nemcsak természeti értékekben, de épített örökségekben, azon belül templom-különlegességekben is meglehetősen gazdag. A környék rejtett kincseit bemutató sorozatunk első cikke a markazi pusztatemplomról szólt, utolsó ilyen jellegű írásunkban pedig a hazánk páratlan műkincsei közé tartozó feldebrői altemplomba látogatunk el, mely több oknál fogva is kiérdemli a „páratlan” jelzőt: egyrészt európai szinten is ritkaságszámba menően ötvözi a keleti (bizánci) és nyugati típusú kereszténység stílusjegyeit, másrészt Magyarország legrégebbi freskói találhatók itt.

Mátra rejtett kincsei VI. rész - A feldebrői templom

A kicsiny falu szívében található, Szent Márton tiszteletére felszentelt, első ránézésre „átlagos” küllemű barokk istenháza egyedülálló építményt rejt magában: a 11. századi centrális templom maradványait, és a vele egykorú, teljes épségében és szépségében megmaradt, 12. századi freskókkal díszített altemplomot.

A 11. században emelt első, 20x20 m² alaprajzú templomból igen kevés maradt fenn, a jelenlegi templom belsejében található viszont egy makett, amely az eredeti épület rekonstruált kialakítását mutatja be. A kutatások feltárták, hogy ez a templom öthajós, centrális épület volt, középen toronnyal. Az építtető királyi rangú személyiség lehetett, egyes feltételezések szerint maga Aba Sámuel, aki uralkodása előtt építtette a templomot. A 12-13. sz. fordulóján a templomot háromhajós, kereszt alakú, román stílusú istenházává alakították át. A későbbi századok során is többször átépítették, így többek között a 15. században, amikor a templom déli homlokzatába gótikus ablakokat nyitottak 1743-ban jelentősebb átépítést hajtottak végre a templomon, melyek költségét Grassalkovich Antal fedezte. Ekkor kapta meg mai barokk jellegét. A munkálatok során azonban eltávolították a templom közepének pillérsorát, ami később sok gondot okozott. A statikai hibák és a mennyezet megrepedezése miatt 1785-ben ismét rekonstrukciót hajtottak végre az épületen. A templom barokk kori berendezésének értékes darabja a jelenleg jobb oldalon elhelyezett Szent András oltár. A főoltárt – amely Szent Mártont ábrázolja – és a szószéket 1839-ben állították fel.

Hosszú évszázadoknak kellett azonban ahhoz eltelnie, hogy kiderüljön, milyen páratlan értéket rejt a szentély alatti altemplom, melynek középső szakaszát a neves művészettörténész-régész Henszlmann Imre fedezte fel 1865-ben: papi temetkezőhely, kripta volt, mindenki elől elzárva. Az 1920-30-as években a híres építész-restaurátor, Lux Kálmán (a lillafüredi kastélyszálló tervezője) végzett nagyobb méretű ásatást az altemplomban és a templomon kívül. A részletes régészeti és műemléki kutatások a 60-as évektől rendszeressé váltak, a templomot végül az Országos Műemléki Felügyelőség állította helyre 1983-ban.

Az altemplomba lépcsőn lehet lejutni, ahol egyedülálló látványban és élményben lehet része a belépőnek. A húsz méter hosszú hajót szokatlan tagolású, zömök, erőteljes oszlopkötegek osztják ketté. Ezek tartják az épségben megmaradt kőboltozatot. Hazánk legkorábbi freskóit (összesen 54 alakzatot) őrzik ezek a falak, ehhez hasonló festmények előzményeit Észak-Itália bizánci hatásokat mutató, 10-11. századi templomaiban találni. Az apszis boltozatán az angyaloktól körülvett Krisztusnak, a Mindenség urának képe foglalja el a fő helyet a négy evangélista jelképével. Az altemplom keleti-nyugati tengelyében Krisztus életét és kereszthalálát ábrázolta a festő. A többi fal-, illetve boltozatfelületet ószövetségi alakok díszes keretbe foglalt portrészerű képei, illetve bibliai  jelenetek (pl. Káin és Ábel története) díszítik.

Az altemplom kelet felé félköríves szentéllyel bővült, nyugat felé egy sírkamra nyílik belőle, a sír két végénél egy-egy oltár maradványait tárták fel. Érdekes, hogy a felső templom és az altemplom hajója kis, félköríves ablakokkal is összekapcsolódott, így a hívek fentről követhették az altemplomban folyó szertartásokat. Ma is páratlan élmény a felső templomban hallgatni a lent szóló éneket...

 

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • A Mátra rejtett kincsei
  • A Mátra rejtett kincsei
  • A Mátra rejtett kincsei
  • A Mátra rejtett kincsei
  • A Mátra rejtett kincsei
  •  

    Aktuális híreink

    Többszörös MagyarBrands díjas a K&V Kft.

    2019. november 11.

    A MagyarBrands program immáron tizedik éve díjazza a magyar vonatkozású márkák közül a legeredményesebbeket. Az elmúlt egy évtized azt bizonyította, hogy a díj aktív segítség a fogyasztók számára: hiszen a kiválóság megtestesítőjeként a vásárlói döntések egyik meghatározó iránytűje.

    Bővebben

    A személyszállítás története

    2019. október 30.

    Kedves Olvasóink! Az előző két alkalommal a levegőben utaztunk, jelen témánknak köszönhetően viszont most leereszkedünk a mélybe, hiszen a földalatti személyszállítás hőskoráról szól legújabb cikkünk. Külön öröm, hogy ennek kapcsán hazai vonatkozásokat is érinthetünk, hiszen az európai kontinens második és a világ első villanymeghajtású földalatti vasútja Budapesten épült ki.

    Bővebben

    2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

    2019. október 15.

    Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

    Bővebben

    Új vontatók érkeztek

    2019. október 14.

    Járműparkunk 2 db DAF XF EURO6 Super Space Cab (mega) vontatóval bővült.

    Bővebben

    Pályaorientációs nap Cégünknél

    2019. október 8.

    Pályaorientációs nap a K&V Kft-nél

    Bővebben

    A személyszállítás története

    2019. szeptember 30.

    Kedves Olvasóink! Múlt havi cikkünket – melyet a zeppelin léghajónak szenteltünk – azzal zártuk, hogy az a légijármű, melyet a Wright-fivérek találtak fel, hosszabb távon jóval sikeresebbé tudott válni.  Az emberiség repülésről szőtt évezredes álma nekik köszönhetően valósult meg, és indult el máig tartó, ígéretes perspektívák előtt álló diadalútjára.

    Bővebben