Megosztás:

A mátra rejtett kincsei

2017. november 27.

A Mátra régió szerencsés módon nemcsak természeti értékekben, de épített örökségekben, azon belül templom-különlegességekben is meglehetősen gazdag. A környék rejtett kincseit bemutató sorozatunk első cikke a markazi pusztatemplomról szólt, utolsó ilyen jellegű írásunkban pedig a hazánk páratlan műkincsei közé tartozó feldebrői altemplomba látogatunk el, mely több oknál fogva is kiérdemli a „páratlan” jelzőt: egyrészt európai szinten is ritkaságszámba menően ötvözi a keleti (bizánci) és nyugati típusú kereszténység stílusjegyeit, másrészt Magyarország legrégebbi freskói találhatók itt.

Mátra rejtett kincsei VI. rész - A feldebrői templom

A kicsiny falu szívében található, Szent Márton tiszteletére felszentelt, első ránézésre „átlagos” küllemű barokk istenháza egyedülálló építményt rejt magában: a 11. századi centrális templom maradványait, és a vele egykorú, teljes épségében és szépségében megmaradt, 12. századi freskókkal díszített altemplomot.

A 11. században emelt első, 20x20 m² alaprajzú templomból igen kevés maradt fenn, a jelenlegi templom belsejében található viszont egy makett, amely az eredeti épület rekonstruált kialakítását mutatja be. A kutatások feltárták, hogy ez a templom öthajós, centrális épület volt, középen toronnyal. Az építtető királyi rangú személyiség lehetett, egyes feltételezések szerint maga Aba Sámuel, aki uralkodása előtt építtette a templomot. A 12-13. sz. fordulóján a templomot háromhajós, kereszt alakú, román stílusú istenházává alakították át. A későbbi századok során is többször átépítették, így többek között a 15. században, amikor a templom déli homlokzatába gótikus ablakokat nyitottak 1743-ban jelentősebb átépítést hajtottak végre a templomon, melyek költségét Grassalkovich Antal fedezte. Ekkor kapta meg mai barokk jellegét. A munkálatok során azonban eltávolították a templom közepének pillérsorát, ami később sok gondot okozott. A statikai hibák és a mennyezet megrepedezése miatt 1785-ben ismét rekonstrukciót hajtottak végre az épületen. A templom barokk kori berendezésének értékes darabja a jelenleg jobb oldalon elhelyezett Szent András oltár. A főoltárt – amely Szent Mártont ábrázolja – és a szószéket 1839-ben állították fel.

Hosszú évszázadoknak kellett azonban ahhoz eltelnie, hogy kiderüljön, milyen páratlan értéket rejt a szentély alatti altemplom, melynek középső szakaszát a neves művészettörténész-régész Henszlmann Imre fedezte fel 1865-ben: papi temetkezőhely, kripta volt, mindenki elől elzárva. Az 1920-30-as években a híres építész-restaurátor, Lux Kálmán (a lillafüredi kastélyszálló tervezője) végzett nagyobb méretű ásatást az altemplomban és a templomon kívül. A részletes régészeti és műemléki kutatások a 60-as évektől rendszeressé váltak, a templomot végül az Országos Műemléki Felügyelőség állította helyre 1983-ban.

Az altemplomba lépcsőn lehet lejutni, ahol egyedülálló látványban és élményben lehet része a belépőnek. A húsz méter hosszú hajót szokatlan tagolású, zömök, erőteljes oszlopkötegek osztják ketté. Ezek tartják az épségben megmaradt kőboltozatot. Hazánk legkorábbi freskóit (összesen 54 alakzatot) őrzik ezek a falak, ehhez hasonló festmények előzményeit Észak-Itália bizánci hatásokat mutató, 10-11. századi templomaiban találni. Az apszis boltozatán az angyaloktól körülvett Krisztusnak, a Mindenség urának képe foglalja el a fő helyet a négy evangélista jelképével. Az altemplom keleti-nyugati tengelyében Krisztus életét és kereszthalálát ábrázolta a festő. A többi fal-, illetve boltozatfelületet ószövetségi alakok díszes keretbe foglalt portrészerű képei, illetve bibliai  jelenetek (pl. Káin és Ábel története) díszítik.

Az altemplom kelet felé félköríves szentéllyel bővült, nyugat felé egy sírkamra nyílik belőle, a sír két végénél egy-egy oltár maradványait tárták fel. Érdekes, hogy a felső templom és az altemplom hajója kis, félköríves ablakokkal is összekapcsolódott, így a hívek fentről követhették az altemplomban folyó szertartásokat. Ma is páratlan élmény a felső templomban hallgatni a lent szóló éneket...

 

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • A Mátra rejtett kincsei
  • A Mátra rejtett kincsei
  • A Mátra rejtett kincsei
  • A Mátra rejtett kincsei
  • A Mátra rejtett kincsei
  •  

    Aktuális híreink

    Bisnode AAA minősítést kapott a K&V Kft.

    2019. július 10.

    A K&V Kft. a Bisnode AAA (tripla A) tanúsítványát kapta meg, mellyel Magyarországon csupán a cégek 0,63 %-a rendelkezik, és azt jelzi, hogy velünk az üzleti kapcsolat kialakításának pénzügyi kockázata rendkívül alacsony.

    Bővebben

    A személyszállítás története

    2019. június 26.

    A mai alkalommal az első és második ipari forradalom legjelentősebb, korszakalkotó találmányának, a lokomotívnak a világhódító útját mutatjuk be. Utazzanak velünk!

    Bővebben

    Újabb vontatók érkeztek

    2019. június 17.

    Cégünk folytatja járműparkja minőségi cseréjét. Megérkezett a következő 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató, így az idén már 30 db vontató érkezett. 

    Bővebben

    Sikeres 2. felügyeleti audit a K&V Kft-nél

    2019. június 6.

    2019. május 9-10-én került sor a K&V Kft. integrált irányítási rendszerének második felügyeleti auditjára, melyet már 2017-ben a megváltozott szabványok (ISO 9001:2015 Minőségirányítási és ISO 14001:2015 Környezetközpontú irányítási rendszer) szerint tanúsítottunk. A Bureau Veritas Certification tanúsító megállapította, hogy a rendszer magas színvonalon működik és jól látható a folyamatos fejlesztés.

    Bővebben

    IRU diplomát kaptak gépkocsivezetőink

    2019. május 30.

    Az idén a K&V Logstic Solutions gépjárművezetői közül hárman érdemelték ki az IRU diplomát és az aranyjelvényt.

    Bővebben

    A személyszállítás története

    2019. május 30.

    A személyszállítás történetével foglalkozó cikksorozatunk mostani és következő fejezetében az első ipari forradalom legjelentősebb találmányainak, a gőzhajónak és a gőzmozdonynak a felfedezéséről és hatásáról, valamint magyarországi vonatkozásairól tudhatnak meg kedves olvasóink érdekességeket. Mivel a feltalálás „rangelsősége” a gőzhajót illeti meg, mostani cikkünket e közlekedési eszköznek szenteljük. Tartsanak velünk!

    Bővebben