Megosztás:

A személyszállítás története

2019. október 30.

Kedves Olvasóink!

Az előző két alkalommal a levegőben utaztunk, jelen témánknak köszönhetően viszont most leereszkedünk a mélybe, hiszen a földalatti személyszállítás hőskoráról szól legújabb cikkünk. Külön öröm, hogy ennek kapcsán hazai vonatkozásokat is érinthetünk, hiszen az európai kontinens második és a világ első villanymeghajtású földalatti vasútja Budapesten épült ki.

A földalatti vasút története

Az „elő fecskék” azonban mégsem mi voltunk, hanem a 19. század legfejlettebb iparvárosa, London, az ipari forradalom bölcsőjének, Angliának a fővárosa. Az ekkor lezajló technikai revolúció egyik fő következménye a korábban soha nem tapasztalt ütemű városiasodás (urbanizáció) lett, mely a „világ műhelyét”, Angliát és azon belül Londont különösen erőteljesen érintette. A tömeges személyszállítás iránti igényt kezdetben itt is delizsánsszal, lóvasúttal, omnibusszal oldották meg, ám a 19. század közepére a világ legfejlettebb iparvárosában a személyforgalom és a földfelszíni közlekedés olyan drasztikus mértékben megnőtt, hogy London már egyre nehezebben viselte az ezzel együtt járó kaotikus dugókat. A lehetséges megoldást egy Charles Pearson nevű londoni ügyvéd kínálta először, aki már 1830 körül felvetette a földfelszín alatti közlekedés gondolatát. A merész és újszerű ötlettel nehezen barátkozó parlament kezdetben sorra elutasította az erre vonatkozó javaslatokat, ám 1854-ben végül elfogadtak egy földalattit támogató törvényt, a pénzügyi forrásokat viszont csak 1860-ra tudták előteremteni. Az alagutat egy úgynevezett „cut-and-cover” módszerrel építették, azaz a felszíni talaj kiásását követően a keletkezett vájatot befedték. A 6,5 km hosszú alagút kiásása hatalmas erőfeszítéseket igényelt, hiszen akkor még nem állt rendelkezésre fúrópajzs, amely megkönnyítette volna a munkálatokat. Végül 1863. január 9-én nyílt meg ünnepélyes ceremónia keretében a világ első földalattija, mely a három legjelentősebb vasúti csomópontot, a Paddington Station-t, a King’s Cross-t és a Farringdon Street-et kötötte össze. Mivel e szerelvényeket még gőzmozdonnyal vontatták, így szellőzőkéményeket is építettek a füst elvezetésére. Az első kocsiknak nem volt ablakuk, mert a tervezők a nagy sebesség és a kopár falak látványa miatti pániktól féltek. A nagyközönség által január 10-én birtokba vett földalatti hamarosan már közel harmincezer utast szállított naponta. Mivel az elkészült vonal a Metropolitan Railway nevet kapta, később az ebből származó rövidítésként terjedt el az új találmányra a metró elnevezés.

Bevezetőnkben említettük, hogy a világ első villanyhajtású földalattija hazánkban épült, melyet a millenniumi ünnepségek keretében, 1896-ban adtak át a nagyközönség számára. A 19. század második felében, különösen az 1873-as egyesítést követően ugyanis Budapest világvárosi jelleget kezdett ölteni, az ekkor meginduló grandiózus fejlesztéseknek köszönhetően. Ennek egyik ékessége volt a főváros szerkezetének gerincét adó Andrássy út (Sugárút) és Nagykörút kiépülése. A meglóduló népességnövekedés itt is a tömegközlekedés megszervezésének feladatát vonta maga után, melynek fejlesztésében két cég, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) és a Balázs Mór vezette Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) versengett. A két rivális azonos módon, egy új villamos segítségével akarta tehermentesíteni a meglévő vonalakat, ám a Fővárosi Közmunkák Tanácsa ragaszkodott ahhoz az elképzeléséhez, hogy a Sugárúton ne épüljön felszíni vasút. Balázs Mór ezután kezdte el javasolni a Londonban látott példa nyomán a földalattit a Sugárút vonalán, és miután ebben sikeresen megegyezett a rivális vállalattal, 1894 januárjában közös terveket nyújtottak be. Meg is kapták az engedélyt, de csak azzal a feltétellel, hogy az 1896-os ünnepségekre el kell készülniük. Tehát mindössze 21 hónap állt rendelkezésükre, így az építkezésen ezer főnél is többen dolgoztak, gyakran vasárnapokon is. A terveket a BVVV két mérnöke, Schweiger Henrik és Wörner Adolf készítette el. A 6 méter széles és 3700 méter hosszú alagutat két irányból kezdték el ásni. Mivel az alagútnak el kellett férnie a nagykörúti főgyűjtőcsatorna fölött, így az alagút belmagassága 2,65 méter lett. Az alapot és az oldalfalakat betonból építették, a fémszerkezeteket és a földalatti szerelvényeinek karosszériáját a Schlik-féle Vasöntöde és Gépgyár biztosította. A vasút kivitelezését a tervezőre, a Siemens és Halske cégre, a föld-, beton- és szerelési munkálatokat Wünsch Róbert budapesti vállalkozóra bízták. Az építésvezető Vojtek Ödön volt. Az állomásokat burkoló barna és fehér csempéket a Zsolnay-gyár készítette, a lejárók fölé díszes csarnokokat emeltek. A végül időben, kiváló műszaki színvonal mellett elkészült vasútvonalat 1896. május 2-án maga az uralkodó, Ferenc József adta át ünnepélyes külsőségek között, melyet 2 filléres jeggyel lehetett igénybe venni, és a mai Vörösmarty tértől a Széchenyi fürdőig szállította utasait. A száz éves évforduló kapcsán 1995-ben felújított Millenniumi Földalatti Vasút az Andrássy úttal együtt ma már a Világörökség részét képezi.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  • A személyszállítás története
  •  

    Aktuális híreink

    Mátraaljai Munkaadók Egyesülete járt Cégünknél

    2025. február 20.

    Kedden a Mátraaljai Munkaadók Egyesületének tagvállalatai látogattak el hozzánk, hogy első kézből tapasztalják meg, milyenek egy logisztikai vállalat mindennapjai.

    Bővebben

    Együttműködés az Eurowaggal

    2025. február 19.

    Megtiszteltetés számunkra, hogy partnerünk, az EUROWAG egy átfogó cikkben mutatta be közös együttműködésünket és a K&V történetét, amely generációkon átívelő sikereinkről, a fenntartható logisztika iránti elkötelezettségünkről és a hazai piac kihívásairól is szól.  

    Bővebben

    10 vadonatúj IVECO S-Way a K&V-nél

    2025. február 14.

    A hatékonyság és fenntarthatóság jegyében 10 új IVECO S-Way nyergesvontatóval bővült belföldi fuvarozási flottánk! Az új járműveket hétfőn az ETV Truck csapatától vettük át, akiknek szakértelmében és megbízhatóságában ismét maximálisan megbíztunk.

    Bővebben

    Síelés Donovalyban

    2025. február 11.

    Mi, a K&V-nél, munka közben ki nem állhatjuk a csúszást – legyen szó akár határidőkről, akár rakományokról. De most hétvégén, Szlovákiában, Donovalyban, örömmel csúsztunk – méghozzá a sípályákon!

    Bővebben

    Büszkén támogattuk Gyöngyös város jótékonysági sportbálját

    2025. február 6.

    Idén február 1-én került megrendezésre a Dr. Fejes András Sport- és Rendezvénycsarnokban a III. Gyöngyösi Jótékonysági Sportbál, melyen kollégáink is részt vettek. Ez az esemény különösen közel áll hozzánk, hiszen a K&V-nél a mozgás és annak öröme a munkavállalói jólét egyik legfontosabb alappillére.

    Bővebben

    Fenntartható és innovatív személyszállítás: új lehetőségek a K&V flottájában

    2025. január 31.

    Üzletfejlesztési vezetőnk, Varga Viktor szerdán részt vett az IVECO BUS magyarországi importőrének, az ECO-tech visiON Kft.-nek a buszbemutatóján, ahol két igazán figyelemreméltó modellt mutattak be: az IVECO Daily Glance Tourism és az IVECO EVADYS turistabuszokat.

    Bővebben