Megosztás:

A személyszállítás története

2019. március 29.

A K&V Kft. a 2012-es esztendőtől új szolgáltatásként indította el palettáján a személyszállítást, amely az elmúlt esztendők alatt látványos fejlődésnek indulva regionális hatókörű üzletággá nőtte ki magát. Az idei esztendőben útjára induló ismeretterjesztő sorozatunkat így e témakörnek szenteljük. Hónapról hónapra jelentkező cikkeinkben a teljesség igénye nélkül ismertetjük majd a személyszállítás legjelentősebb korszakait, módjait, és egyéb érdekességeit. Tartsanak velünk!

Első részben mindjárt egy hazai sikertörténetet mutatunk be a személyszállítás korai történetéből.

Van egy olyan szavunk, amely szinte az összes nyugati nyelvbe beépült: ez pedig nem más, mint a kocsi. Az angol coach, a német kutsche, a spanyol coche, az olasz cocchio, a flamand goetse, a lengyel kocz, vagy épp a svéd kusk mind a mi kocsi szavunk adott nyelvnek megfelelő változata. De minek is köszönhető ez? Egy településnek, a Komárom megyei Kocs községnek, ahol a róla elnevezett lóvontatású szekérjárművet készíteni kezdték az itteni kisiparos mesteremberek a 15. században. Természetesen ilyen jellegű járművek és hintók már jóval korábban léteztek, ám a Kocsban készült kocsi különlegességét az adta, hogy rendkívül könnyű, finom kidolgozása révén minden más hasonló célzatú négykerekűnél gyorsabb és kényelmesebb volt, ezért Európa-szerte híressé és elterjedtté vált. Nem túlzunk, ha azt írjuk, hogy a maga korában ugyanolyan elismert jármű volt, mint évszázadokkal később a Galamb József által kifejlesztett Ford T-modell.

És hogy mikortól? Mátyás királyunk korától, ő volt ugyanis, aki számos helyre megtett utazásai okán szorgalmazta a gyors és komfortos személyszállítást, főleg, miután székhelyét 1485 után az általa meghódított Bécsbe tette át. Magának a kocsinak koczy alakban való első írásos előfordulása 1469-ből való, részletes, elismerő és dicsérő hangú leírását pedig Sigmund von Herberstein osztrák diplomata adta 1518-ban, aki Bécsből Moszkvába utazván az út magyarországi szakaszát e járművel tette meg, magában Kocs községben is elidőzve, hiszen a kicsiny, de annál híresebbé vált település a Buda–Bécs közötti útvonal egyik állomása is volt.

A kocsi számos apró, de hasznos beépített újítás összeadódásának köszönhette diadalútját. Először is: az első kerék nagyságát kisebbre vették a hátsónál, így az már eleve gyorsabbá vált. Az igazi nagy találmány azonban az volt, hogy fordíthatóvá tették az első tengelyt, ettől egészen kis ívben is be tudott fordulni, tehát nagyon mozgékony is volt. A lendületességet fokozó természetes rugalmasságát nem valamilyen felfüggesztésnek vagy rugózásnak, hanem a jól megválasztott faanyagok finom összedolgozásának köszönhette. A többféle rugalmas keményfából készült kerekek, kocsiderék, facsapok, faperselyek, fatengelyek csökkentették a rázkódást. Maga a vasalatlan kerék, bár könnyen tört, igen rugalmas volt. A járművet emellett „három lóerősre” tervezték: a jobb hátsó tengelyhez hámfával rögzítettek egy rudat a plusz egy ló számára. A kocsi-szekér sebességét azzal is növelték, hogy nagyon könnyűvé tették a felépítményt, leszerelve róla a hintóknál szokásos nagy, nehéz oldalfalakat és helyükre könnyű, ugyanakkor nagy szilárdságú, vesszőből font kast építettek. És hogy ne legyen „fapados”, báránybőrből készült és pehellyel töltött párnával tették még kényelmesebbé az utazást. Előnyként jelentkezett még a korábbiaknál nagyobb rakterület, amely képes volt befogadni több utast útipoggyászostul. Erre az tette képessé, hogy oldalait négy lőcs támasztotta, melyek a teher egy részét a tengelycsapok végére is átvitték. Ennek következtében a tengelyderekat vastagítás nélkül hosszabbra lehetett hagyni. Így a kocsiderék feneke tetemesen szélesebb lett a nyomtáv szokásos (kb. 130 cm) szélessége mellett. Kétoldalt két-két lőcs azt is biztosította, hogy az oldalakat a kerekeknél jó magasra lehetett szerkeszteni. Ezáltal elkerülhetővé vált a sár és por beverődése a kocsiba. Mindezek, valamint a lófogatolás jó rendszertechnikája tették praktikussá a kocsit. Mindegyik lovat könnyű szügyhámmal szerszámozták fel, ami nem gátolta azokat sem a futásban, sem a jó erőkifejtésben. A magyar lovak szívóssága, kiváló szekeressége (kocogva való húzóképessége) nagyban növelte a kocsi jó teljesítményét. Mindezek az előnyök, jó tulajdonságok együttvéve magyarázzák azt a nagy sikert, amit e szerkezet Európában elért.

Mátyás király nem véletlenül ismerte fel ebben a könnyű járású, pompás kis járműben rejlő adottságokat, és rendelkezései alapján tömegesen kezdték el gyártásukat és hamarosan a gyorspostaszolgálat alapjárműveivé is váltak, az utasok mellett leveleket, könnyű tárgyakat egyaránt szállítva rajtuk.

Vissza

 

Aktuális híreink

IRU diplomát kaptak gépkocsivezetőink

2025. május 12.

Büszkén gratulálunk Borsodi Zsolt, Mucsi Sándor és Sipos Zoltán kollégáinknak, akik a hétvégén átvehették az IRU Diploma of Honour elismerést.   

Bővebben

Madarak és fák napja

2025. május 10.

Ma van a Madarak és Fák Napja – és ennél szebb apropót keresve sem találhatnánk, hogy felidézzük: alig pár hete 30 madárodút barkácsoltunk az Egererdő Zrt. Mátrafüredi Erdészetének megbízásából.

Bővebben

Szállítmányozási konferencia 2025

2025. május 9.

A  Magyar Szállítmányozók Szövetségének új tagjaként részt vettünk első szállítmányozói konferenciánkon. A rendezvényen számos aktuális iparági témáról hallhattunk – az EU logisztikai kilátásairól az új amerikai kormányzat tükrében, a mesterséges intelligencia szerepéről a szállítmányozásban, valamint a kombinált fuvarozás jövőjéről.

Bővebben

Pernyész Dorottyát támogatjuk

2025. május 3.

Nagy öröm számunkra, hogy támogathatjuk Pernyész Dorottyát, a gyöngyösi születésű, Magyarország egyik legsikeresebb fiatal uszonyos úszóját. Dorottya rendkívül céltudatos sportoló, aki már fiatal korától kezdve kimagasló eredményeket ért el a medencében. Többszörös magyar bajnok, 20 egyéni országos csúcs birtokosa, valamint junior és felnőtt világ- és Európa-bajnoki címek büszke tulajdonosa.

Bővebben

Sikeresen teljesítettük az Ultra Balatont!

2025. április 29.

Két elszánt csapattal vágtunk neki a hétvégének, és a zord időjárás, a fáradtság és a kisebb sérülések ellenére is mindkét csapatunk sikeresen célba ért! Hatalmas köszönet mindenkinek, aki szurkolt nekünk, és támogatóinknak, akik hozzájárultak ehhez a fantasztikus élményhez! Most kicsit fáradtan, de mérhetetlenül büszkén tekintünk vissza erre a kihívásra.

Bővebben

Újra hulladékot gyűjtöttünk

2025. április 24.

A Föld Napja alkalmából a K&V kis csapata, tegnap Károlytáró környékén gyűjtötte össze a szemetet, ezzel is hozzájárulva környezetünk szebbé, élhetőbbé tételéhez!   

Bővebben