Negyedév telt el, amióta a hazai autópályákon és autóutakon betiltották a kamionok számára az előzést. Az eddigi eredmények beigazolni látszanak mind a kezdeményezők, mind az ellenzők várakozásait. Cikkünkben most az Állami Autópályakezelő NZrt. eddigi tapasztalatait vesszük sorra.
A KRESZ 36§ 6. pontja szerint „Tilos előzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton – 6 és 22 óra között – a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel.”
A fenti szabály egyes nyugati országokban, például Németországban és Ausztriában már korábban is működött több autópályán, tehát a tranzitban közlekedő járműveknek nem volt teljesen idegen a tilalom. A tehergépjárművek vezetői az eddigi tapasztalatok alapján 1-2 százalék kivételével be is tartják a szabályt, és a szabályszegők is inkább olyan külföldi sofőrök közül kerülnek ki, akik nem értesültek a jogszabály Magyarországon való életbelépéséről.
A döntéshozók alapvető célja, hogy a személyforgalom átlagsebessége javuljon, a kockázatos és balesetveszélyes, a forgalmat lassító kamionos manőverek megszűnjenek, és az ebből származó hosszan tartó torlódások megszűnjenek, úgy tűnik teljesült. Az eddigi mérések alapján a belső sávban való utazás sebessége nőtt, a külső sávé pedig nem csökkent.
Érdekességképp megjegyzendő, hogy a téli időszakban előállt egy új helyzet, amire az ÁAK NZrt. nem számított: az üzemeltetés során a sózott havat, a „latyakot” korábban a tehergépkocsik gyakorlatilag eltüntették, elnyomták. A belső sávból való elmaradásukkal ez a kisebb hómennyiség azonban most ott maradt az elválasztó sáv külső szélén, és a hőmérséklet csökkenésével potenciális síkosságot, csúszásveszélyt jelentett.
A fenti eredményekhez meg kell jegyezni, hogy az első negyedévben, mint minden téli időszakban, kisebb volt a forgalom, a nagyobb szállítások mostanság indulnak csak be, ami új helyzeteket teremthet. A külső sávban kamionok konvojok alakulnak ki, amik eddig nem voltak jelentősek, maximum 10-15 járműből álló csoportok voltak, de a nyári forgalomban várhatóan ez a helyzet megváltozik, akár megduplázódhat vagy megháromszorozódhat a kamionsorok hossza. A gondot igazából az okozza majd, hogy kamionok közötti követési távolság legtöbb esetben éppen annyi, mint amennyi a vészhelyzetben való megálláshoz kell. Így ha egy gyorsabb személygépkocsi az előző sávból egy lassabbat „letol”, akkor az nehezen tud kisorolni a tehergépjárművek közé a külső sávba.
Ennek a helyzetnek a közlekedéspszichológiája is elég veszélyes lehet. Egy „hétvégi” tapasztalatlanabb autósnak félelmetes lehet a belső sáv átlagban legalább 110-120 km/órás tempóját tartania, miközben a külső sávban 90 km/órás átlagsebességgel haladó kamionkonvojt előzi meg. Ilyen helyzet egyébként már most is nap mint nap előfordul az M0-ás déli szektorában.
A külső sávban haladó konvojok kialakulása új helyzetet szülhet a forgalomterelések terén is. Nem lesz könnyű egy kamion konvojt átterelni a külső sávból a belső sávba, vagy éppen a belső sávból a lassan haladó kamionok közé terelni a gyorsabb autósokat. A leghatékonyabb módszer ilyenkor az úgynevezett zippzár elv – egy autó az egyik, egy autó a másik sávból – alkalmazása. Ezen kívül az eddigiekhez képest majd jóval előbb kell jelezni az eltereléseket, valamint nyilván szükség lesz a járművezetők nagyobb toleranciájára és türelmére.
További problémát jelenthetnek a külső sávból a belsőbe túl lassan áttérő, előzési manővert végrehajtó autósok is. A sofőr tapasztalatlansága vagy éppen csak a járművének nem túl jó műszaki állapota a belső sávban már nagy sebességgel haladó autósokat hirtelen fékezésre kényszerítheti, ezáltal balesetveszélyes szituációt teremtve.
Az is növeli a balesetveszélyt, ha valaki a külső sávban jóval az átlagsebesség alatt halad. Egy 70 km/órás átlagsebességgel haladó autó egy 90 km/órás sebességű kamion konvoj előtt generálja az a veszélyes és feszült helyzeteket. Olyan sebességgel való haladásra kényszeríti a lassúbb jármű vezetőjét, amely számára stresszt jelent, vagy a kamionosok kezdenek előzésbe, amely szintén emeli a balesetek kockázatát. Emiatt is elképzelhető, hogy a jövőben lesznek olyan szakaszok, ahol a külső sávban megjelenik a minimálisan előírt sebességet jelző tábla.
Idén is megkaptuk a Dun & Bradstreet tanúsítványát, ami azt jelenti, hogy a K&V továbbra is a pénzügyileg legstabilabb, legmegbízhatóbb magyar cégek közé tartozik! Ez az elismerés nem pályázaton múlik: csak azoknak ítélik oda, akiknél tényleg rendben van minden. Büszkék vagyunk rá, hogy egy nemzetközi minősítő is visszaigazolta: amit építünk, az erős alapokon áll.
BővebbenA gyöngyösi kisegítő iskolában 2018 óta működik egy Snoezelen terápiás szoba, amely az autizmus spektrumzavarral élő gyermekek számára nyújt megnyugtató, érzékszervi ingereken alapuló fejlesztést. Az évek során a helyiség elhasználódott, az eszközök jó része tönkrement... most viszont újra teljes pompájában várja a gyerekeket!
BővebbenGyöngyös is mozgásba lendült az egészségért! Hétvégén városunk adott otthont a Richter Egészségváros rendezvénynek, amely rengeteg érdeklődőt vonzott, nem véletlenül: szűrések, tanácsadás, előadások, közös séta, és minden, ami a testi-lelki jólétünkről szól.
BővebbenA mai napon újabb mérföldkőhöz érkeztünk: 6 db új KRONE hűtős félpótkocsival bővült hűtős flottánk. A bővítést és korszerűsítést egyre növekvő gyógyszeripari megbízásaink indokolták, a maximális minőségbiztosítás jegyében.
BővebbenMa reggel megnyitotta kapuit a transport logistic szakkiállítás Münchenben, és kollégáink már a nyitás óta jelen vannak, készen arra, hogy partnereinkkel találkozzanak, és új kapcsolatokat építsenek.
BővebbenHatalmas siker volt a Közlekedésbiztonsági Nap! Még esőben is! Hiába csepergett az eső szombaton, a Közlekedésbiztonsági Napunkat a gyöngyösi rutinpályán semmi sem mosta el, sőt, a vendégek száma még a várakozásainkat is felülmúlta!
Bővebben