Megosztás:

Az előzési tilalom eddigi tapasztalatai

2011. május 25.

Negyedév telt el, amióta a hazai autópályákon és autóutakon betiltották a kamionok számára az előzést. Az eddigi eredmények beigazolni látszanak mind a kezdeményezők, mind az ellenzők várakozásait. Cikkünkben most az Állami Autópályakezelő NZrt. eddigi tapasztalatait vesszük sorra.

A KRESZ 36§ 6. pontja szerint „Tilos előzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton – 6 és 22 óra között – a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel.”

A fenti szabály egyes nyugati országokban, például Németországban és Ausztriában már korábban is működött több autópályán, tehát a tranzitban közlekedő járműveknek nem volt teljesen idegen a tilalom. A tehergépjárművek vezetői az eddigi tapasztalatok alapján 1-2 százalék kivételével be is tartják a szabályt, és a szabályszegők is inkább olyan külföldi sofőrök közül kerülnek ki, akik nem értesültek a jogszabály Magyarországon való életbelépéséről.

A döntéshozók alapvető célja, hogy a személyforgalom átlagsebessége javuljon, a kockázatos és balesetveszélyes, a forgalmat lassító kamionos manőverek megszűnjenek, és az ebből származó hosszan tartó torlódások megszűnjenek, úgy tűnik teljesült. Az eddigi mérések alapján a belső sávban való utazás sebessége nőtt, a külső sávé pedig nem csökkent.

Érdekességképp megjegyzendő, hogy a téli időszakban előállt egy új helyzet, amire az ÁAK NZrt. nem számított: az üzemeltetés során a sózott havat, a „latyakot” korábban a tehergépkocsik gyakorlatilag eltüntették, elnyomták. A belső sávból való elmaradásukkal ez a kisebb hómennyiség azonban most ott maradt az elválasztó sáv külső szélén, és a hőmérséklet csökkenésével potenciális síkosságot, csúszásveszélyt jelentett.

A fenti eredményekhez meg kell jegyezni, hogy az első negyedévben, mint minden téli időszakban, kisebb volt a forgalom, a nagyobb szállítások mostanság indulnak csak be, ami új helyzeteket teremthet. A külső sávban kamionok konvojok alakulnak ki, amik eddig nem voltak jelentősek, maximum 10-15 járműből álló csoportok voltak, de a nyári forgalomban várhatóan ez a helyzet megváltozik, akár megduplázódhat vagy megháromszorozódhat a kamionsorok hossza. A gondot igazából az okozza majd, hogy kamionok közötti követési távolság legtöbb esetben éppen annyi, mint amennyi a vészhelyzetben való megálláshoz kell. Így ha egy gyorsabb személygépkocsi az előző sávból egy lassabbat „letol”, akkor az nehezen tud kisorolni a tehergépjárművek közé a külső sávba.

Ennek a helyzetnek a közlekedéspszichológiája is elég veszélyes lehet. Egy „hétvégi” tapasztalatlanabb autósnak félelmetes lehet a belső sáv átlagban legalább 110-120 km/órás tempóját tartania, miközben a külső sávban 90 km/órás átlagsebességgel haladó kamionkonvojt előzi meg. Ilyen helyzet egyébként már most is nap mint nap előfordul az M0-ás déli szektorában.

A külső sávban haladó konvojok kialakulása új helyzetet szülhet a forgalomterelések terén is. Nem lesz könnyű egy kamion konvojt átterelni a külső sávból a belső sávba, vagy éppen a belső sávból a lassan haladó kamionok közé terelni a gyorsabb autósokat. A leghatékonyabb módszer ilyenkor az úgynevezett zippzár elv – egy autó az egyik, egy autó a másik sávból – alkalmazása. Ezen kívül az eddigiekhez képest majd jóval előbb kell jelezni az eltereléseket, valamint nyilván szükség lesz a járművezetők nagyobb toleranciájára és türelmére.

További problémát jelenthetnek a külső sávból a belsőbe túl lassan áttérő, előzési manővert végrehajtó autósok is. A sofőr tapasztalatlansága vagy éppen csak a járművének nem túl jó műszaki állapota a belső sávban már nagy sebességgel haladó autósokat hirtelen fékezésre kényszerítheti, ezáltal balesetveszélyes szituációt teremtve.

Az is növeli a balesetveszélyt, ha valaki a külső sávban jóval az átlagsebesség alatt halad. Egy 70 km/órás átlagsebességgel haladó autó egy 90 km/órás sebességű kamion konvoj előtt generálja az a veszélyes és feszült helyzeteket. Olyan sebességgel való haladásra kényszeríti a lassúbb jármű vezetőjét, amely számára stresszt jelent, vagy a kamionosok kezdenek előzésbe, amely szintén emeli a balesetek kockázatát. Emiatt is elképzelhető, hogy a jövőben lesznek olyan szakaszok, ahol a külső sávban megjelenik a minimálisan előírt sebességet jelző tábla.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Bajorországban is bevezetnék az előzési tilalmat
  • Tilos lesz kamionnal előzni
  •  

    Aktuális híreink

    Mátraaljai Munkaadók Egyesülete járt Cégünknél

    2025. február 20.

    Kedden a Mátraaljai Munkaadók Egyesületének tagvállalatai látogattak el hozzánk, hogy első kézből tapasztalják meg, milyenek egy logisztikai vállalat mindennapjai.

    Bővebben

    Együttműködés az Eurowaggal

    2025. február 19.

    Megtiszteltetés számunkra, hogy partnerünk, az EUROWAG egy átfogó cikkben mutatta be közös együttműködésünket és a K&V történetét, amely generációkon átívelő sikereinkről, a fenntartható logisztika iránti elkötelezettségünkről és a hazai piac kihívásairól is szól.  

    Bővebben

    10 vadonatúj IVECO S-Way a K&V-nél

    2025. február 14.

    A hatékonyság és fenntarthatóság jegyében 10 új IVECO S-Way nyergesvontatóval bővült belföldi fuvarozási flottánk! Az új járműveket hétfőn az ETV Truck csapatától vettük át, akiknek szakértelmében és megbízhatóságában ismét maximálisan megbíztunk.

    Bővebben

    Síelés Donovalyban

    2025. február 11.

    Mi, a K&V-nél, munka közben ki nem állhatjuk a csúszást – legyen szó akár határidőkről, akár rakományokról. De most hétvégén, Szlovákiában, Donovalyban, örömmel csúsztunk – méghozzá a sípályákon!

    Bővebben

    Büszkén támogattuk Gyöngyös város jótékonysági sportbálját

    2025. február 6.

    Idén február 1-én került megrendezésre a Dr. Fejes András Sport- és Rendezvénycsarnokban a III. Gyöngyösi Jótékonysági Sportbál, melyen kollégáink is részt vettek. Ez az esemény különösen közel áll hozzánk, hiszen a K&V-nél a mozgás és annak öröme a munkavállalói jólét egyik legfontosabb alappillére.

    Bővebben

    Fenntartható és innovatív személyszállítás: új lehetőségek a K&V flottájában

    2025. január 31.

    Üzletfejlesztési vezetőnk, Varga Viktor szerdán részt vett az IVECO BUS magyarországi importőrének, az ECO-tech visiON Kft.-nek a buszbemutatóján, ahol két igazán figyelemreméltó modellt mutattak be: az IVECO Daily Glance Tourism és az IVECO EVADYS turistabuszokat.

    Bővebben