Megosztás:

Az előzési tilalom eddigi tapasztalatai

2011. május 25.

Negyedév telt el, amióta a hazai autópályákon és autóutakon betiltották a kamionok számára az előzést. Az eddigi eredmények beigazolni látszanak mind a kezdeményezők, mind az ellenzők várakozásait. Cikkünkben most az Állami Autópályakezelő NZrt. eddigi tapasztalatait vesszük sorra.

A KRESZ 36§ 6. pontja szerint „Tilos előzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton – 6 és 22 óra között – a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel.”

A fenti szabály egyes nyugati országokban, például Németországban és Ausztriában már korábban is működött több autópályán, tehát a tranzitban közlekedő járműveknek nem volt teljesen idegen a tilalom. A tehergépjárművek vezetői az eddigi tapasztalatok alapján 1-2 százalék kivételével be is tartják a szabályt, és a szabályszegők is inkább olyan külföldi sofőrök közül kerülnek ki, akik nem értesültek a jogszabály Magyarországon való életbelépéséről.

A döntéshozók alapvető célja, hogy a személyforgalom átlagsebessége javuljon, a kockázatos és balesetveszélyes, a forgalmat lassító kamionos manőverek megszűnjenek, és az ebből származó hosszan tartó torlódások megszűnjenek, úgy tűnik teljesült. Az eddigi mérések alapján a belső sávban való utazás sebessége nőtt, a külső sávé pedig nem csökkent.

Érdekességképp megjegyzendő, hogy a téli időszakban előállt egy új helyzet, amire az ÁAK NZrt. nem számított: az üzemeltetés során a sózott havat, a „latyakot” korábban a tehergépkocsik gyakorlatilag eltüntették, elnyomták. A belső sávból való elmaradásukkal ez a kisebb hómennyiség azonban most ott maradt az elválasztó sáv külső szélén, és a hőmérséklet csökkenésével potenciális síkosságot, csúszásveszélyt jelentett.

A fenti eredményekhez meg kell jegyezni, hogy az első negyedévben, mint minden téli időszakban, kisebb volt a forgalom, a nagyobb szállítások mostanság indulnak csak be, ami új helyzeteket teremthet. A külső sávban kamionok konvojok alakulnak ki, amik eddig nem voltak jelentősek, maximum 10-15 járműből álló csoportok voltak, de a nyári forgalomban várhatóan ez a helyzet megváltozik, akár megduplázódhat vagy megháromszorozódhat a kamionsorok hossza. A gondot igazából az okozza majd, hogy kamionok közötti követési távolság legtöbb esetben éppen annyi, mint amennyi a vészhelyzetben való megálláshoz kell. Így ha egy gyorsabb személygépkocsi az előző sávból egy lassabbat „letol”, akkor az nehezen tud kisorolni a tehergépjárművek közé a külső sávba.

Ennek a helyzetnek a közlekedéspszichológiája is elég veszélyes lehet. Egy „hétvégi” tapasztalatlanabb autósnak félelmetes lehet a belső sáv átlagban legalább 110-120 km/órás tempóját tartania, miközben a külső sávban 90 km/órás átlagsebességgel haladó kamionkonvojt előzi meg. Ilyen helyzet egyébként már most is nap mint nap előfordul az M0-ás déli szektorában.

A külső sávban haladó konvojok kialakulása új helyzetet szülhet a forgalomterelések terén is. Nem lesz könnyű egy kamion konvojt átterelni a külső sávból a belső sávba, vagy éppen a belső sávból a lassan haladó kamionok közé terelni a gyorsabb autósokat. A leghatékonyabb módszer ilyenkor az úgynevezett zippzár elv – egy autó az egyik, egy autó a másik sávból – alkalmazása. Ezen kívül az eddigiekhez képest majd jóval előbb kell jelezni az eltereléseket, valamint nyilván szükség lesz a járművezetők nagyobb toleranciájára és türelmére.

További problémát jelenthetnek a külső sávból a belsőbe túl lassan áttérő, előzési manővert végrehajtó autósok is. A sofőr tapasztalatlansága vagy éppen csak a járművének nem túl jó műszaki állapota a belső sávban már nagy sebességgel haladó autósokat hirtelen fékezésre kényszerítheti, ezáltal balesetveszélyes szituációt teremtve.

Az is növeli a balesetveszélyt, ha valaki a külső sávban jóval az átlagsebesség alatt halad. Egy 70 km/órás átlagsebességgel haladó autó egy 90 km/órás sebességű kamion konvoj előtt generálja az a veszélyes és feszült helyzeteket. Olyan sebességgel való haladásra kényszeríti a lassúbb jármű vezetőjét, amely számára stresszt jelent, vagy a kamionosok kezdenek előzésbe, amely szintén emeli a balesetek kockázatát. Emiatt is elképzelhető, hogy a jövőben lesznek olyan szakaszok, ahol a külső sávban megjelenik a minimálisan előírt sebességet jelző tábla.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Bajorországban is bevezetnék az előzési tilalmat
  • Tilos lesz kamionnal előzni
  •  

    Aktuális híreink

    A személyszállítás története

    2019. november 28.

    A trolibusz története A személyszállítás történetéről szóló idei sorozatunk utolsó előtti fejezetében buszra szállunk, méghozzá trolibuszra, bemutatva e sajátságos működésű jármű történetét és legérdekesebb hazai vonatkozásait. Utazzanak velünk!

    Bővebben

    Többszörös MagyarBrands díjas a K&V Kft.

    2019. november 11.

    A MagyarBrands program immáron tizedik éve díjazza a magyar vonatkozású márkák közül a legeredményesebbeket. Az elmúlt egy évtized azt bizonyította, hogy a díj aktív segítség a fogyasztók számára: hiszen a kiválóság megtestesítőjeként a vásárlói döntések egyik meghatározó iránytűje.

    Bővebben

    A személyszállítás története

    2019. október 30.

    Kedves Olvasóink! Az előző két alkalommal a levegőben utaztunk, jelen témánknak köszönhetően viszont most leereszkedünk a mélybe, hiszen a földalatti személyszállítás hőskoráról szól legújabb cikkünk. Külön öröm, hogy ennek kapcsán hazai vonatkozásokat is érinthetünk, hiszen az európai kontinens második és a világ első villanymeghajtású földalatti vasútja Budapesten épült ki.

    Bővebben

    2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

    2019. október 15.

    Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

    Bővebben

    Új vontatók érkeztek

    2019. október 14.

    Járműparkunk 2 db DAF XF EURO6 Super Space Cab (mega) vontatóval bővült.

    Bővebben

    Pályaorientációs nap Cégünknél

    2019. október 8.

    Pályaorientációs nap a K&V Kft-nél

    Bővebben