Megosztás:

A gyógyító só

2010. június 28.

Erdélyi barangolásunkat a Székely Sóvidéken folytatjuk tovább. Ez a vidék nem csak természeti és kulturális örökségével fogja meg az idelátogatókat, hanem a gyógyulni vágyók is igazi paradicsomra lelnek itt.

Elsőként a Görgényi-havasok lábánál található Szovátán állunk meg a Medve-tónál, amely e környék híres tavainak legcsillogóbb ékessége, egyedülálló gyöngyszeme, felbecsülhetetlen természeti értéke. A kiterített medvebőr formájú tó két rekordot mondhat magáénak. Egyrészt a legnagyobb heliotermikus tó a világon, és ezzel egyedi Európában. A tó felszínét csapadékutánpótlásból származó édesvíz fedi, alulról pedig sós víz található. Az 1-2 méter mélyre behatoló napsugarak a nagyobb sűrűségű, édesvízzel nem keveredő réteget felmelegítik, amely elraktározza a kapott energiát. Ezt nevezzük heliotermikus jelenségnek. Másrészt az egyedüli természetes tó a világon, amelynek keletkezését szinte percnyi pontossággal ismerjük: 1875. május 27-én, 11 óra körül jött létre egy víznyelő természetes eltömődésével.

A sóstó hossza 300, szélessége közel 200 méter, vízfelülete bő 40 000 m2, legnagyobb mélysége 18 méter, sókoncentrációja 250 g‰. A Medve-tó vízhőmérséklete az elmúlt évtizedek során fokozatosan csökkent. A legmelegebb rétegekben a - heliotermia kialakulása után - 80 fokos hőmérsékletet is mértek, majd a víz hőmérséklete 1902-ben 61, 1910-ben 51, 1965-ben pedig 33 Celsius fokra csökkent. A hőmérséklet csillapodása a beömlő édesvízzel, valamint a fürdőzők számának növekedésével hozható összefüggésbe. A tó sótartalma a mélységgel fokozatosan emelkedik, míg el nem éri a 220-300 g/l koncentrációt.

A sósvizes fürdő a gyógyiszapkezeléssel együtt a különböző betegségekben szenvedőknek jelent gyógyírt. Szovátán sikeresen kezelnek és gyógyítanak nőgyógyászati, mozgásszervi-, poszttraumatikus-, perifériás idegrendszeri-, endokrin, emésztési-, szív- és érrendszeri betegségeket.

Elsősorban az asztmatikus és légúti betegségekkel küzdők számára jelent gyógyulási lehetőséget a Szováta szomszédságában fekvő Parajd sóbányája. A só bányászata itt a 13. század után kezdődött. Eleinte csak a székelyeknek jelentett ingyen sót, majd elkezdtek kereskedni vele, a 17. században a bánya pedig a Habsburgok monopóliumává vált. A hajdan kitermelt kamrákat ma gyógyászati és turisztikai célokra alakították ki, de még mindig folyik itt a sókitermelés körülbelül 1500 méter mélyen. A bánya sótartaléka elég volna a világnak 400 évig.

A bejárattól a látogatókat autóbuszok szállítják a nyolcvan méter mélységbe. A bánya gyógyhatása miatt idelátogatók 4 órát töltenek a föld alatt. Az idő kellemes eltöltésére kialakítottak bent futballpályát, a gyerekeknek játszóteret fa játékokkal, sózót (itt a gyerekek nem homokoznak, hanem sóban játszanak), büfét, ahol megihatnak egy finom forró teát és haraphatnak valamit. És nem csak ennyit, hogy növeljék a gyógyulás esélyeit, fokozva a fizikai hatást egy pszichológiai hatással, “építettek” egy – a világon egyedülálló – ökumenikus kápolnát, ez lett a bánya büszkesége. Itt nem csak istentiszteleteket, miséket tartanak, hanem koncerteket is.

A bányától nem messze, ugyan abban az utcában van a parajdi strand, mely egy medencéből áll. Különlegessége a vízének az igen magas sótartalma. Olyan nagy itt a sókoncentráció, hogy fel lehet feküdni a víz felszínére a nélkül, hogy az ember úszna, így lebeg, mint egy uszadékfa. Ha a medencéből kilépünk és nem tusolunk le, akkor száradás után mint a homokot seperhetjük le bőrünkről a sókristályokat.

Természetesen Szováta és Parajd környékén is számos egyéb látnivaló található, ahhoz pedig, hogy a program teljes legyen, a kiéhezett turistákat a székely konyha várja az erre specializálódott vendéglőkben, belekóstolva nem csak a székely konyha ízeibe, de a székely vendégszeretetbe is.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Kárpátalja „tengerszeme”
  • Várak mögött megbúvó mézeskalácsfalu
  •  

    Aktuális híreink

    Új Krone ponyvás pótkocsikat vásárolt a K és V Kft.

    2019. május 20.

    2019. május 7-én ünnepélyes keretek között vette át Varga József ügyvezető a 12 db új XL-es ponyvás Krone félpótkocsit. A járművek alvázai már új technológiájú KTL bevonattal vannak ellátva. A járművek XL, Daimler 9.5 és gumiabroncs-szállításhoz megfelelő rakományrögzítési tanúsítvánnyal is rendelkeznek. 

    Bővebben

    Új vontatók érkeztek

    2019. május 17.

    Cégünk folytatja a járműpark korszerűsítését és minőségi cseréjét. Megérkezett a következő 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató, így az idén már 20 db vontató érkezett. 

    Bővebben

    Sport hétvége a K&V Kft-nél

    2019. május 15.

    A 2019. május 11-12-ei hétvégén cégünk sportolói több rendezvényen is részt vettek. Futóink és kerékpáros kísérőik idén elsőként vettek részt a XIII. NN Ultrabalatonon, amelyen idén rekord sokan, több mint 13 ezren indultak. "Csak egy kört" kellett teljesíteni, de az 220,1 km volt. A rajt és a cél ezúttal Balatonfüreden volt, melyet 21 óra 27 perc alatt sikerült teljesíteniük, így kategóriájukban a 288. helyezést sikerült elérniük.

    Bővebben

    A személyszállítás története

    2019. április 30.

    A személyszállítás történetéről szóló sorozatunk második részében egy olyan 18. századi közlekedési eszközt mutatunk be, amely az ipari forradalom előtti időszak egyik legjelentősebb utaztatásra szolgáló alkalmatossága volt. Ez pedig nem más, mint a delizsánsz, vagy magyarosabb nevén a személyszállító postakocsi.

    Bővebben

    Új vontatók érkeztek

    2019. április 17.

    Cégünk folytatja a járműpark korszerűsítését. Idén megérkezett az első 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató. 

    Bővebben

    Szakmák éjszakája Gyöngyösön

    2019. április 16.

    Vállalatunk kiállítóként vett részt az idén negyedik alkalommal megrendezett Szakmák Éjszakáján, amelyen a fiatalok megismerkedhettek az egyes szakmákkal.   

    Bővebben