Megosztás:

Indul a "lengyel EKAER", a SENT

2017. április 20.

A lengyel parlament elfogadta az erre vonatkozó törvényjavaslatot és a lengyel köztársasági elnök március 31-én aláírta a közúti áruszállítás ellenőrzésére létrehozott rendszerről szóló törvényt.

A törvény 2017. április 3-án került kihirdetésre, melyet követően 14 nappal később lép hatályba, kivéve a törvény azon rendelkezései, amelyek a törvény előírásainak megszegéséért kiszabott büntetésekre vonatkoznak. Ezek 2017. május 1-től léptek életbe.

A bejelentésre kötelezett áruk között szerepelnek: folyékony üzemanyagok, ebben: motorbenzinek és dieselolaj, biodízel; kenőolajok, üzemanyag adalékok, etilalkohol bázisú fagyállók, hígítók és oldószerek, részben és teljesen denaturált szesz, szárított dohány, azaz olyan termékek, amelyek gyakran képezik a szabálytalan forgalmi és jövedéki adó elszámolások, csalások tárgyát, ezáltal a legnagyobb veszteségeket okozva az állami költségvetésnek. Az „érzékeny termékek” listája szükség esetén kiegészítésre kerül.

A törvény nem vonatkozik a zárjeggyel ellátott, az egyedi kiszerelésű termékekre, sem az 500 kg (vagy 500 liter) mennyiség alatti szállítmányokra. Kivételt képeznek a postai küldemények és a katonai, illetve a nemzetközi szervezetek céljára/járműveivel végzett szállítások is.

A törvényben javasolt megoldások figyelembe veszik a német, magyar és portugál tapasztalatokat. Az egyik leglényegesebb különbség a magyar rendszerhez képest, hogy a bejelentési kötelezettség a tranzitszállításokra is vonatkozik, így jelentős feladatokat ró többek között a magyar szállítmányozó cégekre.

A közúti áruszállítások megfigyelését a (Krajowa Administracja Skarbowa – KAS) Országos Adófelügyelet által vezetett Adó-Vám Elektronikai Szolgáltató Platformról (PUESC) elérhető SENT megnevezésű tele-informatikai rendszer végzi. (A honlap jelenleg még nem elérhető). Ez fogadja és tárolja majd az interneten érkező bejelentéseket, azok kiegészítéseit, valamint az ellenőrzésre vonatkozó adatokat.

A referencia számot – a magyar rendszerhez hasonlóan – az áru belföldi feladója vagy belföldi átvevője kéri meg, azonban a tranzit szállítások esetén ez a lengyel, illetve külföldi szállítmányozó feladata.

Jelenleg a rendszer tesztelés alatt áll, az eljárást a külföldi szállítmányozók számára egyszerűsítették, tőlük nem követelik meg az elektronikus aláírást és a teljes körű regisztrációt. A referenciaszám tíz napig lesz érvényes, átadható sms, e-mail vagy kinyomtatott formában.

Büntetések mértéke
A feladó, ill. átvevő cég általi bejelentés hiányában vagy valótlan adatokat tartalmazó bejelentés esetén a szállítmány értékének 46 százalékt kitevő, de nem kevesebb, mint húszezer zloty pénzbüntetés szabható ki. Ha a szállítmányozó elmulasztja a bejelentést, az húszezer zloty pénzbüntetést von maga után. Amennyiben a bejelentés adatainak kiegészítésétben vagy aktualizálásában van mulasztás, akkor 5000 zloty bírság róható ki. A gépkocsivezető felelőssége arra terjed ki, hogy a referenciaszám (vagy az azt helyettesítő dokumentumok) nélkül nem indulhat el , ellenkező esetben a pénzbüntetés 5000-7500 zloty lehet.

Az ellenőrzést az útdíj fizetés felügyeletére jogosult szolgálatok: rendőrség, közlekedési felügyelet (ITD), vám-, határőrség. Amennyiben a rakomány nem felel meg fajtája, mennyisége, tömege, térfogata szempontjából a bejelentett adatoknak, vagy az áruszállítmány emelt kockázattal jár, a jármű vámzárral látható el, illetve ha nem történt meg a szállítmány bejelentése – a jármű és/vagy csak a rakomány lefoglalható. A büntetések kiszabását a rendszer megismertetése és bejáratása céljából mindössze a 2017. május 1-ig tartó türelmi időszakra függesztik fel.

Forrás: www.magyar-logisztika.com

Vissza

 

Aktuális híreink

Megnyertük a CSR Hungary Díjat

2025. december 4.

Óriási öröm és büszkeség számunkra, hogy a K&V elnyerte a CSR Hungary Díjat, A Legjobb CSR megoldás kategóriában!

Bővebben

Elkészült a K&V Kft. 2024-es CSR jelentése

2025. november 29.

Büszkén jelentjük, hogy vállalatunk elkészítette a 2024-es CSR jelentését, amely átfogó képet ad környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) teljesítményünkről. 

Bővebben

"A felelősségvállalás nem kampány – hanem szemlélet.”

2025. november 27.

A K&V több mint 35 éve vallja, hogy az emberközpontú gondolkodás és a társadalmi felelősségvállalás nemcsak érték, hanem a hosszú távú üzleti siker egyik alapja. Ezt a meggyőződést képviselte Deák István, raktározási üzletágvezetőnk is, aki előadóként vett részt a VIII. Partium-konferencián, az MTA200 programsorozat keretében Nagyváradon.  Előadásának címe: „Emberközpontú felelősségvállalás a gyakorlatban: a K&V Kft. szerepe a társadalmi fenntarthatóságban”

Bővebben

ESG jó gyakorlatok előadás

2025. november 21.

Belkovics Anikó QMS-EMS menedzser kolléganőnk a tavalyi előadása után idén is felkérést kapott a Heves Vármegyei Kereskedelmi és Ipari Kamara előadására idén a Bridge to Benefits MiniEdition mesterkurzusára, ahol nagyvállalati kategóriában mutatta be cégünk ESG és fenntarthatósági jó gyakorlatait. 

Bővebben

K&V Kft. bekerült az idei BÉT50 rangos kiadványba

2025. november 18.

BÉT50 – Ötven hazai vállalat sikertörténete 

Bővebben

Vendégségben a jövő szakemberei

2025. november 11.

Tegnap a Gyöngyösi Kálváriaparti Általános Iskola diákjait láttuk vendégül egy igazán különleges pályaorientációs nap keretében!

Bővebben