Megosztás:

Jön a használatarányos útdíjfizetés

2011. március 29.

A legfrissebb tervek szerint akár már 2012 közepén elindulhat a használatarányos útdíj-fizetési rendszer bevezetése Magyarországon. A kilométerenkénti elektronikus fizetés eleinte csak a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre vonatkozna, de később a személyautóknál is bevezetésre kerülhet.

Bár a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének terve itthon nagyjából 2006 óta napirenden van, a konkrét munkálatokat többször is elhalasztották, mivel az átállás költsége tízmilliárdokra tehető. A jó pár éves halogatása után a Fidesz-kormány azonban először 2013-ra, a legutóbbi nyilatkozatok szerint pedig akár már 2012 közepére tervezi a rendszer elindítását. A Széll Kálmán-és az Új Széchenyi Terv programjában is szereplő használatarányos útdíj költségei akár néhány év alatt megtérülhetnek. Becslések szerint a mai 20 milliárd helyett 60 milliárd forint érkezhetne a kasszába, ami azt jelenti, hogy megháromszorozódna a fuvarozóktól beszedhető pénz. Ezt a becslést a minisztérium a Szlovákiában tavaly már elindított rendszer adataira alapozza.

Az új rendszer bevezetése sokaknak drágábbá teszi majd a magyar úthálózat használatát. Különösen igaz ez az országon átmenő tranzitforgalomra.  Jelenleg az ország nyugati és keleti határa közötti körülbelül hatszáz kilométeres távolságért egy tehergépjármű üzemeltetője kevesebbet fizet nálunk, mint például egy Ausztriában megtett száz kilométeres szakaszért. A kilométerenkénti átalánydíjon azonban emelni nem lehet, mert azt közös európai szabályok maximalizálják 11 euróban. Európai összehasonlításban - ha azt vesszük alapul, hogy egységnyi díjért hol, mennyit lehet autózni a gyorsforgalmi úthálózaton - Magyarország a legolcsóbbak közé számít.

Bár a pontos díjakra vonatkozó tervet a kormány még nem közölte, becslések szerint a 11 euróban maximalizált napidíjjal szemben a jövőben az ország átszelése Záhony és Hegyeshalom között 70-80 eurójába is kerülhet a fuvarozóknak. Az új tarifarendszer vélhetően figyelembe fogja venni a járművek környezetvédelmi besorolását és súlyát is a fizetendő összeg meghatározásánál.

Hogyan működik a rendszer?

A használatarányos díjfizetés megoldására ma már nem igazán elfogadott a fizetőkapus rendszer használata, ahol a kapuknál a járműveknek meg kell állnia. Az elektronikus rendszer esetében a kapu magától észleli, hogy az autó belépett a fizetős övezetbe. A jármű meg sem áll, csak a felüljárón vagy kapun elhelyezett érzékelő lép érintkezésbe a járműben dolgozó jeladóval. A rendszer ezzel egyidőben akár le is emeli a díjat a megadott bankszámláról, vagy havi összegzésben kiszámlázza azt az ügyfélnek.


A befolyó pénzek a kormány ígérete szerint visszakerülnek az utakra, s abból a felújításokat, útépítéseket fizetik majd, melyeket a közúti infrastruktúra fenntartását részben az útdíj-matricák bevételeiből finanszírozó útpénztár már nem tudott fedezni.

Vissza

 

Aktuális híreink

Megnyertük a CSR Hungary Díjat

2025. december 4.

Óriási öröm és büszkeség számunkra, hogy a K&V elnyerte a CSR Hungary Díjat, A Legjobb CSR megoldás kategóriában!

Bővebben

Elkészült a K&V Kft. 2024-es CSR jelentése

2025. november 29.

Büszkén jelentjük, hogy vállalatunk elkészítette a 2024-es CSR jelentését, amely átfogó képet ad környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) teljesítményünkről. 

Bővebben

"A felelősségvállalás nem kampány – hanem szemlélet.”

2025. november 27.

A K&V több mint 35 éve vallja, hogy az emberközpontú gondolkodás és a társadalmi felelősségvállalás nemcsak érték, hanem a hosszú távú üzleti siker egyik alapja. Ezt a meggyőződést képviselte Deák István, raktározási üzletágvezetőnk is, aki előadóként vett részt a VIII. Partium-konferencián, az MTA200 programsorozat keretében Nagyváradon.  Előadásának címe: „Emberközpontú felelősségvállalás a gyakorlatban: a K&V Kft. szerepe a társadalmi fenntarthatóságban”

Bővebben

ESG jó gyakorlatok előadás

2025. november 21.

Belkovics Anikó QMS-EMS menedzser kolléganőnk a tavalyi előadása után idén is felkérést kapott a Heves Vármegyei Kereskedelmi és Ipari Kamara előadására idén a Bridge to Benefits MiniEdition mesterkurzusára, ahol nagyvállalati kategóriában mutatta be cégünk ESG és fenntarthatósági jó gyakorlatait. 

Bővebben

K&V Kft. bekerült az idei BÉT50 rangos kiadványba

2025. november 18.

BÉT50 – Ötven hazai vállalat sikertörténete 

Bővebben

Vendégségben a jövő szakemberei

2025. november 11.

Tegnap a Gyöngyösi Kálváriaparti Általános Iskola diákjait láttuk vendégül egy igazán különleges pályaorientációs nap keretében!

Bővebben