Január 1-jével több ponton is megváltoztak a közlekedési szabályok és a KRESZ. A kamionok most már egyáltalán nem előzhetnek autópályán, egyértelművé vált, hogy a jogosítványt távoktatás keretein belül is megszerezhetjtük, vagy például most már kamerás megfigyeléssel védhetik biztonságunkat a tömegközlekedésben.
A 68 oldalas módosító törvény sorait olvasva néhol üdvözölhetjük az újdonságokat, néhol pedig rosszallóan tehetjük fel a kérdést: miért kellett ez? Írásunkban a legfontosabb változásokat foglaljuk össze lényegre törően, a véleménynyilvánítást pedig rábízzuk Olvasóinkra.
Távoktatás (e-learning) bevezetése a jogosítvány megszerzéséhez
A törvénymódosítás az e-learning alkalmazására ad felhatalmazást a gépjárművezető-képzésben. A tanulók maguk dönthetnek arról, hogy az elméleti képzést hagyományos, tantermi oktatás keretében, vagy távoktatás útján végzik el. Az e-learninget választóknak is képzési engedéllyel rendelkező autósiskolához kell fordulniuk. A tananyag otthonról, a számítógép előtt ülve, online felületen keresztül elsajátítható, ám igény esetén az iskoláknak lehetőséget kell biztosítaniuk konzultációra. A távoktatás interaktív elemekben gazdag tananyaga jelentős ráfordítás nélkül élményszerűvé tehető kisfilmekkel, mozgó animációval, amelyek a tantermekben jellemzően nem hozzáférhetők.
A vizsgákon és gyakorlati képzésben természetesen továbbra is kötelező a személyes megjelenés.
A törvénymódosítás a járművezetői vizsgabiztosok, szakoktatók és iskolavezetők képzését szakirányú műszaki felsőfokú oktatási intézményekhez rendeli. E szakemberek számára az eddigiekben élethosszig megszerzett jogosultsággal szemben időszakos továbbképzési és vizsgakötelezettséget ír elő.
Határozathozatal nélküli bírságolás, egységes bírságnyilvántartás
A törvénymódosítás lehetővé teszi, hogy a közúti ellenőrzés során a gyorshajtás vagy a biztonsági öv használatának elmulasztása, illetve a tilos jelzésen való áthaladás és az ittas vezetés esetén is 10 ezer forinttól 300 ezer forintig terjedő helyszíni bírság szabható ki. Az eljáró hatóság továbbá kezdeményezheti a szabályszegéshez használt gépjármű forgalomból történő ideiglenes kivonását, ha az üzembentartónak határidőn belül ki nem egyenlített közigazgatási bírság tartozása áll fenn.
Műszaki vizsgálaton már minősített jármű visszatartása
A módosítás jogalapot teremt a műszaki vizsgálaton már minősített jármű legfeljebb két órás időtartamú visszatartására a vizsgálóállomásokon. A rendelkezés a vizsgálati eredmények valódiságának hatósági helyszíni ellenőrzését teszi lehetővé. Az intézkedéssel a közúti forgalomban résztvevő járművek műszaki állapotának javulását, és a visszaélések kiszűrését szeretnének elérni.
Kamionok előzési tilalma
A kormány döntése alapján a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsikkal és vontatókkal (ezek járműszerelvényeivel) az azonos irányban két forgalmi sávval rendelkező magyarországi autópálya- és autóútszakaszokon reggel 6 és este 22 óra között előzni tilos. Az érintett járműveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, hogy közéjük legalább egy, szintén a tilalom hatálya alá tartozó járműszerelvény biztonságosan besorolhasson.
Az indoklás szerint a módosítások a közúti közlekedés könnyítését, biztonságosabbá tételét szolgálják. A szabályalkotók szerint, ha egy kamion az alacsony sebességkülönbség ellenére egy másik előzésébe kezd, hosszú kilométereken át eltarthat, amíg elé tud kerülni. Eközben a két tehergépjármű mögött sok jármű torlódik fel, ezek kénytelenek végigvárni a sokszor indokolatlan és veszélyes manővert. Az indoklás nem tér ki azonban például arra, hogy a tehergépjárművek milyen hosszú sorba torlódhatnak így fel egy csak 70-nel haladni képes társuk mögött…
A kamionstop szabályainak változása
A kormány novemberben döntött a kamionstop előírásainak módosításáról, a felmentési szabályok pontosításáról. A korlátozás alól felmentést kapnak a gyógyászati célú gázok szállítását végző, valamint a közüzemi és közérdekű beruházásokhoz használt tehergépkocsik. Az éves felmentés - kérelem esetén – a következő év január 31-ig tartó hatállyal is kiadható. A kérelmet nemcsak a jármű üzemben tartója, hanem a megrendelő is előterjesztheti.
Elektronikus biztonságtechnikai rendszer alkalmazásának feltételei
A módosítás törvényi felhatalmazást ad a közlekedési szolgáltatóknak ahhoz, hogy a pályaudvarokon, megállóhelyeken és járműveken kamerás megfigyelést végezzenek. A lehetőség a járművezetők, jegyvizsgálók és az utasok életének, testi épségének és vagyonának védelmét, a rongálások elkerülését szolgálja. A megelőzést és felderítést is segítő módosítás szigorú adatkezelési garanciákat tartalmaz: így pl. a felvételt a rögzítéstől számított hetvenkettedik óra leteltekor azonnal meg kell semmisíteni, kivéve, ha azt bírósági vagy más hatósági eljárásban bizonyítékként használják fel. A megfigyelt járatokról, állomásokról és megállóhelyekről a szolgáltató a honlapján tájékoztatást tesz közzé. (Azonos tartalmú módosítás szerepel a vasúti törvényben is.)
Tiszta járművek beszerzése
A módosítás a személyszállítási közszolgáltatások megrendelői számára a szerződések megkötésénél, az autóbuszos társaságok esetében pedig a járműbeszerzéseknél írja elő a járművek teljes élettartamára számított energetikai és környezeti hatás figyelembe vételét. Az uniós irányelvben foglalt kötelezettség átültetésével a légszennyező anyagok kibocsátásának mértéke csökkenthető, az energiahatékonyság javítható.
A reklámhordozók visszaszorítása a közutak környezetéből
A törvény a közutak környezetében tiltja a láthatóságot akadályozó, a közlekedés biztonságát veszélyeztető jel, jelzés, reklámtábla, reklámhordozó, reklámcélú berendezés vagy egyéb tárgy elhelyezését. A közutak mentén túlzott mennyiségben és méretben feltűnő reklámtáblák a járművezetők figyelmét elterelve balesetveszélyes helyzeteket okozhatnak. A tilalom nem vonatkozik a kizárólag közlekedésbiztonsági tájékoztatást tartalmazó berendezésekre, a benzinkutak cégjelzéseire, üzemanyagárakat jelző tábláira.
Lakott területen kívül a közút tengelyétől számított ötven méteren, autópálya, autóút és főútvonal esetén száz méteren belül kell közútkezelői hozzájárulást kérni a berendezések elhelyezéséhez. Ellenkező esetben az útkezelő a táblát a tulajdonos költségére eltávolíttatja. A rendelkezés hat hónapos türelmi időt hagy a tilalomba ütköző reklámhordozók felszámolására. Ezt követően a közlekedési hatóság – akár ismételten is – 500 000 forintos bírságot szabhat ki annak az ingatlannak a tulajdonosára, amelynek területén a tárgyat elhelyezték.
Idén is megkaptuk a Dun & Bradstreet tanúsítványát, ami azt jelenti, hogy a K&V továbbra is a pénzügyileg legstabilabb, legmegbízhatóbb magyar cégek közé tartozik! Ez az elismerés nem pályázaton múlik: csak azoknak ítélik oda, akiknél tényleg rendben van minden. Büszkék vagyunk rá, hogy egy nemzetközi minősítő is visszaigazolta: amit építünk, az erős alapokon áll.
BővebbenA gyöngyösi kisegítő iskolában 2018 óta működik egy Snoezelen terápiás szoba, amely az autizmus spektrumzavarral élő gyermekek számára nyújt megnyugtató, érzékszervi ingereken alapuló fejlesztést. Az évek során a helyiség elhasználódott, az eszközök jó része tönkrement... most viszont újra teljes pompájában várja a gyerekeket!
BővebbenGyöngyös is mozgásba lendült az egészségért! Hétvégén városunk adott otthont a Richter Egészségváros rendezvénynek, amely rengeteg érdeklődőt vonzott, nem véletlenül: szűrések, tanácsadás, előadások, közös séta, és minden, ami a testi-lelki jólétünkről szól.
BővebbenA mai napon újabb mérföldkőhöz érkeztünk: 6 db új KRONE hűtős félpótkocsival bővült hűtős flottánk. A bővítést és korszerűsítést egyre növekvő gyógyszeripari megbízásaink indokolták, a maximális minőségbiztosítás jegyében.
BővebbenMa reggel megnyitotta kapuit a transport logistic szakkiállítás Münchenben, és kollégáink már a nyitás óta jelen vannak, készen arra, hogy partnereinkkel találkozzanak, és új kapcsolatokat építsenek.
BővebbenHatalmas siker volt a Közlekedésbiztonsági Nap! Még esőben is! Hiába csepergett az eső szombaton, a Közlekedésbiztonsági Napunkat a gyöngyösi rutinpályán semmi sem mosta el, sőt, a vendégek száma még a várakozásainkat is felülmúlta!
Bővebben