Megosztás:

Autós e-segélyhívás: 2017. október 1-től új szabály lépett életbe

2017. október 16.

Három fontos változást vezet be az azonosítógazdálkodásban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az október 1-jén hatályba lépő rendeletmódosítása szerint. Egyrészt ingyenessé válik az előfizetőknek a mobiltelefonok hálózatfüggetlenítése bizonyos feltételek között, másrészt új szabályozás lép életbe a mobilszolgáltatók számára az autós e-segélyhívásokra vonatkozóan, valamint a mobilszolgáltatók tesztazonosítót kaphatnak hálózati fejlesztéseik tesztelésére is.

Automata e-segélyhívás a kocsikban: egyértelmű szabályozási háttér a gyors elsősegélynyújtást teszi lehetővé

Október 1-től lépett életbe az autókba beépített automata e-segélyhívókra vonatkozó szabályozás. Ez uniószerte egységesen lehetőséget ad az e-segélyhívók jelzéseinek továbbítására a mobiltelefon-hálózatokban, valamint fogadásukra is a 112-es számon hívható Egységes Segélyhívó Rendszerben. Ehhez kapcsolódóan az NMHH a magyar szabályozásban is ettől a naptól vezette be az e-segélyhívások megfelelő irányításához szükséges azonosítót – egy technikai számot –, amelyet a mobiltelefon-szolgáltatóknak alkalmazni kell az e-segélyhívásokban.

Az Európai Parlament szabályozása értelmében az e-segélyhívó rendszert 2018 márciusa után kötelező beszerelni minden új személy-, illetve könnyű teherautó típusba. Az új, gyártók és szolgáltatók számára kötelezően használandó alkalmazás lényege, hogy amennyiben baleset történik, a készülék automatikusan és azonnal vészjelzést küld a 112-es segélyhívószámra és továbbítja a szerencsétlenség legfontosabb adatait, így a diszpécser hamarabb értesítheti a hatóságokat, a mentő és védelmi illetékes szervezeteket, ezáltal gyorsabban kezdődhet meg a mentés.

A törvényben meghatározott, kötelezően átküldött adatok közt szerepel – többek közt – a gépjármű típusa, a használt üzemanyag, a baleset időpontja és a baleset helyszíne. A törvényhozás döntését segítő tanulmányok alapján pusztán ezen adatok már alkalmasak lehetnek arra, hogy a mentés reakcióidejét a felére csökkentsék, különösen a vidéki régiókban.

„Tesztazonosítókkal” próbálhatják ki a mobilszolgáltatók az új hálózati fejlesztéseiket

Október 1-től lehetővé vált, hogy a szolgáltatók tesztjelleggel, szolgáltatás nyújtása nélkül kérjenek MNC-kódot – mobil hálózati azonosító kódot – szolgáltatásfejlesztéseikhez. Ehhez – az elektronikus hírközlő hálózatok azonosítóinak nemzeti felosztási tervéről szóló rendelet módosításával – az NMHH bevezet egy új típusú hálózati azonosítót, a tesztcélú mobilhálózati kódot, úgynevezett teszt MNC-t, a 97 és a 98 értékekre.

Az elektronikus hírközlő hálózatok működésében az azonosítók – amelyek közül a legismertebb a telefonszám – biztosítják a hálózatok, szolgáltatási rendszerek és különösen az előfizetők megkülönböztetését. Az MNC-kódok kiválasztásánál a hatóság szakmai szempontja az volt, hogy indokolt igény esetén a későbbiekben tovább bővíthesse a teszt MNC-k számát például a 96, 95 stb. kódokkal. A mobilszolgáltatók biztonsággal ellenőrizhetik a szolgáltatás bevezetése előtt, hogy a legújabb fejlesztéseik a terveknek megfelelően működnek-e, egyúttal a fogyasztók is profitálhatnak közvetetten a lehetőségből, hiszen bevezetéskor már kipróbált szolgáltatásokkal találkozhatnak.

Mivel a szolgáltatók különböző, előre nem meghatározható, célokra kérhetnek teszt MNC-t, ezért a rendelet nem tartalmaz konkrét előírásokat a használati feltételekre. Ezeket az egyedi kérelem alapján rögzíti majd a hatóság a kijelölési határozatban, hasonlóan, mint a gépek közötti kapcsolatot biztosító M2M (machine-to-machine) számoknál. A teszt MNC használata díjtalan, mert – természetszerűleg – nem használható nyilvános kereskedelmi szolgáltatásra.

Mobilok ingyenes hálózatfüggetlenítése a hűségidő lejártakor vagy már a készülék kifizetésekor

Október 24-től a mobilszolgáltatóknak ingyenesen kell hálózatfüggetlenné tenniük azokat a készülékeket, amelyeket határozott időtartamú szerződéssel – azaz hűségidővel –, kedvezményesen adtak el, és a hozzájuk tartozó előfizetői szerződések lejártak. A hálózatfüggetlenítés már előbb is ingyenessé válik akkor, ha az előfizető a számhordozás során a készülék árát kifizeti még a szerződés – a hűségidő – ideje alatt.

A szabályozás részleteit az NMHH – illeszkedve az elektronikus hírközlésről szóló törvény június 15-i változásához – a számhordozás részletes szabályairól szóló rendelet módosításában rögzítette. Ezáltal a fogyasztók az addigi, fizetett szolgáltatáshoz ingyen juthatnak hozzá, és a korábbi gyakorlattól eltérően szabadabban választhatnak szolgáltatót.

Az NMHH által kidolgozott új szabályozás kedvezőbb helyzetbe hozza a fogyasztókat. Megteremti az életmentő automata autós segélyhívások azonosítógazdálkodási feltételeit, a mobilszolgáltatók által kínált új szolgáltatások előzetes tesztelési lehetőségével pedig megbízhatóbb, kipróbált szolgáltatások igénybevételére nyílik mód a hírközlési fogyasztók számára. Ezeken felül a hűségidős telefonok ingyenes hálózatfüggetlenítésével a szolgáltatóváltás költsége csökken számukra, így nő az infokommunikációs javak egyenlő elérésének esélye is.

Forrás: www.magyar-logisztika.hu

Vissza

 

Aktuális híreink

A személyszállítás története

2019. szeptember 2.

A személyszállítás történetével foglalkozó minisorozatunkban jártunk már földön, vízen, most pedig felereszkedünk a levegőbe is. Az emberiségnek mindig is nagy vágyálma volt a repülni tudás. Gondoljunk csak Daidalosz és Ikarosz történetére, vagy épp a reneszánsz géniuszára, Leonardo da Vincire. Ám csak a második ipari forradalom technikai újításai tették először lehetővé a 19-20. század fordulóján, hogy ez az álom valósággá váljon. Bár a „végső győztes” az amerikai Wright-fivérek által megkonstruált repülőgép lett, a levegőben történő személyszállítás mégsem velük indult, hanem egy - ma már inkább csak furcsa alakjáról emlékezetes  - magyar találmánnyal, a zeppelin léghajóval….

Bővebben

A személyszállítás története

2019. augusztus 1.

Az omnibusz szó hallatán bizonyára sokan automatikusan elkezdenek dúdolni egy közismert slágert: „Éjjel az omnibusz tetején – emlékszel, kicsikém? – de csuda volt!” Ami a híres pesti sanzont illeti, Zerkovitz Béla, a magyar kuplé megteremtője írta és a Csókos asszony című operettben csendült föl először 1926-ban, három esztendővel azelőtt, hogy a megénekelt személyszállító eszköz végleg eltűnt a pesti utcákról. Nemcsak dalban, prózában is feltűnik ez a maga korában rendkívül népszerű jármű, például Az omnibusz utasai c. Aragon regényben, vagy Arany János Epilógus c. versében: Az életet már megjártam. /Többnyire csak gyalog jártam, /Gyalog bizon’…/Legfölebb ha omnibuszon. Mai témánk a 19. század eme közkedvelt utasszállító alkalmatossága lesz.

Bővebben

Bisnode AAA minősítést kapott a K&V Kft.

2019. július 10.

A K&V Kft. a Bisnode AAA (tripla A) tanúsítványát kapta meg, mellyel Magyarországon csupán a cégek 0,63 %-a rendelkezik, és azt jelzi, hogy velünk az üzleti kapcsolat kialakításának pénzügyi kockázata rendkívül alacsony.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. június 26.

A mai alkalommal az első és második ipari forradalom legjelentősebb, korszakalkotó találmányának, a lokomotívnak a világhódító útját mutatjuk be. Utazzanak velünk!

Bővebben

Újabb vontatók érkeztek

2019. június 17.

Cégünk folytatja járműparkja minőségi cseréjét. Megérkezett a következő 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató, így az idén már 30 db vontató érkezett. 

Bővebben

Sikeres 2. felügyeleti audit a K&V Kft-nél

2019. június 6.

2019. május 9-10-én került sor a K&V Kft. integrált irányítási rendszerének második felügyeleti auditjára, melyet már 2017-ben a megváltozott szabványok (ISO 9001:2015 Minőségirányítási és ISO 14001:2015 Környezetközpontú irányítási rendszer) szerint tanúsítottunk. A Bureau Veritas Certification tanúsító megállapította, hogy a rendszer magas színvonalon működik és jól látható a folyamatos fejlesztés.

Bővebben