Megosztás:

Indul a nemzeti tengelysúlymérő rendszer

2017. szeptember 1.

A nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm) kivitelezési munkálatai augusztus végére minden frekventált helyen befejeződtek. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) beruházásában országosan 89 helyszínen kerül az aszfalt alá automatikus tengelysúlymérő szenzor az útdíjköteles szakaszokon a túlsúlyos járművek kiszűrésére.

A rendszer mozgás közben képes megmérni a járművek tengelyterhelését, összsúlyát, majd ezt összeveti az útdíjadatbázissal, így fény derül az esetleges túlsúlyra. A rendszer az üzembentartót azonosítja és a büntetést neki címezve szabja ki.

Az NFM korábbi tájékoztatása szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. és a Nemzeti Közlekedési Hatóság konzorciummal megkötött támogatási szerződés bruttó 29,9 milliárd forintot biztosít a tengelysúlymérő rendszer kivitelezésére.

Tavaly év végén indultak a mérőpontok kialakításával kapcsolatos munkálatok. A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) a túlterhelt tehergépjárműveket szűri ki automatikusan. Az ilyen járművek ugyanis jobban károsítják az utakat és nagyobb a baleseti kockázat. Emellett a jogkövető fuvarozók versenyhátránya is csökkenhet ezáltal. A rendszer célja nem többletbevételek előteremtése, hanem a jogkövető magatartás előmozdítása – magyarázta korábban az NFM. Adataik szerint a magyar utakon futó kamion és teherautó-állomány 8-10 százaléka túlterhelt, nagy része valószínűleg külföldi.

Érsek István, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese korábban részletezte, hogy milyen alapvető közlekedésbiztonsági szempontok sérülnek egy túlterhelt jármű esetében:

  • rosszabb lesz a stabilitás
  • romlik a kormányozhatóság
  • a pótkocsi veszélyesen beleng
  • vészhelyzetben a vezető ösztönösen nem a terhelésnek megfelelően reagál
  • megnő a borulásveszély 
  • a jármű lassabban reagál az irányváltásra
  • a súlypont megváltozásával csökken a stabilitás
  • szokatlan viselkedés az ívmeneti szituációkban
  • vészfékezés estén váratlan helyzet alakul ki

A 89 mérőhelyből 74 az útdíj ellenőrzési (UD) rendszer részét képező állomások tartószerkezetére, további kettő pedig meglévő VJT (változtatható jelzésképű tábla) portálra épül. Így mindössze 13 helyszínen kell új tartószerkezetet építeni.

A projekt során a járművek megállítását nem igénylő, automatikus működésű mérőállomásokat alakítanak ki. A mérési pontokon olyan érzékelőket (WIM = Weigh In Motion szenzorokat) telepítenek, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét meghatározni. Ha az automatikus mérés megállapítja, hogy a jármű túlterhelt, helyszíni ellenőrzés után vagy objektív felelősség alapján is kiszabható a bírság.

A hazai közúthálózaton 2017. szeptember 19-én indul a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer. Az objektív felelősségi ágon a szabályszegő gépjármű-üzembentartókra 2017. december 31-ig átmeneti időszak lesz érvényben, melynek tartama alatt szabályszegés megállapítása esetén az üzembentartó csupán figyelmeztetésben részesül, bírság kiszabására részére nem kerül sor.

Forrás: halasinfo.hu, magyar-logisztika.hu

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • A járművek súlyát méri az év végén induló új Nemzeti Autóellenőrző Rendszer
  • Nemzeti Tengelysúly-ellenőrző hálózat épül
  •  

    Aktuális híreink

    Logisztika Napja Cégünknél

    2025. április 15.

    A múlt hét csütörtök igazán mozgalmasan telt nálunk: a Logisztika Napja alkalmából ugyanis közel 100 középiskolás diák látogatott el hozzánk fóti raktárainkba, illetve gyöngyösi telephelyünkre.  

    Bővebben

    Átvettük a MagyarBrands "Kiváló Üzleti Márka" díjat

    2025. április 9.

    Ismét alkalmunk nyílt ünneplőbe öltözni: múlt csütörtökön hivatalosan is átvehettük a MagyarBrands "Kiváló Üzleti Márka" díját, amellyel idén is a legkiválóbb hazai márkák közé sorolták a K&V-t.

    Bővebben

    Flottabővítés

    2025. április 3.

    A K&V Logistic Solutions flottája az idén 32 darab Volvo FH Aero vontatóval bővül – a döntést több mint egyéves gyakorlati tesztelés előzte meg. A Volvo új fejlesztésű típusát már 2023-ban és 2024-ben is kipróbáltuk, hogy megbizonyosodjunk a járművek valódi hatékonyságáról, kényelméről és fenntarthatósági előnyeiről.

    Bővebben

    Családi vállalkozásból családbarát nagyvállalat

    2025. március 31.

    Ezzel a címmel jelent meg a K&V ről egy átfogó és érzékeny riport a Behaviour Magazinban, amely nemcsak a K&V fejlődéstörténetét, hanem a generációváltás emberi és üzleti kihívásait is bemutatja.

    Bővebben

    Mesébe illő logisztika – szívvel, lélekkel, hagyománnyal!

    2025. március 26.

    Múlt szombaton mi is részesei lehettünk egy különleges kulturális eseménynek: az az Aurora FolkGlamour és a Vidróczki Néptánc Együttes teltházas Mesés Divatbemutatójának, amely a Gyöngyösi Mátra Múzeumban keltette életre a magyar népmesék, legendák és balladák varázslatos világát. 

    Bővebben

    Fut a Cég 6. helyezés

    2025. március 12.

    A K&V Kft. a BSI által szervezett Fut a Cég versenyben a sajátcég-kategóriájában az 6. helyet szerezte meg 2024. évben! 

    Bővebben