A lengyel parlament elfogadta az erre vonatkozó törvényjavaslatot és a lengyel köztársasági elnök március 31-én aláírta a közúti áruszállítás ellenőrzésére létrehozott rendszerről szóló törvényt.
A törvény 2017. április 3-án került kihirdetésre, melyet követően 14 nappal később lép hatályba, kivéve a törvény azon rendelkezései, amelyek a törvény előírásainak megszegéséért kiszabott büntetésekre vonatkoznak. Ezek 2017. május 1-től léptek életbe.
A bejelentésre kötelezett áruk között szerepelnek: folyékony üzemanyagok, ebben: motorbenzinek és dieselolaj, biodízel; kenőolajok, üzemanyag adalékok, etilalkohol bázisú fagyállók, hígítók és oldószerek, részben és teljesen denaturált szesz, szárított dohány, azaz olyan termékek, amelyek gyakran képezik a szabálytalan forgalmi és jövedéki adó elszámolások, csalások tárgyát, ezáltal a legnagyobb veszteségeket okozva az állami költségvetésnek. Az „érzékeny termékek” listája szükség esetén kiegészítésre kerül.
A törvény nem vonatkozik a zárjeggyel ellátott, az egyedi kiszerelésű termékekre, sem az 500 kg (vagy 500 liter) mennyiség alatti szállítmányokra. Kivételt képeznek a postai küldemények és a katonai, illetve a nemzetközi szervezetek céljára/járműveivel végzett szállítások is.
A törvényben javasolt megoldások figyelembe veszik a német, magyar és portugál tapasztalatokat. Az egyik leglényegesebb különbség a magyar rendszerhez képest, hogy a bejelentési kötelezettség a tranzitszállításokra is vonatkozik, így jelentős feladatokat ró többek között a magyar szállítmányozó cégekre.
A közúti áruszállítások megfigyelését a (Krajowa Administracja Skarbowa – KAS) Országos Adófelügyelet által vezetett Adó-Vám Elektronikai Szolgáltató Platformról (PUESC) elérhető SENT megnevezésű tele-informatikai rendszer végzi. (A honlap jelenleg még nem elérhető). Ez fogadja és tárolja majd az interneten érkező bejelentéseket, azok kiegészítéseit, valamint az ellenőrzésre vonatkozó adatokat.
A referencia számot – a magyar rendszerhez hasonlóan – az áru belföldi feladója vagy belföldi átvevője kéri meg, azonban a tranzit szállítások esetén ez a lengyel, illetve külföldi szállítmányozó feladata.
Jelenleg a rendszer tesztelés alatt áll, az eljárást a külföldi szállítmányozók számára egyszerűsítették, tőlük nem követelik meg az elektronikus aláírást és a teljes körű regisztrációt. A referenciaszám tíz napig lesz érvényes, átadható sms, e-mail vagy kinyomtatott formában.
Büntetések mértéke
A feladó, ill. átvevő cég általi bejelentés hiányában vagy valótlan adatokat tartalmazó bejelentés esetén a szállítmány értékének 46 százalékt kitevő, de nem kevesebb, mint húszezer zloty pénzbüntetés szabható ki. Ha a szállítmányozó elmulasztja a bejelentést, az húszezer zloty pénzbüntetést von maga után. Amennyiben a bejelentés adatainak kiegészítésétben vagy aktualizálásában van mulasztás, akkor 5000 zloty bírság róható ki. A gépkocsivezető felelőssége arra terjed ki, hogy a referenciaszám (vagy az azt helyettesítő dokumentumok) nélkül nem indulhat el , ellenkező esetben a pénzbüntetés 5000-7500 zloty lehet.
Az ellenőrzést az útdíj fizetés felügyeletére jogosult szolgálatok: rendőrség, közlekedési felügyelet (ITD), vám-, határőrség. Amennyiben a rakomány nem felel meg fajtája, mennyisége, tömege, térfogata szempontjából a bejelentett adatoknak, vagy az áruszállítmány emelt kockázattal jár, a jármű vámzárral látható el, illetve ha nem történt meg a szállítmány bejelentése – a jármű és/vagy csak a rakomány lefoglalható. A büntetések kiszabását a rendszer megismertetése és bejáratása céljából mindössze a 2017. május 1-ig tartó türelmi időszakra függesztik fel.
Forrás: www.magyar-logisztika.com
Kedden a Mátraaljai Munkaadók Egyesületének tagvállalatai látogattak el hozzánk, hogy első kézből tapasztalják meg, milyenek egy logisztikai vállalat mindennapjai.
BővebbenMegtiszteltetés számunkra, hogy partnerünk, az EUROWAG egy átfogó cikkben mutatta be közös együttműködésünket és a K&V történetét, amely generációkon átívelő sikereinkről, a fenntartható logisztika iránti elkötelezettségünkről és a hazai piac kihívásairól is szól.
BővebbenA hatékonyság és fenntarthatóság jegyében 10 új IVECO S-Way nyergesvontatóval bővült belföldi fuvarozási flottánk! Az új járműveket hétfőn az ETV Truck csapatától vettük át, akiknek szakértelmében és megbízhatóságában ismét maximálisan megbíztunk.
BővebbenMi, a K&V-nél, munka közben ki nem állhatjuk a csúszást – legyen szó akár határidőkről, akár rakományokról. De most hétvégén, Szlovákiában, Donovalyban, örömmel csúsztunk – méghozzá a sípályákon!
BővebbenIdén február 1-én került megrendezésre a Dr. Fejes András Sport- és Rendezvénycsarnokban a III. Gyöngyösi Jótékonysági Sportbál, melyen kollégáink is részt vettek. Ez az esemény különösen közel áll hozzánk, hiszen a K&V-nél a mozgás és annak öröme a munkavállalói jólét egyik legfontosabb alappillére.
BővebbenÜzletfejlesztési vezetőnk, Varga Viktor szerdán részt vett az IVECO BUS magyarországi importőrének, az ECO-tech visiON Kft.-nek a buszbemutatóján, ahol két igazán figyelemreméltó modellt mutattak be: az IVECO Daily Glance Tourism és az IVECO EVADYS turistabuszokat.
Bővebben