Megosztás:

Indul a "lengyel EKAER", a SENT

2017. április 20.

A lengyel parlament elfogadta az erre vonatkozó törvényjavaslatot és a lengyel köztársasági elnök március 31-én aláírta a közúti áruszállítás ellenőrzésére létrehozott rendszerről szóló törvényt.

A törvény 2017. április 3-án került kihirdetésre, melyet követően 14 nappal később lép hatályba, kivéve a törvény azon rendelkezései, amelyek a törvény előírásainak megszegéséért kiszabott büntetésekre vonatkoznak. Ezek 2017. május 1-től léptek életbe.

A bejelentésre kötelezett áruk között szerepelnek: folyékony üzemanyagok, ebben: motorbenzinek és dieselolaj, biodízel; kenőolajok, üzemanyag adalékok, etilalkohol bázisú fagyállók, hígítók és oldószerek, részben és teljesen denaturált szesz, szárított dohány, azaz olyan termékek, amelyek gyakran képezik a szabálytalan forgalmi és jövedéki adó elszámolások, csalások tárgyát, ezáltal a legnagyobb veszteségeket okozva az állami költségvetésnek. Az „érzékeny termékek” listája szükség esetén kiegészítésre kerül.

A törvény nem vonatkozik a zárjeggyel ellátott, az egyedi kiszerelésű termékekre, sem az 500 kg (vagy 500 liter) mennyiség alatti szállítmányokra. Kivételt képeznek a postai küldemények és a katonai, illetve a nemzetközi szervezetek céljára/járműveivel végzett szállítások is.

A törvényben javasolt megoldások figyelembe veszik a német, magyar és portugál tapasztalatokat. Az egyik leglényegesebb különbség a magyar rendszerhez képest, hogy a bejelentési kötelezettség a tranzitszállításokra is vonatkozik, így jelentős feladatokat ró többek között a magyar szállítmányozó cégekre.

A közúti áruszállítások megfigyelését a (Krajowa Administracja Skarbowa – KAS) Országos Adófelügyelet által vezetett Adó-Vám Elektronikai Szolgáltató Platformról (PUESC) elérhető SENT megnevezésű tele-informatikai rendszer végzi. (A honlap jelenleg még nem elérhető). Ez fogadja és tárolja majd az interneten érkező bejelentéseket, azok kiegészítéseit, valamint az ellenőrzésre vonatkozó adatokat.

A referencia számot – a magyar rendszerhez hasonlóan – az áru belföldi feladója vagy belföldi átvevője kéri meg, azonban a tranzit szállítások esetén ez a lengyel, illetve külföldi szállítmányozó feladata.

Jelenleg a rendszer tesztelés alatt áll, az eljárást a külföldi szállítmányozók számára egyszerűsítették, tőlük nem követelik meg az elektronikus aláírást és a teljes körű regisztrációt. A referenciaszám tíz napig lesz érvényes, átadható sms, e-mail vagy kinyomtatott formában.

Büntetések mértéke
A feladó, ill. átvevő cég általi bejelentés hiányában vagy valótlan adatokat tartalmazó bejelentés esetén a szállítmány értékének 46 százalékt kitevő, de nem kevesebb, mint húszezer zloty pénzbüntetés szabható ki. Ha a szállítmányozó elmulasztja a bejelentést, az húszezer zloty pénzbüntetést von maga után. Amennyiben a bejelentés adatainak kiegészítésétben vagy aktualizálásában van mulasztás, akkor 5000 zloty bírság róható ki. A gépkocsivezető felelőssége arra terjed ki, hogy a referenciaszám (vagy az azt helyettesítő dokumentumok) nélkül nem indulhat el , ellenkező esetben a pénzbüntetés 5000-7500 zloty lehet.

Az ellenőrzést az útdíj fizetés felügyeletére jogosult szolgálatok: rendőrség, közlekedési felügyelet (ITD), vám-, határőrség. Amennyiben a rakomány nem felel meg fajtája, mennyisége, tömege, térfogata szempontjából a bejelentett adatoknak, vagy az áruszállítmány emelt kockázattal jár, a jármű vámzárral látható el, illetve ha nem történt meg a szállítmány bejelentése – a jármű és/vagy csak a rakomány lefoglalható. A büntetések kiszabását a rendszer megismertetése és bejáratása céljából mindössze a 2017. május 1-ig tartó türelmi időszakra függesztik fel.

Forrás: www.magyar-logisztika.com

Vissza

 

Aktuális híreink

Új vontatók érkeztek

2021. január 26.

Cégünk 2021-ben is folytatja a járműpark korszerűsítését és minőségi cseréjét. Januárban 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató cseréjére került sor.

Bővebben

Ismét vért adtunk

2021. január 13.

Cégünk dolgozói évek óta lelkesen vesznek részt a Magyar Vöröskereszt által rendszeresen szervezett véradásokon, így a 2021-es év is véradással indult. 41 személy adott vért. Köszönjük dolgozóinknak az önzetlen segítséget. Adj vért és ments életet!

Bővebben

IRU diploma átadó

2021. január 10.

Nyolc munkatársunk részesült a legrangosabb elismerésben, az IRU-díjban.  

Bővebben

Ismét helyezést értünk el

2020. december 16.

Futóink a 2020-as évben is szép eredményt értek el.

Bővebben

Továbbra is támogatjuk a Magyar Élelmiszerbank munkáját

2020. november 27.

Az Élelmiszerbank azon dolgozik, hogy az élelmiszerfelesleget eljuttassa azokhoz, akiknek erre a legnagyobb szükségük van. A K&V Kft. abban segíti az Élelmiszerbank tevékenységét, hogy az általuk gyűjtött adományok eljussanak a nélkülözőkhöz.

Bővebben

Változások a HU-GO e-útdíj rendszerben

2020. november 17.

Az innovációért és technológiáért felelős miniszter 41/2020. (XI. 13.) ITM rendelete módosította az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról szóló 25/2013. (V. 31.) NFM rendeletet.

Bővebben