Megosztás:

Változnak a sebességhatárok

2016. augusztus 1.

A teljesen új KRESZ előkészületei közben eláruljuk, várhatóan milyen közlekedési szabályokon módosítanak.

 

Nem kapkodja el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a vadonatúj KRESZ megírását, pedig hosszú évek óta egyetértés van az új szabályozás szükségességéről. „Az előírások fokozatos korrekcióján túli átfogó átdolgozás előkészítése várhatóan még egy-másfél évet vesz igénybe” – válaszolták megkeresésünkre.

Azt viszont már most tudják, hogy milyen lesz az új KRESZ, amit ilyen sokáig alapoznak. Sőt, a Vezess érdeklődésére elárulták.

Milyen változtatásokat akarnak?

Ősrégi kritika a hatályos szabályozással szemben, hogy több helyen indokolatlanul nyakatekert mondatokat használ, összességében feleslegesen hosszú, és túlszabályozott. Mindhármon változtatni szeretne a fejlesztési tárca. Régi igényt kielégítve „csak a közúti közlekedés biztonságát a járművezetői magatartás tekintetében közvetlenül érintő rendelkezéseknek érdemes a KRESZ-ben maradniuk”.

Az NFM példája szerint olyan „kiegészítő előírások” hullhatnak ki, mint például „a gépkocsik hatósági elszállításának feltételei”. „Felesleges ezeket bebiflázni, majd számon kérni a tanulókon, ezt a jövőben önkormányzati szabályozás is rögzítheti” – indokolja a változást a tárca kommunikációs osztálya. Ezenfelül számos hasonló rendelkezés áttelepítése rövidítheti a KRESZ-t.

Nem csak rövidebb, ígéretük szerint egyszerűbb és letisztultabb lesz. Mindenképpen változtatni akarnak a sebességhatárokon, a most létező 5-10-20-30-40-50-60-70-80-90-100-110-130 km/órás táblákból párat kidobnak majd. Ezek közül némelyiket eleve ritkán használják az útkezelők (mondjuk a 100-ast), a téma feldobásakor kapásból kisebb vita kerekedett a szerkesztőségben az M0 és a Megyeri híd tavaly őszi áttáblázásáról. Akkor 80-ról 100-ra emelték több helyen a maximálisan engedett tempót. Hogy pontosan mi kerül kukába, nem árulták el.

A használt táblák számának csökkentésével párhuzamosan változhatnak a sebességhatárok is, legalábbis korábban ezt az információt kaptuk. Eszerint az autópályákon gyorsabban hajthatnak majd a teherautók a 80-as korlát 90-re emelésével, miközben az ország legrosszabb állapotú, négy-öt számjegyű és lakott területen kívüli útjain a mostani 90-es maximumot lejjebb vihetik.

Megvizsgálhatják az új KRESZ írásakor „a tájékoztató jelzőtábláknál az információs tartalom szabad megválasztásának lehetőségét” is. Vagyis némi szabadságot kaphatnak majd az önkormányzatok a mostani merev regulák helyett az olyan tábláknál, mint például a Hotel, Taxiállomás, X folyó stb., stb.

Információink szerint leghamarabb egyes várakozási és megállási szabályok változhatnak, még az új KRESZ előtt, ezeket már idén megvizsgálják az NFM szakértői. Hogy pontosan miket és miért, azt nem árulták el.

Mi az, ami nem változik?

Bizonyára sokan emlékeznek az Állami Autópálya-kezelő szokatlan kampányára 2011-ből, amikor szavazást indított a leállósáv szerintük megtévesztő nevének vészsávrakeresztelésére. Akkor tízezernél is többen támogatták a kezdeményezést, amit szomorú balesetes statisztikákkal indokolt az útkezelő, egyúttal megtévesztőnek nevezve a leállósáv kifejezést.

Akkoriban a minisztérium is támogatta az ötletet, később már azt mondták kérdésünkre, hogy elemzik a tapasztalatokat, most viszont azt, hogy az új KRESZ-ben is marad a régi név. „Nem tűnik indokoltnak a megváltoztatása” – közölték.

Pár esztendeje még azon is gondolkodott a fejlesztési tárca, hogy megszüntesse a gyalogosoknak a zebráknál villogó zöld jelzést, amely ma de jure pirosat jelent, hiszen akkor már nem lehet lelépni a csíkozásra. Az eredeti elképzelés szerint zöldről egyből pirosra váltott volna, ám itt is meggondolták magukat. Az új KRESZ-ben is marad a jelenlegi megoldás.

Forrás: www.vezess.hu

Vissza

 

Aktuális híreink

35 év 35 jócselekedet - élelmiszerszállítás

2024. április 10.

Ahogy már említettük, idén ünnepeljük a K&V megalakulásának 35. évfordulóját , és ebből az alkalomból 35 jócselekedetet hajtunk végre az év során. Áprilisban különleges akcióval készültünk: 35 raklap élelmiszert szállítunk ki az ország 35 különböző pontján működő segélyszervezeteknek az Élelmiszerbank raktárából.

Bővebben

ESG a K&V-nél: Új fejezet a fenntarthatóság jegyében

2024. április 3.

A K&V teljes mértékben elkötelezett az ESG (Environmental, Social, and Governance - Környezeti, Társadalmi és Vállalatirányítási) szempontok bevezetése mellett. Azonban az ESG nem csak egy újabb irányelv számunkra, hanem egy mélyen gyökerező elköteleződés, hogy felelősen járjunk el üzleti tevékenységünk minden területén, hiszen 2008 óta ISO 14001-es környezetközpontú irányítási rendszert tartunk fenn.  

Bővebben

MagyarBrands díjat vehettük át

2024. március 28.

Elismert magyar márkának lenni különösen jóleső érzés!

Bővebben

35 év 35 jócselekedet - Önkéntesen a kutyákért

2024. március 26.

Az idénre vállalt 35 év - 35 jótett sorozatunk legújabb állomásaként kollégáink szombat délelőtt az Ebrendészet Gyöngyös munkáját segítették önkéntesként kutyafürdetéssel, szárítással és szállítással, valamint információátadással az örökbefogadható kutyusokra vonatkozóan a Mátra Művelődési Központ előtt megrendezett Húsvétváró programon.

Bővebben

Szervizbővítés Cégünknél

2024. március 25.

A K&V szervizkapacitásának bővítése: új mérföldkő a járműjavításban

Bővebben

Logisztikai Park minősítést kaptunk

2024. március 13.

Nagy örömmel jelentjük, hogy a K&V múlt héten csütörtökön hivatalosan is Logisztikai Park minősítést kapott! Ez a megtisztelő cím Nagy Márton aláírásával került hozzánk, és Dr. Nagy Ádám iparügyekért felelős helyettes-államtitkár, valamint Fülöp Zsolt, az Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége elnöke adta át a Nemzetgazdasági Minisztérium részéről.

Bővebben