Egy új elektronikus rendszer bevezetésével igyekszik a kormány visszaszorítani az áfacsalásokat 2015-től. Az EKAER névre keresztelt rendszer lényege, hogy egy az adóhatóság által működtetett elektronikus rendszerben kell eleget tenni a közúton szállított árukkal kapcsolatos bejelentési kötelezettségnek.
A teljes néven Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer azt ellenőrzi, hogy az Európai Unió más tagállamából Magyarországra, vagy Magyarországról az Európai Unióba irányuló, illetve a Magyarországon belül megvalósuló, a termék közúti fuvarozásával összefüggő adókötelezettségek teljesülnek-e.
Milyen esetben kell bejelentést tenni?
Az EKAER bejelentésre akkor lesz szükség, ha:
1. az Európai Unió valamely tagállamából Magyarországra hoznak be terméket,
2. az Európai Unió valamelyik országába visznek ki terméket,
3. belföldi forgalomban, első adóköteles termékértékesítés esetén nem végfelhasználó számára.
4. kockázatos élelmiszerek esetében (ezek körét egy még előkészítés alatt álló NGM rendelet fogja meghatározni)
5. egyéb kockázatos termékek esetében (ezek körét szintén a még előkészítés alatt álló NGM rendelet fogja meghatározni)
Kinek kell megtenni a bejelentést?
Az, hogy a bejelentést az EKAER rendszerben kinek kell megtenni, a körülményektől függ. A bejelentést a címzettnek kell megtenni abban az esetben, ha az Európai Unió valamely tagállamából hoznak be árut Magyarországra. Ha Magyarországról az Európai Unió egy másik tagállamába visznek ki árut, vagy belföldi fuvarozás történik, akkor az áru feladója kötelezett a bejelentés megtételére. A bejelentésnek több adatot kell tartalmaznia.
A bejelentésnek több adatot kell tartalmaznia. Meg kell adni a feladó, a címzett, valamint az áru adatait, ezen kívül szükség lesz a szállító jármű rendszámára is. Ezen adatokat be lehet írni egy elektronikus felületen, csupán internetkapcsolatra van hozzá szükség. Ha ez megvan, a rendszer kiad egy EKAER számot, mely 15 napig érvényes, ezután már nem lehet felhasználni. Ez a szám arra való, hogy azonosítsa az árut, miközben azt közúton szállítják. Aki a bejelentést megteszi, az felelős azért, hogy az EKAER számot a fuvarozó, vagy a fuvar szervezője is tudja, nekik ugyanis ellenőrzés során rendelkezésre kell azt bocsátani.
Hogyan lehet nyomon követni az árut?
Az útdíjrendszernek köszönhetően az áru folyamatosan nyomon követhető, mégpedig a rendszám bejelentésének segítségével. Ez jelenti ugyanis a kapcsolatot az útdíjrendszer, valamint az EKAER rendszer között. Az EKAER rendszerrel kapcsolatosan a fuvarozónak gyakorlatilag semmilyen felelőssége nincsen, csupán az áru feladójának vagy címzettjének, az útdíjrendszer viszont a fuvarozó felelősségét állapítja meg. A fuvarozót sem regisztrációs, sem pedig bejelentési kötelezettség nem terheli az EKAER számmal kapcsolatosan. Amennyiben nincs EKAER szám, vagy azt nem valós adatok alapján adták ki, bírság szabható ki, mely az áru értékének legfeljebb 40 százalékáig terjedhet. Lehetőség van arra is, hogy az árut lefoglalják a bírság mértékéig.
Aggodalmak
A rendszer 2015. januárban indul, azonban az addig hátralévő idő igen rövid. Emiatt kétséges a rendszer megfelelő kialakítása és működésbe léptetése, továbbá várhatóan a vállalkozások és a fuvarozók felkészülése sem zökkenőmentes.
További aggodalomra ad okot, hogy a szállítmányozó cégek a fuvarköltségek optimalizálása miatt akár az utolsó pillanatig is változtatják a fuvar útvonalat, a járműre kerülő termékeket. Ez tovább nehezíti a megfelelő bejelentést.
A felkészülést nehezíti, hogy a két szükséges NGM a kockázatos élelmiszerekről és az egyéb kockázatos termékekről még nem készült el.
Forrás: www.bspl.hu
Egy felejthetetlen hétvégén vagyunk túl, hiszen szombaton a Múzeumkertben került megrendezésre a K&V családi napja, amely idén pont a cég 35. születésnapjára esett!
BővebbenA Hungarotruck Kft-nél: Szentpáli Gavallér Péter, aki az elmúlt 5 évben vezette a céget, új kihívások elé néz, mint a PACCAR Finance Australia CEO-ja.
BővebbenA XIII. Kamionos Találkozó Hajdúszoboszlón igazi ünnep volt az utak királyai számára, akiket a hőség sem tartott vissza.
BővebbenPapp Norbert, a Shick-R Kft. értékesítési vezetője büszkén adta át a mai napon az első piros ponyvás Renault Master furgont. A szemet gyönyörködtető piros szín hűen tükrözi megújult márkánk lendületét. Ezzel a furgonnal expressz szállítási kapacitásunkat erősítjük, garantálva ügyfeleinknek a gyors és magas szinten megbízható szolgáltatást.
BővebbenÜgyvezetőnk, Varga Bálint gondolatai töltötték be kedd délután a TrendFM frekvenciáját, amikor is Katkics Attilával beszélgettek a sikeres generációváltásról. Hallgassátok meg az eszmecserét, amelyből kiderül, miképp formálódik cégünk jövője az új generáció vezetésével.
BővebbenPár nap leforgása alatt további buszokkal és új minibuszokkal bővült flottánk. Egy új megbízás révén holnaptól ugyanis még több dolgozót kell eljuttatnunk kényelmesen és biztonságosan munkahelyére. Örömmel és maximálisan felkészülten vállaljuk ezt a feladatot.
Bővebben