Megosztás:

Kissé alábbhagyott a fuvarpiaci fejlődés

2014. október 12.

A fuvarpiaci teljesítmény 2014. áprilisa és júniusa között belföldi és nemzetközi viszonylatban egyaránt az előző év II. negyedévéhez hasonlóan alakult, a belföldiben némileg fölötte, a nemzetköziben pedig valamelyest alatta maradt. Elemzésünk a KSH augusztus 28-án közzétett, második negyedéves statisztikai adatainak feldolgozásával készült.

Grafikon: ksh.hu

Árufuvarozás

Az áruszállítás összes teljesítménye (13,7 milliárd árutonna-kilométer) 2,9%-kal haladta meg az előző év II. negyedévi szintet. A csővezetékes szállítás 26, a vasúti 4,9%-kal nőtt, a közúti stagnált, a belvízi 7,7%-kal csökkent. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 68, a vasúti 18, a csővezetékes 11, a belvízi szállítás 3%-kal részesedett – írja a KSH. A nemzetközi közúti áruszállítás volumene az év közepén gyakorlatilag az egy évvel korábbi szintnek megfelelően alakult, miközben a tavalyi év során inkább az 5-10% körüli növekedés volt a jellemző. A sokkal nagyobb forgalmat bonyolító belföldi viszonylatban viszont 11%-kal nagyobb tömegű árut mozgattak, így ezek hatására a közúti áruszállítás volumene 8,6%-kal emelkedett az év II. negyedévében 2013 II. negyedévéhez hasonlítva. A statisztikusok szerint a jelentős belföldi volumennövekedést az élénkülő építőipari, ipari termelés és a kereskedelmi forgalom növekedése is pozitívan befolyásolta.

A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye lényegében változatlan (-0,2%) a bázisidőszakhoz képest, sem a belföldi (+0,5%), sem a nemzetközi teljesítmény (-0,5%) nem változott érdemben. A teljesítményadat (-0,2%) a szállított árutömeg +8,6%-ával együtt azt mutatja, hogy a közúti szállítási távolságok csökkentek. Összességében több árut szállítottak 8,1%-kal rövidebb távolságokra, a 2013-as azonos időszaki kb. 281 km-rel szemben az idei második negyedévben az átlag 270 km körül alakult. Az üresen megtett út aránya az egyéni vállalkozóknál csökkent némileg, a cégeknél nem változott, 19% körül alakult.
Az év második negyedévében mintegy 7 200 db tehergépkocsit és csaknem 2 400 db vontatót helyeztek először forgalomba Magyarországon (előbbieknek kb. 60, utóbbiaknak 75-80%-a volt új jármű), ez gyakorlatilag megfelel a válság előtti, 2008-as év mennyiségeinek(!). Ha az eddigiektől eltérően a legújabb adatokat negyedéves összevetésben vesszük szemügyre, azt láthatjuk, hogy nemzetközileg talán alábbhagy a régóta tartó fejlődés, belföldön pedig miközben árutömegben csendesedik a javulás, (a tavaly év végi fordulatot követő első negyedéves 132,4%-os után most 111%-os a mutató), árutonna-kilométer teljesítményben is negatív, a stagnálás irányába mutató elmozdulás tapasztalható.

Személyszállítás

A helyközi személyszállításban a 2014. április-júniusi időszakban az utasforgalom (172 millió utas) stagnált, az utaskilométerben mért teljesítmény (6,5 milliárd) 6,2%-kal bővült az elmúlt év II. negyedévéhez hasonlítva. A légi személyszállításban az utasszám 49, a teljesítmény 40%-kal nőtt a Magyarországról induló új úti célok bevezetése miatt. A vasúton és autóbuszon utazók száma lényegében nem változott, a hajón utazóké 7,7%-kal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest. A belföldi távolsági személyszállításban a szállított utasok számát tekintve az autóbusz forgalom mértéke meghatározó, évek óta megközelíthetőleg 80%-os. A nemzetközi utasforgalomban a rezidens vállalkozások szolgáltatásait igénybe vevők körében a közlekedési módozatok súlya az utóbbi két év folyamán folyamatosan átrendeződik. A tárgyidőszakban repülőn az utasok 38, vasúton 30, autóbuszon 32%-a utazott, utóbbin egyharmadnyival nagyobb számú utas, mint tavaly ugyanekkor.
Hazánkban 2014 áprilisa és júniusa között 427 db autóbuszt helyeztek először forgalomba, ebből 244 db volt új jármű, ez a tavalyi, sokéves rekordot jelentő forgalomba helyezési adatokat is meghaladja. Az országos autóbusz-állomány átlagos kora 2014. június 30-án 14,8 év volt.

 

Csányi Gábor

Autó Közlekedés (MKFE) 2014. október 1. lapszám

Vissza

 

Aktuális híreink

2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

2019. október 15.

Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. október 14.

Járműparkunk 2 db DAF XF EURO6 Super Space Cab (mega) vontatóval bővült.

Bővebben

Pályaorientációs nap Cégünknél

2019. október 8.

Pályaorientációs nap a K&V Kft-nél

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 30.

Kedves Olvasóink! Múlt havi cikkünket – melyet a zeppelin léghajónak szenteltünk – azzal zártuk, hogy az a légijármű, melyet a Wright-fivérek találtak fel, hosszabb távon jóval sikeresebbé tudott válni.  Az emberiség repülésről szőtt évezredes álma nekik köszönhetően valósult meg, és indult el máig tartó, ígéretes perspektívák előtt álló diadalútjára.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 2.

A személyszállítás történetével foglalkozó minisorozatunkban jártunk már földön, vízen, most pedig felereszkedünk a levegőbe is. Az emberiségnek mindig is nagy vágyálma volt a repülni tudás. Gondoljunk csak Daidalosz és Ikarosz történetére, vagy épp a reneszánsz géniuszára, Leonardo da Vincire. Ám csak a második ipari forradalom technikai újításai tették először lehetővé a 19-20. század fordulóján, hogy ez az álom valósággá váljon. Bár a „végső győztes” az amerikai Wright-fivérek által megkonstruált repülőgép lett, a levegőben történő személyszállítás mégsem velük indult, hanem egy - ma már inkább csak furcsa alakjáról emlékezetes  - magyar találmánnyal, a zeppelin léghajóval….

Bővebben

A személyszállítás története

2019. augusztus 1.

Az omnibusz szó hallatán bizonyára sokan automatikusan elkezdenek dúdolni egy közismert slágert: „Éjjel az omnibusz tetején – emlékszel, kicsikém? – de csuda volt!” Ami a híres pesti sanzont illeti, Zerkovitz Béla, a magyar kuplé megteremtője írta és a Csókos asszony című operettben csendült föl először 1926-ban, három esztendővel azelőtt, hogy a megénekelt személyszállító eszköz végleg eltűnt a pesti utcákról. Nemcsak dalban, prózában is feltűnik ez a maga korában rendkívül népszerű jármű, például Az omnibusz utasai c. Aragon regényben, vagy Arany János Epilógus c. versében: Az életet már megjártam. /Többnyire csak gyalog jártam, /Gyalog bizon’…/Legfölebb ha omnibuszon. Mai témánk a 19. század eme közkedvelt utasszállító alkalmatossága lesz.

Bővebben