Megosztás:

Kissé alábbhagyott a fuvarpiaci fejlődés

2014. október 12.

A fuvarpiaci teljesítmény 2014. áprilisa és júniusa között belföldi és nemzetközi viszonylatban egyaránt az előző év II. negyedévéhez hasonlóan alakult, a belföldiben némileg fölötte, a nemzetköziben pedig valamelyest alatta maradt. Elemzésünk a KSH augusztus 28-án közzétett, második negyedéves statisztikai adatainak feldolgozásával készült.

Grafikon: ksh.hu

Árufuvarozás

Az áruszállítás összes teljesítménye (13,7 milliárd árutonna-kilométer) 2,9%-kal haladta meg az előző év II. negyedévi szintet. A csővezetékes szállítás 26, a vasúti 4,9%-kal nőtt, a közúti stagnált, a belvízi 7,7%-kal csökkent. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 68, a vasúti 18, a csővezetékes 11, a belvízi szállítás 3%-kal részesedett – írja a KSH. A nemzetközi közúti áruszállítás volumene az év közepén gyakorlatilag az egy évvel korábbi szintnek megfelelően alakult, miközben a tavalyi év során inkább az 5-10% körüli növekedés volt a jellemző. A sokkal nagyobb forgalmat bonyolító belföldi viszonylatban viszont 11%-kal nagyobb tömegű árut mozgattak, így ezek hatására a közúti áruszállítás volumene 8,6%-kal emelkedett az év II. negyedévében 2013 II. negyedévéhez hasonlítva. A statisztikusok szerint a jelentős belföldi volumennövekedést az élénkülő építőipari, ipari termelés és a kereskedelmi forgalom növekedése is pozitívan befolyásolta.

A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye lényegében változatlan (-0,2%) a bázisidőszakhoz képest, sem a belföldi (+0,5%), sem a nemzetközi teljesítmény (-0,5%) nem változott érdemben. A teljesítményadat (-0,2%) a szállított árutömeg +8,6%-ával együtt azt mutatja, hogy a közúti szállítási távolságok csökkentek. Összességében több árut szállítottak 8,1%-kal rövidebb távolságokra, a 2013-as azonos időszaki kb. 281 km-rel szemben az idei második negyedévben az átlag 270 km körül alakult. Az üresen megtett út aránya az egyéni vállalkozóknál csökkent némileg, a cégeknél nem változott, 19% körül alakult.
Az év második negyedévében mintegy 7 200 db tehergépkocsit és csaknem 2 400 db vontatót helyeztek először forgalomba Magyarországon (előbbieknek kb. 60, utóbbiaknak 75-80%-a volt új jármű), ez gyakorlatilag megfelel a válság előtti, 2008-as év mennyiségeinek(!). Ha az eddigiektől eltérően a legújabb adatokat negyedéves összevetésben vesszük szemügyre, azt láthatjuk, hogy nemzetközileg talán alábbhagy a régóta tartó fejlődés, belföldön pedig miközben árutömegben csendesedik a javulás, (a tavaly év végi fordulatot követő első negyedéves 132,4%-os után most 111%-os a mutató), árutonna-kilométer teljesítményben is negatív, a stagnálás irányába mutató elmozdulás tapasztalható.

Személyszállítás

A helyközi személyszállításban a 2014. április-júniusi időszakban az utasforgalom (172 millió utas) stagnált, az utaskilométerben mért teljesítmény (6,5 milliárd) 6,2%-kal bővült az elmúlt év II. negyedévéhez hasonlítva. A légi személyszállításban az utasszám 49, a teljesítmény 40%-kal nőtt a Magyarországról induló új úti célok bevezetése miatt. A vasúton és autóbuszon utazók száma lényegében nem változott, a hajón utazóké 7,7%-kal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest. A belföldi távolsági személyszállításban a szállított utasok számát tekintve az autóbusz forgalom mértéke meghatározó, évek óta megközelíthetőleg 80%-os. A nemzetközi utasforgalomban a rezidens vállalkozások szolgáltatásait igénybe vevők körében a közlekedési módozatok súlya az utóbbi két év folyamán folyamatosan átrendeződik. A tárgyidőszakban repülőn az utasok 38, vasúton 30, autóbuszon 32%-a utazott, utóbbin egyharmadnyival nagyobb számú utas, mint tavaly ugyanekkor.
Hazánkban 2014 áprilisa és júniusa között 427 db autóbuszt helyeztek először forgalomba, ebből 244 db volt új jármű, ez a tavalyi, sokéves rekordot jelentő forgalomba helyezési adatokat is meghaladja. Az országos autóbusz-állomány átlagos kora 2014. június 30-án 14,8 év volt.

 

Csányi Gábor

Autó Közlekedés (MKFE) 2014. október 1. lapszám

Vissza

 

Aktuális híreink

Bisnode AAA minősítést kapott a K&V Kft.

2019. július 10.

A K&V Kft. a Bisnode AAA (tripla A) tanúsítványát kapta meg, mellyel Magyarországon csupán a cégek 0,63 %-a rendelkezik, és azt jelzi, hogy velünk az üzleti kapcsolat kialakításának pénzügyi kockázata rendkívül alacsony.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. június 26.

A mai alkalommal az első és második ipari forradalom legjelentősebb, korszakalkotó találmányának, a lokomotívnak a világhódító útját mutatjuk be. Utazzanak velünk!

Bővebben

Újabb vontatók érkeztek

2019. június 17.

Cégünk folytatja járműparkja minőségi cseréjét. Megérkezett a következő 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató, így az idén már 30 db vontató érkezett. 

Bővebben

Sikeres 2. felügyeleti audit a K&V Kft-nél

2019. június 6.

2019. május 9-10-én került sor a K&V Kft. integrált irányítási rendszerének második felügyeleti auditjára, melyet már 2017-ben a megváltozott szabványok (ISO 9001:2015 Minőségirányítási és ISO 14001:2015 Környezetközpontú irányítási rendszer) szerint tanúsítottunk. A Bureau Veritas Certification tanúsító megállapította, hogy a rendszer magas színvonalon működik és jól látható a folyamatos fejlesztés.

Bővebben

IRU diplomát kaptak gépkocsivezetőink

2019. május 30.

Az idén a K&V Logstic Solutions gépjárművezetői közül hárman érdemelték ki az IRU diplomát és az aranyjelvényt.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. május 30.

A személyszállítás történetével foglalkozó cikksorozatunk mostani és következő fejezetében az első ipari forradalom legjelentősebb találmányainak, a gőzhajónak és a gőzmozdonynak a felfedezéséről és hatásáról, valamint magyarországi vonatkozásairól tudhatnak meg kedves olvasóink érdekességeket. Mivel a feltalálás „rangelsősége” a gőzhajót illeti meg, mostani cikkünket e közlekedési eszköznek szenteljük. Tartsanak velünk!

Bővebben