Megosztás:

Kissé alábbhagyott a fuvarpiaci fejlődés

2014. október 12.

A fuvarpiaci teljesítmény 2014. áprilisa és júniusa között belföldi és nemzetközi viszonylatban egyaránt az előző év II. negyedévéhez hasonlóan alakult, a belföldiben némileg fölötte, a nemzetköziben pedig valamelyest alatta maradt. Elemzésünk a KSH augusztus 28-án közzétett, második negyedéves statisztikai adatainak feldolgozásával készült.

Grafikon: ksh.hu

Árufuvarozás

Az áruszállítás összes teljesítménye (13,7 milliárd árutonna-kilométer) 2,9%-kal haladta meg az előző év II. negyedévi szintet. A csővezetékes szállítás 26, a vasúti 4,9%-kal nőtt, a közúti stagnált, a belvízi 7,7%-kal csökkent. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 68, a vasúti 18, a csővezetékes 11, a belvízi szállítás 3%-kal részesedett – írja a KSH. A nemzetközi közúti áruszállítás volumene az év közepén gyakorlatilag az egy évvel korábbi szintnek megfelelően alakult, miközben a tavalyi év során inkább az 5-10% körüli növekedés volt a jellemző. A sokkal nagyobb forgalmat bonyolító belföldi viszonylatban viszont 11%-kal nagyobb tömegű árut mozgattak, így ezek hatására a közúti áruszállítás volumene 8,6%-kal emelkedett az év II. negyedévében 2013 II. negyedévéhez hasonlítva. A statisztikusok szerint a jelentős belföldi volumennövekedést az élénkülő építőipari, ipari termelés és a kereskedelmi forgalom növekedése is pozitívan befolyásolta.

A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye lényegében változatlan (-0,2%) a bázisidőszakhoz képest, sem a belföldi (+0,5%), sem a nemzetközi teljesítmény (-0,5%) nem változott érdemben. A teljesítményadat (-0,2%) a szállított árutömeg +8,6%-ával együtt azt mutatja, hogy a közúti szállítási távolságok csökkentek. Összességében több árut szállítottak 8,1%-kal rövidebb távolságokra, a 2013-as azonos időszaki kb. 281 km-rel szemben az idei második negyedévben az átlag 270 km körül alakult. Az üresen megtett út aránya az egyéni vállalkozóknál csökkent némileg, a cégeknél nem változott, 19% körül alakult.
Az év második negyedévében mintegy 7 200 db tehergépkocsit és csaknem 2 400 db vontatót helyeztek először forgalomba Magyarországon (előbbieknek kb. 60, utóbbiaknak 75-80%-a volt új jármű), ez gyakorlatilag megfelel a válság előtti, 2008-as év mennyiségeinek(!). Ha az eddigiektől eltérően a legújabb adatokat negyedéves összevetésben vesszük szemügyre, azt láthatjuk, hogy nemzetközileg talán alábbhagy a régóta tartó fejlődés, belföldön pedig miközben árutömegben csendesedik a javulás, (a tavaly év végi fordulatot követő első negyedéves 132,4%-os után most 111%-os a mutató), árutonna-kilométer teljesítményben is negatív, a stagnálás irányába mutató elmozdulás tapasztalható.

Személyszállítás

A helyközi személyszállításban a 2014. április-júniusi időszakban az utasforgalom (172 millió utas) stagnált, az utaskilométerben mért teljesítmény (6,5 milliárd) 6,2%-kal bővült az elmúlt év II. negyedévéhez hasonlítva. A légi személyszállításban az utasszám 49, a teljesítmény 40%-kal nőtt a Magyarországról induló új úti célok bevezetése miatt. A vasúton és autóbuszon utazók száma lényegében nem változott, a hajón utazóké 7,7%-kal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest. A belföldi távolsági személyszállításban a szállított utasok számát tekintve az autóbusz forgalom mértéke meghatározó, évek óta megközelíthetőleg 80%-os. A nemzetközi utasforgalomban a rezidens vállalkozások szolgáltatásait igénybe vevők körében a közlekedési módozatok súlya az utóbbi két év folyamán folyamatosan átrendeződik. A tárgyidőszakban repülőn az utasok 38, vasúton 30, autóbuszon 32%-a utazott, utóbbin egyharmadnyival nagyobb számú utas, mint tavaly ugyanekkor.
Hazánkban 2014 áprilisa és júniusa között 427 db autóbuszt helyeztek először forgalomba, ebből 244 db volt új jármű, ez a tavalyi, sokéves rekordot jelentő forgalomba helyezési adatokat is meghaladja. Az országos autóbusz-állomány átlagos kora 2014. június 30-án 14,8 év volt.

 

Csányi Gábor

Autó Közlekedés (MKFE) 2014. október 1. lapszám

Vissza

 

Aktuális híreink

Családi nap 2024. augusztus 31.

2024. szeptember 4.

Egy felejthetetlen hétvégén vagyunk túl, hiszen szombaton a Múzeumkertben került megrendezésre a K&V családi napja, amely idén pont a cég 35. születésnapjára esett!

Bővebben

Új fejezet kezdődik a DAF magyarországi forgalmazójánál

2024. augusztus 27.

A Hungarotruck Kft-nél: Szentpáli Gavallér Péter, aki az elmúlt 5 évben vezette a céget, új kihívások elé néz, mint a PACCAR Finance Australia CEO-ja.

Bővebben

Kamionos találkozón vettünk részt

2024. augusztus 14.

A XIII. Kamionos Találkozó Hajdúszoboszlón igazi ünnep volt az utak királyai számára, akiket a hőség sem tartott vissza. 

Bővebben

Új színt viszünk a K&V expressz flottájába

2024. augusztus 7.

Papp Norbert, a Shick-R Kft. értékesítési vezetője büszkén adta át a mai napon az első piros ponyvás Renault Master furgont. A szemet gyönyörködtető piros szín hűen tükrözi megújult márkánk lendületét. Ezzel a furgonnal expressz szállítási kapacitásunkat erősítjük, garantálva ügyfeleinknek a gyors és magas szinten megbízható szolgáltatást. 

Bővebben

Ügyvezetőnk a TrendFM-ben

2024. augusztus 2.

Ügyvezetőnk, Varga Bálint gondolatai töltötték be kedd délután a TrendFM frekvenciáját, amikor is Katkics Attilával beszélgettek a sikeres generációváltásról. Hallgassátok meg az eszmecserét, amelyből kiderül, miképp formálódik cégünk jövője az új generáció vezetésével.

Bővebben

Kapacitásnövelés K&V-módra

2024. augusztus 1.

Pár nap leforgása alatt további buszokkal és új minibuszokkal bővült flottánk. Egy új megbízás révén holnaptól ugyanis még több dolgozót kell eljuttatnunk kényelmesen és biztonságosan munkahelyére. Örömmel és maximálisan felkészülten vállaljuk ezt a feladatot.

Bővebben