Megosztás:

Változik az ISO 9001-es szabvány

2014. május 3.

Módosul a minőségirányítási rendszerre vonatkozó ISO 9001 nemzetközi szabvány. A változás hatással lesz azokra a magyar vállalkozásokra és szervezetekre is, ahol a szabvány szerinti minőségirányítási rendszert működtetnek. A szabvány jelenlegi tervezete felszámolja a vastagon nyomtatott dokumentációs kultúrát és a téves értelmezésből adódó rossz gyakorlatokat - hívja fel a figyelmet Kohl Zsuzsanna minőségirányítási szakértő.

A szabvány jelenlegi tervezete alapvetően olyan változtatásokat tartalmaz, amelyben a folyamatszemlélet meghatározóbb szerepet kap, illetve kockázatalapú megközelítés váltja fel azt a klasszikus helyesbítő - megelőző intézkedést, amelyet jelenleg a működés hatékonyságának javítására kell megfogalmazni.

A felső vezetésnek aktívabb részvételére lesz szükség a minőségirányítási rendszer működtetésében és nagyobb hangsúlyt kell fordítani arra is, hogy hogyan határozzuk meg a minőségirányítási rendszer hatálya alá tartozó folyamatokat. Ez ugyanis az egyik legfontosabb és egyben kritikus eleme a minőségirányítási rendszereknek. A dokumentációk kezelésére és a minőségirányítási kézikönyvre vonatkozó előírások is változnak, felismerve az elektronikus megoldások alkalmazásának szükségszerűségét is. Emiatt a legtöbb cégnek át kell majd dolgoznia saját dokumentációs rendszerét.

A Terminológiai pontosításokkal érthetőbb lesz a szabvány nyelvezete, így elkerülhető a jövőben az előírás gyakorlati megvalósításának túlgondolása vagy félreértelmezése. Az egyértelműsítések érintik a beszerzésekkel, beszállítókkal, illetve a termékkel, szolgáltatással kapcsolatos témaköröket is. Ami ennél is fontosabb azonban az, hogy megváltozott a szabvány szerkezete és a szándék az, hogy a jövőben minden irányítási rendszerszabvány felépítése ezt a vázat kövesse. Így egyszerűbbé válik az irányítási rendszerek összehangolt és következetes integrálása, azaz könnyebb lesz több szabvány egyidejű alkalmazása.

A nemzetközi szabvány végleges verziója 2015. szeptemberében jelenik meg, tehát azok a szervezetek, amelyek szeretnék az új irányelvhez hangolni a működésüket, legkorábban jövő év végén kezdhetik meg az átállást.

A szabvány várható felépítése a következő:

1. Alkalmazási terület
2. Rendelkező hivatkozások
3. Szakkifejezések és meghatározásuk
4. A szervezet és környezete (szervezet, érdekelt felek, alkalmazási terület, irányítási rendszer)
5. Vezetés (elkötelezettség, politika, felelősségi és hatáskörök)
6. Tervezés (irányítási rendszer, kockázatok és lehetőségek, célok)
7. Támogatás (erőforrások, kompetencia, tudatosság, kommunikáció, dokumentáció és kezelésük)
8. Működés (a termék-előállítás tervezése és szabályozása, tervezés és fejlesztés, kihelyezett folyamatok)
9. Teljesítményértékelés (figyelemmel kísérés, mérés, elemzés, értékelés; belső audit, vezetőségi átvizsgálás)
10. Fejlesztés (nemmegfelelőség, helyesbítő tevékenység, folyamatos fejlesztés) 

A szándék az, hogy a jövőben minden irányításirendszer-szabvány felépítése ezt a felépítést kövesse, ami egyszerűbbé teszi az irányítási rendszerek integrálását.

A minőségirányítás alapelveit illetően a jelenlegi 8 alapelv 7-re csökken, mivel a folyamatszemléletű megközelítést és a rendszerszemléletet az irányításban összevonják, valamint a mai kor igényeinek megfelelően egyes alapelveket átfogalmaznak.
Az alapelvek tervezete a következő:

  1. Vevőközpontúság
  2. Vezetés
  3. A munkatársak elköteleződése
  4. Folyamatszemléletű megközelítés
  5. Fejlesztés
  6. Bizonyítékokon alapuló döntéshozatal
  7. Kapcsolatok kezelése   

www.proftline.hu

www.mszt.hu

  1. 1. Alkalmazási terület
  2. 2. Rendelkező hivatkozások
  3. 3. Szakkifejezések és meghatározásuk
  4. 4. A szervezet és környezete (szervezet, érdekelt felek, alkalmazási terület, irányítási rendszer)
  5. 5. Vezetés (elkötelezettség, politika, felelősségi és hatáskörök)
  6. 6. Tervezés (irányítási rendszer, kockázatok és lehetőségek, célok)
  7. 7. Támogatás (erőforrások, kompetencia, tudatosság, kommunikáció, dokumentáció és kezelésük)
  8. 8. Működés (a termék-előállítás tervezése és szabályozása, tervezés és fejlesztés, kihelyezett folyamatok)
  9. 9. Teljesítményértékelés (figyelemmel kísérés, mérés, elemzés, értékelés; belső audit, vezetőségi átvizsgálás)
  10. 10. Fejlesztés (nemmegfelelőség, helyesbítő tevékenység, folyamatos fejlesztés) 
  11. A szándék az, hogy a jövőben minden irányításirendszer-szabvány felépítése ezt a felépítést kövesse, ami egyszerűbbé teszi az irányítási rendszerek integrálását.

A minőségirányítás alapelveit illetően a jelenlegi 8 alapelv 7-re csökken, mivel a folyamatszemléletű megközelítést és a rendszerszemléletet az irányításban összevonják, valamint a mai kor igényeinek megfelelően egyes alapelveket átfogalmaznak.
Az alapelvek tervezete a következő:

  1. Vevőközpontúság
  2. Vezetés
  3. A munkatársak elköteleződése
  4. Folyamatszemléletű megközelítés
  5. Fejlesztés
  6. Bizonyítékokon alapuló döntéshozatal
  7. Kapcsolatok kezelése    
Vissza

 

Aktuális híreink

2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

2019. október 15.

Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. október 14.

Járműparkunk 2 db DAF XF EURO6 Super Space Cab (mega) vontatóval bővült.

Bővebben

Pályaorientációs nap Cégünknél

2019. október 8.

Pályaorientációs nap a K&V Kft-nél

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 30.

Kedves Olvasóink! Múlt havi cikkünket – melyet a zeppelin léghajónak szenteltünk – azzal zártuk, hogy az a légijármű, melyet a Wright-fivérek találtak fel, hosszabb távon jóval sikeresebbé tudott válni.  Az emberiség repülésről szőtt évezredes álma nekik köszönhetően valósult meg, és indult el máig tartó, ígéretes perspektívák előtt álló diadalútjára.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 2.

A személyszállítás történetével foglalkozó minisorozatunkban jártunk már földön, vízen, most pedig felereszkedünk a levegőbe is. Az emberiségnek mindig is nagy vágyálma volt a repülni tudás. Gondoljunk csak Daidalosz és Ikarosz történetére, vagy épp a reneszánsz géniuszára, Leonardo da Vincire. Ám csak a második ipari forradalom technikai újításai tették először lehetővé a 19-20. század fordulóján, hogy ez az álom valósággá váljon. Bár a „végső győztes” az amerikai Wright-fivérek által megkonstruált repülőgép lett, a levegőben történő személyszállítás mégsem velük indult, hanem egy - ma már inkább csak furcsa alakjáról emlékezetes  - magyar találmánnyal, a zeppelin léghajóval….

Bővebben

A személyszállítás története

2019. augusztus 1.

Az omnibusz szó hallatán bizonyára sokan automatikusan elkezdenek dúdolni egy közismert slágert: „Éjjel az omnibusz tetején – emlékszel, kicsikém? – de csuda volt!” Ami a híres pesti sanzont illeti, Zerkovitz Béla, a magyar kuplé megteremtője írta és a Csókos asszony című operettben csendült föl először 1926-ban, három esztendővel azelőtt, hogy a megénekelt személyszállító eszköz végleg eltűnt a pesti utcákról. Nemcsak dalban, prózában is feltűnik ez a maga korában rendkívül népszerű jármű, például Az omnibusz utasai c. Aragon regényben, vagy Arany János Epilógus c. versében: Az életet már megjártam. /Többnyire csak gyalog jártam, /Gyalog bizon’…/Legfölebb ha omnibuszon. Mai témánk a 19. század eme közkedvelt utasszállító alkalmatossága lesz.

Bővebben