A Shell Eco-marathon ötlete 1939-ben pattant ki a cég egyik kutató laboratóriumában dolgozó tudósok fejéből. Fogadást kötöttek, hogy ki tudja egy liter benzinnel a legnagyobb távolságot megtenni: az első futamot megnyerő R.J. Greenshields 4,73 l/100 km-es fogyasztást ért el, amit manapság már könnyen le lehet pipálni valamilyen kisméretű motort használva, viszont alig egy év alatt, a következő összecsapásra már 1,57 l/100 km-re szorította le átépített Studebakerének fogyasztását. 1968-ban mentek be először 1 liter alá, egy Fiat 600-assal égettek 0,963 l/100 km-es fogyasztásnak megfelelő benzint, 1973-ban pedig egy Opellel már 0,625 l/100 km lett a legjobb eredmény. 2010 óta az egyliteres versenyszám rekordját 4896,1 km/literes eredménnyel tartja a francia Polytech' csapata, és tavaly bővült az E-mobility kategóriával a verseny.
A Shell Eco-marathon idei európai futamait május 17-19. között rendezték Rotterdamban. Magyarországot öt csapat képviselte a takarékosságról és alternatív hajtásokról szóló versenyen, melyet az eddigiekkel ellentétben ezúttal városi pályán rendeztek.
Ahogy a rendes közlekedést, úgy az Eco-marathonon elérhető távokat is nagyban befolyásolja a bejárandó útvonal, és mivel derékszögű kanyarokkal építették ki a pályát, amik fogyasztást növelő lassításra és kigyorsításra is kényszerítik a vezetőket, ezért a csapatok nem igazán számítottak arra, hogy idén felül tudják múlni korábbi legjobb eredményeiket. Ráadásul a szűkebb kanyarok miatt a legtöbben a futómű átépítésére is kényszerültek.
Ennek ellenére a legjobb eredményt elérő magyar csapat saját csúcsát megdöntve új országos rekordot állított fel: a Kecskeméti Főiskola gépészmérnök, műszaki menedzser és mérnökinformatikus hallgatókból alakult GAMF csapata 2696 km-t tett meg Megameter III. névre hallgató járművével, mellyel egyben 2. helyezést ért el a rotterdami verseny benzinhajtású prototípus kategóriájában!
A kategória győztese a francia Microjoule-La Joliverie csapata lett 2833 km/l teljesítménnyel, a Megameter III. mögött pedig a finn Remmi-Team járműve végzett 2003 km/l-rel, további 40 versenyzőt megelőzve.
A verseny további magyar indulóinak nem sikerült az élvonalban végezni, azonban ők is elismerésre méltó teljesítményt értek el járműveikkel.
Magyarország első középiskolás csapataként indult a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola Kandó Electric nevű csapata, akik elektromos autójukkal az idei rotterdami versenyen 175 km-et teljesítettek 1 kWh energiával. Az Óbudai Egyetem Eco csapata, az SAP Racing Team idén is Prototípus kategóriában indult a továbbfejlesztett BANKI05 autóval. A Pécsi Tudományegyetem elektromos autók hidrogénforrású kategóriájában induló Team Orca versenyautóját egy 1 kW teljesítményű Proton Exchange Membrane üzemanyagcella látja el energiával. Napelemes kategóriában pedig a győri Széchenyi István egyetem SZEnergy csapata érte el a két értékelhető eredmény közül a második helyet.
A rotterdami 2012-es Shell Eco-marathon versenyének részletes eredményei megtekinthetőek az alábbi linken.
Múlt szerdán nagy örömünkre ellátogatott hozzánk Michiel Kuijs, a DAF Trucks NV European Sales Directora, valamint Ferenc Ujszaszi és Attila KISS, a DAF Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és kereskedelmi igazgatója.
BővebbenNagy a tesztjármű-forgalom a K&V háza táján, ezúttal egy 100%-ban elektromos Volvo Electric FM vontató járt nálunk terheléses menetpróbán.
BővebbenKözeleg az év vége, de a K&V-nél már a 2025-ös járműbeszerzések vannak terítéken.
BővebbenAz elismerés számunkra különösen fontos, hiszen a beneFit Prize a vállalati jóllét és gondoskodó munkahelyi kultúra díja, amivel olyan cégeket tüntetnek ki, amelyek példaértékű munkavállalói környezetet teremtenek.
BővebbenÚjabb izgalmas fejezetet nyitottunk a K&V flottamegújítási projektjében!
BővebbenA tavalyi sikeres együttműködés után a Mikulás, aki a világ legprofibb logisztikusa, idén újra a K&V-t bízta meg, hogy segítsünk neki kamionjainkkal az ajándékok kiszállításában.
Bővebben