Megosztás:

Összefüggések a makrogazdaság változása és a fuvarozás teljesítményének alakulása között

2012. március 26.

Cikkünkben azt vizsgáljuk, hogy a makrogazdaság változásai, a külkereskedelem és a belföldi piac nagysága hogyan befolyásolja a közúti árufuvarozás alakulását.

A GDP változása és a külkereskedelem (export-import) módosulása mindig is szorosan maga után vonta a nemzetközi közúti árufuvarozás teljesítményének alakulását: így az input oldalnak, vagyis a beruházásoknak (pl. járműbeszerzéseknek) és a közlekedési munkateljesítménynek, azaz az output-nak (a szállított áruk súlyának vagy a tkm mutatónak) növekedését vagy csökkenését.

A világ GDP és export fejlődésére 1950 és 2009 között az volt a jellemző, hogy két esztendő (2001 és 2009) kivételével a külkereskedelem növekedési üteme rendre meghaladta a GDP gyarapodási változásait. a világban tehát a külkereskedelem hosszú ideje húzóágazatnak bizonyult, ami azt eredményezte, hogy a nemzetközi (közúti) árufuvarozás növekedése az országok zömében felulmúlta az ágazat belföldi teljesítményének emelkedését. 2004 óta azonban mind a GDP, mind a külkereskedelem fejlődése lelassult, majd 2009-re a mai válság első hullámának kiterjedésekor erőteljes csökkenésbe csapott át. Ekkor a külkereskedelem mélyrepülése a GDP összehúzódásának mértékét is alulmúlta.

A világkereskedelem és a GDP alakulás, 1950-2009 (éves változás, %)  >> forrás

Mind az OECD, mind az EU tagországaira jellemző, hogy az összehúzódó GDP hatására csökkenő kereslet az output oldalon az elszállított árusúly jelentős apadását okozta. Input oldalon különsen drámainak bizonyult az eladott járművek számának zuhanása, ami 2009 harmadik negyedévébn jutott eddigi mélypontjáram és azóta sem igazán vergődött ki a stagnálás állapotából. A nemzetközi közúti áruszállítások tkm mutatójának változásai is hasonló tendenciáról tanúskodnak.

Nagyobb nemzeti belső piaccal rendelkező országok esetében a külkereskedelem változásai kisebb mértékben hatnak. Ez több tényzőtől függ: például a nemzetgazdaság méretétől, az érintett ország földrajzi terjedelmétől és elhelyezkedésétől.

Biztató tény a közúti fuvarozók számára, hogy a fuvarozási munkamegosztást az EU tagállamaiban az elmúlt évtizedekben a közúti áruszállítás folyamatos előretörése jellemezte. Az ágazat sikerét fő ismérveinek köszönheti: sebesség, megbízhatóság, rugalmasság, viszonylag alacsony fuvardíjak, fokozott árubiztonság, stb.

Ez a megnyugtató állapot a közúti fuvarozás szereplői számára azonban csak akkor tartható fenn, ha ez az ágazat képes a megújulásra: befogadja a közutak túlzsúfoltságának csökkentésére és a környzete megőrzésére irányuló intézkedéseket és irányelveket. Így a járműpark folyamatos korszerűsítését a minél kisebb zaj- és légszennyezés elérése érdekében, továbbá felvállalja a közúti közlekedésbiztonság töretlen javításának terheit, például célul kitűzve a “zéró baleseti halál” elérését a közúti árufuvarozási ágazatra, mondjuk 2050-re. ez utóbbi teljesen egybe cseng az EU általános közúti forgalombiztonság céljaival is.

Forrás: Autóközlekedés

Vissza

 

Aktuális híreink

Ismét Superbrands díjas a K&V

2019. május 26.

Idén tizenötödik alkalommal ült össze a jelenleg 23 tagú, független szakemberekből álló bizottság, amely márkánkat a K&V Logistis Solutions-t érdemesnek találta a Business Superbrands 2019 védjegy viselésére.

Bővebben

Új Krone ponyvás pótkocsikat vásárolt a K és V Kft.

2019. május 20.

2019. május 7-én ünnepélyes keretek között vette át Varga József ügyvezető a 12 db új XL-es ponyvás Krone félpótkocsit. A járművek alvázai már új technológiájú KTL bevonattal vannak ellátva. A járművek XL, Daimler 9.5 és gumiabroncs-szállításhoz megfelelő rakományrögzítési tanúsítvánnyal is rendelkeznek. 

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. május 17.

Cégünk folytatja a járműpark korszerűsítését és minőségi cseréjét. Megérkezett a következő 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató, így az idén már 20 db vontató érkezett. 

Bővebben

Sport hétvége a K&V Kft-nél

2019. május 15.

A 2019. május 11-12-ei hétvégén cégünk sportolói több rendezvényen is részt vettek. Futóink és kerékpáros kísérőik idén elsőként vettek részt a XIII. NN Ultrabalatonon, amelyen idén rekord sokan, több mint 13 ezren indultak. "Csak egy kört" kellett teljesíteni, de az 220,1 km volt. A rajt és a cél ezúttal Balatonfüreden volt, melyet 21 óra 27 perc alatt sikerült teljesíteniük, így kategóriájukban a 288. helyezést sikerült elérniük.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. április 30.

A személyszállítás történetéről szóló sorozatunk második részében egy olyan 18. századi közlekedési eszközt mutatunk be, amely az ipari forradalom előtti időszak egyik legjelentősebb utaztatásra szolgáló alkalmatossága volt. Ez pedig nem más, mint a delizsánsz, vagy magyarosabb nevén a személyszállító postakocsi.

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. április 17.

Cégünk folytatja a járműpark korszerűsítését. Idén megérkezett az első 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató. 

Bővebben