Megosztás:

Összefüggések a makrogazdaság változása és a fuvarozás teljesítményének alakulása között

2012. március 26.

Cikkünkben azt vizsgáljuk, hogy a makrogazdaság változásai, a külkereskedelem és a belföldi piac nagysága hogyan befolyásolja a közúti árufuvarozás alakulását.

A GDP változása és a külkereskedelem (export-import) módosulása mindig is szorosan maga után vonta a nemzetközi közúti árufuvarozás teljesítményének alakulását: így az input oldalnak, vagyis a beruházásoknak (pl. járműbeszerzéseknek) és a közlekedési munkateljesítménynek, azaz az output-nak (a szállított áruk súlyának vagy a tkm mutatónak) növekedését vagy csökkenését.

A világ GDP és export fejlődésére 1950 és 2009 között az volt a jellemző, hogy két esztendő (2001 és 2009) kivételével a külkereskedelem növekedési üteme rendre meghaladta a GDP gyarapodási változásait. a világban tehát a külkereskedelem hosszú ideje húzóágazatnak bizonyult, ami azt eredményezte, hogy a nemzetközi (közúti) árufuvarozás növekedése az országok zömében felulmúlta az ágazat belföldi teljesítményének emelkedését. 2004 óta azonban mind a GDP, mind a külkereskedelem fejlődése lelassult, majd 2009-re a mai válság első hullámának kiterjedésekor erőteljes csökkenésbe csapott át. Ekkor a külkereskedelem mélyrepülése a GDP összehúzódásának mértékét is alulmúlta.

A világkereskedelem és a GDP alakulás, 1950-2009 (éves változás, %)  >> forrás

Mind az OECD, mind az EU tagországaira jellemző, hogy az összehúzódó GDP hatására csökkenő kereslet az output oldalon az elszállított árusúly jelentős apadását okozta. Input oldalon különsen drámainak bizonyult az eladott járművek számának zuhanása, ami 2009 harmadik negyedévébn jutott eddigi mélypontjáram és azóta sem igazán vergődött ki a stagnálás állapotából. A nemzetközi közúti áruszállítások tkm mutatójának változásai is hasonló tendenciáról tanúskodnak.

Nagyobb nemzeti belső piaccal rendelkező országok esetében a külkereskedelem változásai kisebb mértékben hatnak. Ez több tényzőtől függ: például a nemzetgazdaság méretétől, az érintett ország földrajzi terjedelmétől és elhelyezkedésétől.

Biztató tény a közúti fuvarozók számára, hogy a fuvarozási munkamegosztást az EU tagállamaiban az elmúlt évtizedekben a közúti áruszállítás folyamatos előretörése jellemezte. Az ágazat sikerét fő ismérveinek köszönheti: sebesség, megbízhatóság, rugalmasság, viszonylag alacsony fuvardíjak, fokozott árubiztonság, stb.

Ez a megnyugtató állapot a közúti fuvarozás szereplői számára azonban csak akkor tartható fenn, ha ez az ágazat képes a megújulásra: befogadja a közutak túlzsúfoltságának csökkentésére és a környzete megőrzésére irányuló intézkedéseket és irányelveket. Így a járműpark folyamatos korszerűsítését a minél kisebb zaj- és légszennyezés elérése érdekében, továbbá felvállalja a közúti közlekedésbiztonság töretlen javításának terheit, például célul kitűzve a “zéró baleseti halál” elérését a közúti árufuvarozási ágazatra, mondjuk 2050-re. ez utóbbi teljesen egybe cseng az EU általános közúti forgalombiztonság céljaival is.

Forrás: Autóközlekedés

Vissza

 

Aktuális híreink

A személyszállítás története

2019. augusztus 1.

Az omnibusz szó hallatán bizonyára sokan automatikusan elkezdenek dúdolni egy közismert slágert: „Éjjel az omnibusz tetején – emlékszel, kicsikém? – de csuda volt!” Ami a híres pesti sanzont illeti, Zerkovitz Béla, a magyar kuplé megteremtője írta és a Csókos asszony című operettben csendült föl először 1926-ban, három esztendővel azelőtt, hogy a megénekelt személyszállító eszköz végleg eltűnt a pesti utcákról. Nemcsak dalban, prózában is feltűnik ez a maga korában rendkívül népszerű jármű, például Az omnibusz utasai c. Aragon regényben, vagy Arany János Epilógus c. versében: Az életet már megjártam. /Többnyire csak gyalog jártam, /Gyalog bizon’…/Legfölebb ha omnibuszon. Mai témánk a 19. század eme közkedvelt utasszállító alkalmatossága lesz.

Bővebben

Bisnode AAA minősítést kapott a K&V Kft.

2019. július 10.

A K&V Kft. a Bisnode AAA (tripla A) tanúsítványát kapta meg, mellyel Magyarországon csupán a cégek 0,63 %-a rendelkezik, és azt jelzi, hogy velünk az üzleti kapcsolat kialakításának pénzügyi kockázata rendkívül alacsony.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. június 26.

A mai alkalommal az első és második ipari forradalom legjelentősebb, korszakalkotó találmányának, a lokomotívnak a világhódító útját mutatjuk be. Utazzanak velünk!

Bővebben

Újabb vontatók érkeztek

2019. június 17.

Cégünk folytatja járműparkja minőségi cseréjét. Megérkezett a következő 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató, így az idén már 30 db vontató érkezett. 

Bővebben

Sikeres 2. felügyeleti audit a K&V Kft-nél

2019. június 6.

2019. május 9-10-én került sor a K&V Kft. integrált irányítási rendszerének második felügyeleti auditjára, melyet már 2017-ben a megváltozott szabványok (ISO 9001:2015 Minőségirányítási és ISO 14001:2015 Környezetközpontú irányítási rendszer) szerint tanúsítottunk. A Bureau Veritas Certification tanúsító megállapította, hogy a rendszer magas színvonalon működik és jól látható a folyamatos fejlesztés.

Bővebben

IRU diplomát kaptak gépkocsivezetőink

2019. május 30.

Az idén a K&V Logstic Solutions gépjárművezetői közül hárman érdemelték ki az IRU diplomát és az aranyjelvényt.

Bővebben