Megosztás:

Durván emelkednek a közúti bírságok

2012. március 26.

A július elsején életbe lépő közlekedési törvény rendkívül szigorú büntetésekkel fenyegeti a közúti közlekedés résztvevőit. Nem csak a büntetési tételek növekednek durván, sokkal könnyebben elbúcsúzhatunk a jogosítványunktól is.

A helyszíni bírságok esetében bekövetkező változás értelmében háromezerről ötezerre nő a legkisebb, és 30 ezerről 50 ezerre a legmagasabb kiszabható tétel. De féléven belüli “ismétlés” esetén 70 ezer is adható. Ezt akár egy világítás nélküli biciklivel másodszorra elkapott kerékpárosra is kivethetik! A helyszíni bírságot kifizetni nem 30, hanem 15 napon belül kell majd.

Aki 6 hónapon belül két alkalommal kisebb mértékben megsérti a szabályokat, jobb lesz, ha figyelmesen közlekedik. A harmadik szabálysértés ugyanis a jogosítvány bevonásával jár majd.

Nem reménykedhet a sikeres eltűnésben az sem, akit egy másik városban vagy megyében kapnak el. Létrejön ugyanis egy központi szabálysértési nyilvántartás, ami mindent tartalmaz. És ehhez az adatbázishoz nem csak a rendőrség férhet majd hozzá, hanem bármilyen nyomozó hatóság, bíróság, sőt még az adóhivatal is.

Az ittas vezetés minimum 150 ezer forintba kerül
A július elsején életbe lépő közlekedési törvény módosításai értelmében a megengedett legnagyobb sebesség túllépése, az ittas vezetés és a biztonsági öv használatának elmulasztása már nem szabálysértési, hanem közigazgatási bírsággal sújtható.
Mivel a közigazgatási eljárás a zéró tolerancia elvét követi, a bűncselekménynek nem minősülő ittas vezetésnél fix büntetési tételeket vezettek be. Eddig 5 büntető pontot (hivatalosan előéleti pontot) kapott az, aki ivott és a volánhoz ült, a módosítás után az ittasság mértékétől függően 6-8 ponttal szankcionálják a részeg vezetőket.
0,5 ezrelék alatt 150 ezer forint és 6 büntetőpont, 0,51 és 0,8 ezrelék között 200 ezer forint és 8 pont, 0,8 ezrelék felett pedig 300 ezer forint bírsággal és 8 ponttal büntetik az ittas sofőröket. Ha valaki kocsmázás után ül biciklire, 0,8 ezrelékig 30 ezer forintra, e felett 60 ezer forintra büntetheti a rendőr.

Tilos jelzés
Százezer forinttal büntetik azt, aki átmegy a piroson vagy a vasúti átjáró tilos jelzésén. Ugyancsak 100 ezer forint bírság jár azért, ha a sárgán!!! megy át az autós. Azt persze nem mindig lehet egyértelműen megállapítani, hogy az autós ilyen helyzetben meg tudott volna-e állni, de Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője szerint a rendőrök ehhez megfelelő szakmai iránymutatást kapnak.

Gyorshajtás

Szigorodott a gyorshajtásért kiszabható bírság összege is. Továbbra is szankcionálják a legkisebb mértékű sebességtúllépést. A megengedett sebesség 15-20 kilométer/órás túllépése szabálysértésnek számít, az efölöttiért már közigazgatási bírság jár.
Aki például az 50 km/órás táblánál 60-nal megy, szabálysértési bírságot kap. Ha 66-tal megy, azért már 30 ezer forint közigazgatási bírsággal büntethetik. Ha az 50-es táblánál 110-zel megy, akkor már 130 ezer forint bírság és 6 büntetőpont jár, ha 120-szal, akkor már a bírság összege 200 ezer forint, a büntetőpontok száma pedig 8 lesz.
Aki az autópályán a megengedett 130 km/óra helyett 148-cal megy, az még szabálysértésnek számít (ebben az esetben a 20 km/órásnál kisebb sebességtúllépés minősül szabálysértésnek). Ha a traffipax 151-et mér, azért már 30 ezer forint lesz a közigazgatási bírság. Az autópályán a legmagasabb bírságnak számító 300 ezer forintot az kaphatja, aki 240-nél gyorsabban hajt.

Biztonsági öv, objektív felelősség
Aki nem köti be a biztonsági övet, azt lakott területen belül 15 ezer, lakott területen kívül 30 ezer, autóúton, autópályán 40 ezer forintra büntethetik. A bírság személyenként értendő, így ha egy négytagú család elfelejti bekötni magát, az akár 160 ezer forintjukba is kerülhet, azonban büntetőpontot csak az autó vezetője kap.

Elvehetik a külföldiek autóját

Külföldiek esetén a hatóságoknak lehetősége lesz a jármű visszatartására függetlenül attól, hogy a bírságot a helyszínen kiszabták, vagy sem. Ha a közúti ellenőrzésnél a hatóság megállapítja, hogy az autó vezetőjének vagy az üzembentartónak korábbról közigazgatási bírság tartozása van, a járművet visszatarthatják. Ebben az esetben a sofőrtől elveszik a forgalmit addig, ameddig nem fizeti meg a bírságot.
Az autó vagy más jármű visszatartásáról a rendőrök egy négynyelvű tájékoztatót adnak majd át a külföldi tulajdonosnak, a kocsi pedig egy várakozóhelyre kerül. A jármű őrzéséről a tulajdonosnak kell gondoskodnia. Ettől a rendőrség azt várja, hogy nagymértékben csökkenni fog a külföldiek által elkövetett szabályszegések száma. A szabályok szerint nem lehet visszatartani járművet, ha valaki magyarországi bejelentett lakcímmel és érvényes adószámmal, adóazonosító jellel rendelkezik. (Az Európai Parlament a jövő héten tárgyalja azt az irányelvet, ami lehetővé tenné a tagállamok közötti adatcserét, így egy külföldi üzembentartó adatait egy magyar rendőr is lekérhetné.)
Ha július elsejével a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a közlekedési hatóság, a rendőrség vagy a munkavédelmi hatóság bírságot szab ki, az egy központi bírság-nyilvántartó rendszerbe kerül. Ha kiderül, hogy a gépjármű vezetője egy korábbi bírságát nem fizette meg, az autó visszatartható lesz. "Jól gondolja meg egy külföldi, hogy kinek adja kölcsön Magyarországon autóját" - mondta Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője.
A jövőben - a 15 napon belüli készpénzes átutalás mellett - lehetőség lesz arra is, hogy a bírságot a helyszínen bankkártyával fizessék meg. (Ehhez a rendőrségnek jelenleg egyetlen kártyaleolvasó terminálja sincs, viszont mintegy 200 leolvasó beszerzését tervezik.)

Büntetőpontok
Változnak az egyes jogsértésekhez rendelt büntetőpontok is. A szabálysértésnél az eddigi 1-5 helyett 1-8 pont, gondatlan bűncselekmény esetében az eddigi 6 helyett 9, szándékos bűncselekménynél 9 helyett 11 pont jár. A módosítás után így akár 2 súlyos szabálysértés miatt már fél évre bevonató lenne a jogosítvány.
Az eddigieknél kevesebbet kell majd fizetni a gyerekülést vagy a bukósisakot nem használóknak, és az autóban mobiltelefonálóknak. Ezek a jogsértések a jövőben szabálysértésnek minősülnek, és legfeljebb 30 ezer forintig büntethetőek.
Vissza

 

Aktuális híreink

2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

2019. október 15.

Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. október 14.

Járműparkunk 2 db DAF XF EURO6 Super Space Cab (mega) vontatóval bővült.

Bővebben

Pályaorientációs nap Cégünknél

2019. október 8.

Pályaorientációs nap a K&V Kft-nél

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 30.

Kedves Olvasóink! Múlt havi cikkünket – melyet a zeppelin léghajónak szenteltünk – azzal zártuk, hogy az a légijármű, melyet a Wright-fivérek találtak fel, hosszabb távon jóval sikeresebbé tudott válni.  Az emberiség repülésről szőtt évezredes álma nekik köszönhetően valósult meg, és indult el máig tartó, ígéretes perspektívák előtt álló diadalútjára.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 2.

A személyszállítás történetével foglalkozó minisorozatunkban jártunk már földön, vízen, most pedig felereszkedünk a levegőbe is. Az emberiségnek mindig is nagy vágyálma volt a repülni tudás. Gondoljunk csak Daidalosz és Ikarosz történetére, vagy épp a reneszánsz géniuszára, Leonardo da Vincire. Ám csak a második ipari forradalom technikai újításai tették először lehetővé a 19-20. század fordulóján, hogy ez az álom valósággá váljon. Bár a „végső győztes” az amerikai Wright-fivérek által megkonstruált repülőgép lett, a levegőben történő személyszállítás mégsem velük indult, hanem egy - ma már inkább csak furcsa alakjáról emlékezetes  - magyar találmánnyal, a zeppelin léghajóval….

Bővebben

A személyszállítás története

2019. augusztus 1.

Az omnibusz szó hallatán bizonyára sokan automatikusan elkezdenek dúdolni egy közismert slágert: „Éjjel az omnibusz tetején – emlékszel, kicsikém? – de csuda volt!” Ami a híres pesti sanzont illeti, Zerkovitz Béla, a magyar kuplé megteremtője írta és a Csókos asszony című operettben csendült föl először 1926-ban, három esztendővel azelőtt, hogy a megénekelt személyszállító eszköz végleg eltűnt a pesti utcákról. Nemcsak dalban, prózában is feltűnik ez a maga korában rendkívül népszerű jármű, például Az omnibusz utasai c. Aragon regényben, vagy Arany János Epilógus c. versében: Az életet már megjártam. /Többnyire csak gyalog jártam, /Gyalog bizon’…/Legfölebb ha omnibuszon. Mai témánk a 19. század eme közkedvelt utasszállító alkalmatossága lesz.

Bővebben