Megosztás:

Kátyúálló útburkolat

2012. február 14.

Sok magyar autós álmodik kátyú nélküli utakról. Sajnos ez még sokáig álom marad, de egy új magyar technológia alapján készülő útburkolat, a gumibitumen olyan ellenálló felülettel  rendelkezik, ami nem repedezik, és nem keletkeznek benne nyomvályúk sem. És a Mol már meg is kezdte a gumibitumen gyártó üzem építését.

Holló András, a Mol Termékfejlesztés kiemelt vezetője Zalaegerszegen tartott sajtótájékoztatóján elmondta: tíz éve kezdték el a gumibitumen fejlesztését, amely a hagyományoshoz képest nem nyomvályúsodik, nem repedezik és nem képződnek benne kátyúk. A Pannon Egyetemmel közösen kifejlesztett terméket Magyarországon és a környező országokban szabadalmaztatták, a kísérleti gyártáshoz Zalaegerszegen, a Mol Zalai Finomító területén alakítanak ki mintegy 300 millió forintos beruházással egy üzemet.

Az üzemben mintegy 150 ezer darab személyautó abroncs őrleményét használják fel, vagyis jelentős környezetvédelmi haszna is van a hulladékfeldolgozás jóvoltából. A kísérleti gyártókapacitás éves mennyisége pedig hat méter szélességben nagyjából 130 kilométernyi útszakasz felső kopórétegének burkolására alkalmas.

A technológia azért mégsem számít új találmánynak: az Egyesült Államokban és dél-európai államokban évtizedek óta használják a gumibitument, amelyet csak a felhasználás helyén lehetett eddig előállítani. A magyar szabadalom fontos eleme azonban, hogy kémiailag stabilizált keverékről van szó, amelyet a hagyományos módon szállítani is lehet.

Az új útburkolatot laboratóriumi kísérletekkel, próbagyártással és városi utaknál tesztelték, egy zalaegerszegi utcában már 2004 óta, Veszprémben 2006-tól két utcában is, Gyálon pedig 2008-tól fedi egy utcát a kísérleti burkolat, amelyek kiállták a próbát. A tapasztalatok szerint élettartama kétszerese a hagyományos bitumenburkolatnak, kisebb a karbantartási igénye, de kiváló a vízelvezetési képessége is, nem keletkeznek rajta tócsák.

Vissza

 

Aktuális híreink

2020-tól emelkednek az autópályadíjak Ausztriában

2019. október 15.

Az ASFINAG közleménye szerint 2020. január 1-jétől az inflációhoz kapcsolódóan, mintegy 2,1 százakkal emelkednek a 3,5 tonna össztömeget megahaladó tehergépjárművekre és autóbuszokra megállapított úthasználati alap-kilométerdíjak Ausztriában.

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. október 14.

Járműparkunk 2 db DAF XF EURO6 Super Space Cab (mega) vontatóval bővült.

Bővebben

Pályaorientációs nap Cégünknél

2019. október 8.

Pályaorientációs nap a K&V Kft-nél

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 30.

Kedves Olvasóink! Múlt havi cikkünket – melyet a zeppelin léghajónak szenteltünk – azzal zártuk, hogy az a légijármű, melyet a Wright-fivérek találtak fel, hosszabb távon jóval sikeresebbé tudott válni.  Az emberiség repülésről szőtt évezredes álma nekik köszönhetően valósult meg, és indult el máig tartó, ígéretes perspektívák előtt álló diadalútjára.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. szeptember 2.

A személyszállítás történetével foglalkozó minisorozatunkban jártunk már földön, vízen, most pedig felereszkedünk a levegőbe is. Az emberiségnek mindig is nagy vágyálma volt a repülni tudás. Gondoljunk csak Daidalosz és Ikarosz történetére, vagy épp a reneszánsz géniuszára, Leonardo da Vincire. Ám csak a második ipari forradalom technikai újításai tették először lehetővé a 19-20. század fordulóján, hogy ez az álom valósággá váljon. Bár a „végső győztes” az amerikai Wright-fivérek által megkonstruált repülőgép lett, a levegőben történő személyszállítás mégsem velük indult, hanem egy - ma már inkább csak furcsa alakjáról emlékezetes  - magyar találmánnyal, a zeppelin léghajóval….

Bővebben

A személyszállítás története

2019. augusztus 1.

Az omnibusz szó hallatán bizonyára sokan automatikusan elkezdenek dúdolni egy közismert slágert: „Éjjel az omnibusz tetején – emlékszel, kicsikém? – de csuda volt!” Ami a híres pesti sanzont illeti, Zerkovitz Béla, a magyar kuplé megteremtője írta és a Csókos asszony című operettben csendült föl először 1926-ban, három esztendővel azelőtt, hogy a megénekelt személyszállító eszköz végleg eltűnt a pesti utcákról. Nemcsak dalban, prózában is feltűnik ez a maga korában rendkívül népszerű jármű, például Az omnibusz utasai c. Aragon regényben, vagy Arany János Epilógus c. versében: Az életet már megjártam. /Többnyire csak gyalog jártam, /Gyalog bizon’…/Legfölebb ha omnibuszon. Mai témánk a 19. század eme közkedvelt utasszállító alkalmatossága lesz.

Bővebben