Megosztás:

Látás és a vezetés

2011. november 28.

Az utóbbi időben felmérések kimutatták, hogy minden ötödik embernek olyan látási zavara van, amely akadályozza a vezetésben. Szerencsére megfelelő szemészeti segítséggel majdnem minden jogosítvánnyal rendelkező megfelel a biztonságos vezetés kritériumainak. A vezetők jó látása döntő tényező a biztonságos közlekedés során – a vezetők kritikus döntéseinek 90 százaléka a látáson alapul. Sajnos a sofőrök nagy része nincs igazán tisztában azzal, hogy mennyire összefügg a jó látás a jó vezetéssel.

Manapság napról-napra nehezebb feladat a vezetés az egyre forgalmasabb utakon.

Hét létfontosságú dolog,amit figyelembe kell vennünk a vezetésnél:

1. Távoli látásélesség

Talán ez a legfontosabb a vezetésnél. A távoli látásélesség az, hogy az ember tisztán tud fókuszálni nagy távolságra. Vezetéskor még a legegyszerűbb reakció ideje is legalább 0.4 szekundum. Ha rosszul látunk távolra, és akkor veszünk észre egy megállj jelzést, amikor már odaérünk, nem marad 0.4 mp a reagálásra. Minél gyorsabban haladunk, annál kevesebb idő marad reagálni. A sebesség növekedésével a rossz távoli látás pillanatról pillanatra nagyobb veszélyt jelent.

2. Mélységérzékelés

Zsúfolt forgalomban a sávváltáshoz pontosan kell felmérni a távolságot a különböző mozgó járművek között. A két szemnek együtt tökéletes mélységmérő műszerként kell működnie. A gyenge mélységérzékelés gyakori a vezetők között és a sebesség növekedésével egyre nagyobb gondot jelent.

3. Látómező

A „szemünk sarkából való látás” képessége – átlátni nagyobb területet anélkül, hogy a szemünket, vagy a fejünket mozdítanánk. Ez is nagyon fontos a biztonságos közlekedésnél. Alkalmassá teszi a vezetőt arra, hogy átlássa a forgalmat, és észre vegye a gyalogosokat az út szélén anélkül, hogy levenné az útról a tekintetét. Normál esetben a vízszintes térlátás egy fél kör, úgy 180 fok. Ha növeljük a sebességet, 100 km/h-nál ez lecsökken 40 fokra (egy kör kilencedére).

4. A szemizmok egyensúlya

A szemizmok jó egyensúlya azt jelenti, hogy mindkét szemet könnyedén lehet egy adott tárgyra egyidejűleg rászegezni. Ez nagyon fontos a jó, két szemmel történő látáshoz. Befolyásolja a mélységérzékelést és a látómezőt is. Bár a vezetők kényelmes feltételek közt általában kompenzálni tudják, ha az izmok nincsenek összhangban, a szükséges erőfeszítések végül fáradtsághoz vezetnek. Az alkohol, a kimerültség, a gyógyszerek mind felboríthatják az egyensúlyt, annyira, hogy nem lehet már visszaállítani.

5. Akkomodáció, ill. alkalmazkodás

A vezetőnek könnyen kell fókuszt váltani az út és a műszerfal között. A távoli és a közeli dolgok közti fókuszváltás képességét akkomodációnak nevezzük.

6. Éjszakai vezetés

Biztonságos éjszakai vezetéshez látnunk kell a szembejövő autók vakító fényszórója mögötti gyengébb fényben. Ehhez szükséges, hogy a szembejövő fényszóró okozta ragyogásból a szemünk hamar rendbe jöjjön. 40 éves kor fölött az éjszakai vezetés gyorsan romlik, az említett ragyogásnak a 20-30 év közötti vezetők szeme áll leginkább ellen. Az idősebbek éjjeli látásromlásukat kompenzálhatják azzal, hogy lassabban vezetnek. Napszemüveget sohasem szabad viselni éjjel, mert képtelenek leszünk észrevenni az autókat, a gyalogosokat és egyéb veszélyeket az úton.

7. Színlátás

A színlátás is fontos része a vezetésnek; a vezetőknek fel kell ismerni, és meg kell különböztetni az eltérő színeket. Akik tudják, hogy színtévesztők, meg tudják tanulni a közlekedési színek megkülönböztetését helyzetük és fényerejük alapján. A vezetők gyakran nem veszik észre, ha változik a látásuk. A legtöbb vezetőnek olyan problémája van, amit ha egyszer észrevettek könnyedén korrigálni lehet.

A rendszeres szemvizsgálat nagyon fontos!

A szemészek következetesen nagy figyelmet fordítanak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges átfogó szemvizsgálatra és a vezetők rendszeres vizsgálatára. A szemészek a következőket javasolják a vezetőknek:

- Rendszeresen vizsgáltassuk a szemünket, különösen a vezetés szempontjából.

- Ha szemüveget írnak fel a vezetéshez, hordjuk.

- A gyenge térlátást oldal- és visszapillantó tükrökkel és fejünk forgatásával kompenzáljuk.

- Ha nem megfelelő a mélységérzékelésünk, óvatosan előzzünk.

- Ne akasszunk semmit a visszapillantó tükörre, és pontosan állítsuk be azt. A szélvédő és a hátsó ablak legyen tiszta és karcolásmentes, hogy ne törhesse a fényt.

- Időszakosan ellenőrizzük, hogy a reflektoraink mindegyike a megfelelő szögben és a maximális fényerőt biztosítja-e.

Ne rohanjunk! A legtöbb látásprobléma csak nagy sebességnél jelent komoly veszélyt !

Vissza

 

Aktuális híreink

2023-ban is MagyarBrands díjas a K&V

2023. szeptember 22.

Örömmel jelentjük be, hogy a K&V Logistics Solutions idén is elnyerte a prestízsértékű MagyarBrands díjat, és ezzel a hazai üzleti TOP márkák egyikeként van elismerve! 

Bővebben

Új DAF XG vontatók érkeztek

2023. szeptember 15.

Ebben az évben már 40 nyergesvontatónkat cseréltük le új, innovatív DAF XG modellre, mely 2022-ben elnyerte az „Év Nemzetközi Tehergépkocsija” díjat. E lépéssel nemcsak a legmodernebb technológia mellett tettük le voksunkat, hanem ismét kifejeztük elkötelezettségünket a környezetvédelem és a fenntarthatóság iránt. 

Bővebben

KRONE Profi Liner ponyvás félpótkocsikkal bővül a K&V flottája

2023. szeptember 5.

Szeptemberben kerül átvételre Németországban a KRONE gyárban 17 db új félpótkocsi. A járművek még ebben a hónapban üzembe helyezésre kerülnek növelve a fuvarozási kapacitást és a vevői elégedettséget.

Bővebben

Különleges szülinapot ünneplünk!

2023. augusztus 21.

Egy évvel ezelőtt, augusztus 17-én helyeztük el ugyanis az első raklapot az új, fóti raktárunkban, így büszkén ünnepeljük az első évfordulónkat!

Bővebben

Ismét célba ért az élelmiszeradomány

2023. augusztus 18.

Örömmel tudatjuk, hogy az Élelmiszerbankos szállítmányunk a napokban megérkezett Nyírpilisbe és Tarnabodra!

Bővebben

IVECO E-WAY elektromos buszt teszteltünk

2023. augusztus 9.

Az elmúlt pár napban nagyot fordult velünk a világ a tesztelésre kapott IVECO E-WAY elektromos autóbusz ugyanis fénysebességgel belopta magát a szívünkbe.

Bővebben