Megosztás:

Látás és a vezetés

2011. november 28.

Az utóbbi időben felmérések kimutatták, hogy minden ötödik embernek olyan látási zavara van, amely akadályozza a vezetésben. Szerencsére megfelelő szemészeti segítséggel majdnem minden jogosítvánnyal rendelkező megfelel a biztonságos vezetés kritériumainak. A vezetők jó látása döntő tényező a biztonságos közlekedés során – a vezetők kritikus döntéseinek 90 százaléka a látáson alapul. Sajnos a sofőrök nagy része nincs igazán tisztában azzal, hogy mennyire összefügg a jó látás a jó vezetéssel.

Manapság napról-napra nehezebb feladat a vezetés az egyre forgalmasabb utakon.

Hét létfontosságú dolog,amit figyelembe kell vennünk a vezetésnél:

1. Távoli látásélesség

Talán ez a legfontosabb a vezetésnél. A távoli látásélesség az, hogy az ember tisztán tud fókuszálni nagy távolságra. Vezetéskor még a legegyszerűbb reakció ideje is legalább 0.4 szekundum. Ha rosszul látunk távolra, és akkor veszünk észre egy megállj jelzést, amikor már odaérünk, nem marad 0.4 mp a reagálásra. Minél gyorsabban haladunk, annál kevesebb idő marad reagálni. A sebesség növekedésével a rossz távoli látás pillanatról pillanatra nagyobb veszélyt jelent.

2. Mélységérzékelés

Zsúfolt forgalomban a sávváltáshoz pontosan kell felmérni a távolságot a különböző mozgó járművek között. A két szemnek együtt tökéletes mélységmérő műszerként kell működnie. A gyenge mélységérzékelés gyakori a vezetők között és a sebesség növekedésével egyre nagyobb gondot jelent.

3. Látómező

A „szemünk sarkából való látás” képessége – átlátni nagyobb területet anélkül, hogy a szemünket, vagy a fejünket mozdítanánk. Ez is nagyon fontos a biztonságos közlekedésnél. Alkalmassá teszi a vezetőt arra, hogy átlássa a forgalmat, és észre vegye a gyalogosokat az út szélén anélkül, hogy levenné az útról a tekintetét. Normál esetben a vízszintes térlátás egy fél kör, úgy 180 fok. Ha növeljük a sebességet, 100 km/h-nál ez lecsökken 40 fokra (egy kör kilencedére).

4. A szemizmok egyensúlya

A szemizmok jó egyensúlya azt jelenti, hogy mindkét szemet könnyedén lehet egy adott tárgyra egyidejűleg rászegezni. Ez nagyon fontos a jó, két szemmel történő látáshoz. Befolyásolja a mélységérzékelést és a látómezőt is. Bár a vezetők kényelmes feltételek közt általában kompenzálni tudják, ha az izmok nincsenek összhangban, a szükséges erőfeszítések végül fáradtsághoz vezetnek. Az alkohol, a kimerültség, a gyógyszerek mind felboríthatják az egyensúlyt, annyira, hogy nem lehet már visszaállítani.

5. Akkomodáció, ill. alkalmazkodás

A vezetőnek könnyen kell fókuszt váltani az út és a műszerfal között. A távoli és a közeli dolgok közti fókuszváltás képességét akkomodációnak nevezzük.

6. Éjszakai vezetés

Biztonságos éjszakai vezetéshez látnunk kell a szembejövő autók vakító fényszórója mögötti gyengébb fényben. Ehhez szükséges, hogy a szembejövő fényszóró okozta ragyogásból a szemünk hamar rendbe jöjjön. 40 éves kor fölött az éjszakai vezetés gyorsan romlik, az említett ragyogásnak a 20-30 év közötti vezetők szeme áll leginkább ellen. Az idősebbek éjjeli látásromlásukat kompenzálhatják azzal, hogy lassabban vezetnek. Napszemüveget sohasem szabad viselni éjjel, mert képtelenek leszünk észrevenni az autókat, a gyalogosokat és egyéb veszélyeket az úton.

7. Színlátás

A színlátás is fontos része a vezetésnek; a vezetőknek fel kell ismerni, és meg kell különböztetni az eltérő színeket. Akik tudják, hogy színtévesztők, meg tudják tanulni a közlekedési színek megkülönböztetését helyzetük és fényerejük alapján. A vezetők gyakran nem veszik észre, ha változik a látásuk. A legtöbb vezetőnek olyan problémája van, amit ha egyszer észrevettek könnyedén korrigálni lehet.

A rendszeres szemvizsgálat nagyon fontos!

A szemészek következetesen nagy figyelmet fordítanak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges átfogó szemvizsgálatra és a vezetők rendszeres vizsgálatára. A szemészek a következőket javasolják a vezetőknek:

- Rendszeresen vizsgáltassuk a szemünket, különösen a vezetés szempontjából.

- Ha szemüveget írnak fel a vezetéshez, hordjuk.

- A gyenge térlátást oldal- és visszapillantó tükrökkel és fejünk forgatásával kompenzáljuk.

- Ha nem megfelelő a mélységérzékelésünk, óvatosan előzzünk.

- Ne akasszunk semmit a visszapillantó tükörre, és pontosan állítsuk be azt. A szélvédő és a hátsó ablak legyen tiszta és karcolásmentes, hogy ne törhesse a fényt.

- Időszakosan ellenőrizzük, hogy a reflektoraink mindegyike a megfelelő szögben és a maximális fényerőt biztosítja-e.

Ne rohanjunk! A legtöbb látásprobléma csak nagy sebességnél jelent komoly veszélyt !

Vissza

 

Aktuális híreink

Behaviour döntőbe jutott Ügyvezetőnk

2024. február 22.

Az a hatalmas megtiszteltetés ért minket, hogy Ügyvezetőnk bejutott a Behaviour Magazin által szervezett „Az év cégvezetője” verseny döntőjébe. Ez a jelölés nem csupán személyes elismerést jelent, hanem a K&V által az elmúlt években végzett munka megbecsülését is.

Bővebben

Jótékonysági gyűjtést támogatunk

2024. február 13.

A K&V idén is fuvarozási szolgáltatásával támogatja a HE-DO B. Braun Gyöngyös NB I.-es kézilabdacsapat és a Mátra Lions Club által szervezett jótékonysági gyűjtést. A kezdeményezés célja, hogy segítséget nyújtsunk Gyöngyös és környékén élő rászorulóknak. 

Bővebben

Behaviour magazin megjelenés

2024. január 25.

Izgalmas hírrel szolgálhatunk: megjelent a Behaviour magazin januári lapszáma, amelyben a logisztika és szállítmányozás kapott kiemelt fókuszt, így örömmel mondtunk igent a megkeresésre és a megjelenésre. 

Bővebben

Heves Vármegyei TOP50-ben Cégünk

2024. január 19.

Tegnap részt vettünk a Heves Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara évnyitó rendezvényén, ahol a régió legdinamikusabban fejlődő vállalatai gyűltek össze.

Bővebben

Inspiráló évindítás a K&V-nél

2024. január 8.

Vendégül láttuk az egri Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum logisztikai technikus tanulóit! 

Bővebben

Véradással kezdtük az évet

2024. január 5.

Különleges módon indítottuk az új évet a gyöngyösi telephelyünkön: január 4-én véradást szerveztünk!

Bővebben