Az utóbbi időben felmérések kimutatták, hogy minden ötödik embernek olyan látási zavara van, amely akadályozza a vezetésben. Szerencsére megfelelő szemészeti segítséggel majdnem minden jogosítvánnyal rendelkező megfelel a biztonságos vezetés kritériumainak. A vezetők jó látása döntő tényező a biztonságos közlekedés során – a vezetők kritikus döntéseinek 90 százaléka a látáson alapul. Sajnos a sofőrök nagy része nincs igazán tisztában azzal, hogy mennyire összefügg a jó látás a jó vezetéssel.
Manapság napról-napra nehezebb feladat a vezetés az egyre forgalmasabb utakon.
Hét létfontosságú dolog,amit figyelembe kell vennünk a vezetésnél:
1. Távoli látásélesség
Talán ez a legfontosabb a vezetésnél. A távoli látásélesség az, hogy az ember tisztán tud fókuszálni nagy távolságra. Vezetéskor még a legegyszerűbb reakció ideje is legalább 0.4 szekundum. Ha rosszul látunk távolra, és akkor veszünk észre egy megállj jelzést, amikor már odaérünk, nem marad 0.4 mp a reagálásra. Minél gyorsabban haladunk, annál kevesebb idő marad reagálni. A sebesség növekedésével a rossz távoli látás pillanatról pillanatra nagyobb veszélyt jelent.
2. Mélységérzékelés
Zsúfolt forgalomban a sávváltáshoz pontosan kell felmérni a távolságot a különböző mozgó járművek között. A két szemnek együtt tökéletes mélységmérő műszerként kell működnie. A gyenge mélységérzékelés gyakori a vezetők között és a sebesség növekedésével egyre nagyobb gondot jelent.
3. Látómező
A „szemünk sarkából való látás” képessége – átlátni nagyobb területet anélkül, hogy a szemünket, vagy a fejünket mozdítanánk. Ez is nagyon fontos a biztonságos közlekedésnél. Alkalmassá teszi a vezetőt arra, hogy átlássa a forgalmat, és észre vegye a gyalogosokat az út szélén anélkül, hogy levenné az útról a tekintetét. Normál esetben a vízszintes térlátás egy fél kör, úgy 180 fok. Ha növeljük a sebességet, 100 km/h-nál ez lecsökken 40 fokra (egy kör kilencedére).
4. A szemizmok egyensúlya
A szemizmok jó egyensúlya azt jelenti, hogy mindkét szemet könnyedén lehet egy adott tárgyra egyidejűleg rászegezni. Ez nagyon fontos a jó, két szemmel történő látáshoz. Befolyásolja a mélységérzékelést és a látómezőt is. Bár a vezetők kényelmes feltételek közt általában kompenzálni tudják, ha az izmok nincsenek összhangban, a szükséges erőfeszítések végül fáradtsághoz vezetnek. Az alkohol, a kimerültség, a gyógyszerek mind felboríthatják az egyensúlyt, annyira, hogy nem lehet már visszaállítani.
5. Akkomodáció, ill. alkalmazkodás
A vezetőnek könnyen kell fókuszt váltani az út és a műszerfal között. A távoli és a közeli dolgok közti fókuszváltás képességét akkomodációnak nevezzük.
6. Éjszakai vezetés
Biztonságos éjszakai vezetéshez látnunk kell a szembejövő autók vakító fényszórója mögötti gyengébb fényben. Ehhez szükséges, hogy a szembejövő fényszóró okozta ragyogásból a szemünk hamar rendbe jöjjön. 40 éves kor fölött az éjszakai vezetés gyorsan romlik, az említett ragyogásnak a 20-30 év közötti vezetők szeme áll leginkább ellen. Az idősebbek éjjeli látásromlásukat kompenzálhatják azzal, hogy lassabban vezetnek. Napszemüveget sohasem szabad viselni éjjel, mert képtelenek leszünk észrevenni az autókat, a gyalogosokat és egyéb veszélyeket az úton.
7. Színlátás
A színlátás is fontos része a vezetésnek; a vezetőknek fel kell ismerni, és meg kell különböztetni az eltérő színeket. Akik tudják, hogy színtévesztők, meg tudják tanulni a közlekedési színek megkülönböztetését helyzetük és fényerejük alapján. A vezetők gyakran nem veszik észre, ha változik a látásuk. A legtöbb vezetőnek olyan problémája van, amit ha egyszer észrevettek könnyedén korrigálni lehet.
A rendszeres szemvizsgálat nagyon fontos!
A szemészek következetesen nagy figyelmet fordítanak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges átfogó szemvizsgálatra és a vezetők rendszeres vizsgálatára. A szemészek a következőket javasolják a vezetőknek:
- Rendszeresen vizsgáltassuk a szemünket, különösen a vezetés szempontjából.
- Ha szemüveget írnak fel a vezetéshez, hordjuk.
- A gyenge térlátást oldal- és visszapillantó tükrökkel és fejünk forgatásával kompenzáljuk.
- Ha nem megfelelő a mélységérzékelésünk, óvatosan előzzünk.
- Ne akasszunk semmit a visszapillantó tükörre, és pontosan állítsuk be azt. A szélvédő és a hátsó ablak legyen tiszta és karcolásmentes, hogy ne törhesse a fényt.
- Időszakosan ellenőrizzük, hogy a reflektoraink mindegyike a megfelelő szögben és a maximális fényerőt biztosítja-e.
Ne rohanjunk! A legtöbb látásprobléma csak nagy sebességnél jelent komoly veszélyt !
A hatékonyság és fenntarthatóság jegyében 10 új IVECO S-Way nyergesvontatóval bővült belföldi fuvarozási flottánk! Az új járműveket hétfőn az ETV Truck csapatától vettük át, akiknek szakértelmében és megbízhatóságában ismét maximálisan megbíztunk.
BővebbenMi, a K&V-nél, munka közben ki nem állhatjuk a csúszást – legyen szó akár határidőkről, akár rakományokról. De most hétvégén, Szlovákiában, Donovalyban, örömmel csúsztunk – méghozzá a sípályákon!
BővebbenIdén február 1-én került megrendezésre a Dr. Fejes András Sport- és Rendezvénycsarnokban a III. Gyöngyösi Jótékonysági Sportbál, melyen kollégáink is részt vettek. Ez az esemény különösen közel áll hozzánk, hiszen a K&V-nél a mozgás és annak öröme a munkavállalói jólét egyik legfontosabb alappillére.
BővebbenÜzletfejlesztési vezetőnk, Varga Viktor szerdán részt vett az IVECO BUS magyarországi importőrének, az ECO-tech visiON Kft.-nek a buszbemutatóján, ahol két igazán figyelemreméltó modellt mutattak be: az IVECO Daily Glance Tourism és az IVECO EVADYS turistabuszokat.
BővebbenA K&V ismét felkerült a Heves Vármegyei TOP 50 kiadványba, mely a Heves Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara, valamint az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem együttműködésével készült, és a 2023-as lezárt üzleti év alapján mutatja be a megye gazdaságának fő folyamatait és elemzi a különböző méretű vállalkozások teljesítményét.
BővebbenJanuár 6-án, az év első hétfőjén kollégáink máris példát mutattak, és vérüket adták a gyöngyösi telephelyünkön szervezett véradáson.
Bővebben