Megosztás:

A szennyező fizet elve érvényesül a közúti fuvarozás esetén is

2011. június 15.

Az Euromatrica irányelv módosítása lehetővé teszi, hogy a nehéz tehergépjárműveknek az úthasználat mellett az általuk okozott zaj- és légszennyezésért is fizetni kelljen. A Parlament által kedden elfogadott irányelv szerint az ebből befolyó pénzt a közlekedési rendszerek fejlesztésére és környezetvédelemre kellene fordítani.

A plenáris vitán a téma jelentéstevője elmondta, hogy a megállapodás fontos állomásnak számít az európai közlekedéspolitika jövője szempontjából, mivel a tagállamoknak most először lesz lehetőségük arra, hogy a közlekedéssel kapcsolatban felmerülő külső költségek fedezésére is díjat vessenek ki.

Kilométerenként átlagban 3–4 eurócenttel növekedhetnek a fuvarozók költségei azzal, hogy a nehézgépjárművek által okozott zaj- és levegőszennyezésért, illetve a közúti infrastruktúra használatért is fizetni kell a jövőben. Huszonkét tagállam, köztük Magyarország is, már eddig is szedett valamilyen úthasználati díjat a nehézgépjárművek után, amelynek mértéke a díj típusától függően kilométerenként 15–25 eurócent volt.

Az új díjak kivetése a tagállamok számára nem kötelező, arról maguk döntenek, a zaj- és légszennyezés után kivetett díjat viszont egy közös módszer alapján kell kiszámítaniuk. Az új szabályok a transzeurópai közlekedési hálózatokon (TEN‑T) túl az autópályák használatára is vonatkoznak, és a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárműveket érintik. A tagállamok legfeljebb 12 tonnáig mentességet adhatnak a tehergépjárműveknek a díj fizetése alól, döntésüket viszont meg kell indokolni és arról az Európai Bizottságot is tájékoztatni kell. A tagállamok vállalják, hogy a díjból befolyó összeg 15 százalékát a TEN‑T hálózatok fejlesztésére fordítják. A fennmaradó összeget a környezetterhelés csökkentésére és a közlekedési rendszerek fenntartható fejlesztésére költhetik. Az átláthatóság érdekében a tagállamoknak rendszeresen be kell számolniuk az Európai Bizottságnak arról, hogy milyen díjakat vetettek ki és mire használták az azokból befolyó összeget.

A legkevésbé szennyező tehergépjárművek (EURO V osztályba tartozók) 2014. január 1-jéig mentességet élveznek a légszennyezés után fizetendő díjak fizetése alól. A mentesség 2018. január 1-jéig érvényes az EURO VI osztályba tartozó járművek esetén. A szennyezés által jobban érintett, illetve a hegyi térségekben a leginkább szennyező teherautók (EURO 0-tól az EURO II kategóriáig) esetén a jelenlegi szabályokhoz hasonlóan 25%-kal nagyobb díjat lehet beszedni. Ezt a szabályt 2015. január 1-jétől kiterjeszthetik az EURO III kategóriájú járművekre is.

A zökkenőmentes közúti szállítás biztosítása érdekében csúcsidőben a díjakat 175 százalékkal meg lehet emelni, cserébe viszont csúcsidőn kívül csökkennének a díjak. Annak érdekében, hogy a fuvarozók pontosan ki tudják számolni költségeiket és meg tudják tervezni a szállítási útvonalat, az Európai Bizottság összefoglaló táblázatot készít a tagállamokban fizetendő különböző díjakról.

Az új szabályokat formálisan még az uniós tagállamoknak is jóvá kell hagyniuk, a szabályok az EU Hivatalos Lapjában való megjelenés után három hónappal lépnek hatályba.

Forrás: euvonal.hu

Vissza

 

Aktuális híreink

Bisnode AAA minősítést kapott a K&V Kft.

2019. július 10.

A K&V Kft. a Bisnode AAA (tripla A) tanúsítványát kapta meg, mellyel Magyarországon csupán a cégek 0,63 %-a rendelkezik, és azt jelzi, hogy velünk az üzleti kapcsolat kialakításának pénzügyi kockázata rendkívül alacsony.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. június 26.

A mai alkalommal az első és második ipari forradalom legjelentősebb, korszakalkotó találmányának, a lokomotívnak a világhódító útját mutatjuk be. Utazzanak velünk!

Bővebben

Újabb vontatók érkeztek

2019. június 17.

Cégünk folytatja járműparkja minőségi cseréjét. Megérkezett a következő 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató, így az idén már 30 db vontató érkezett. 

Bővebben

Sikeres 2. felügyeleti audit a K&V Kft-nél

2019. június 6.

2019. május 9-10-én került sor a K&V Kft. integrált irányítási rendszerének második felügyeleti auditjára, melyet már 2017-ben a megváltozott szabványok (ISO 9001:2015 Minőségirányítási és ISO 14001:2015 Környezetközpontú irányítási rendszer) szerint tanúsítottunk. A Bureau Veritas Certification tanúsító megállapította, hogy a rendszer magas színvonalon működik és jól látható a folyamatos fejlesztés.

Bővebben

IRU diplomát kaptak gépkocsivezetőink

2019. május 30.

Az idén a K&V Logstic Solutions gépjárművezetői közül hárman érdemelték ki az IRU diplomát és az aranyjelvényt.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. május 30.

A személyszállítás történetével foglalkozó cikksorozatunk mostani és következő fejezetében az első ipari forradalom legjelentősebb találmányainak, a gőzhajónak és a gőzmozdonynak a felfedezéséről és hatásáról, valamint magyarországi vonatkozásairól tudhatnak meg kedves olvasóink érdekességeket. Mivel a feltalálás „rangelsősége” a gőzhajót illeti meg, mostani cikkünket e közlekedési eszköznek szenteljük. Tartsanak velünk!

Bővebben