Az Euromatrica irányelv módosítása lehetővé teszi, hogy a nehéz tehergépjárműveknek az úthasználat mellett az általuk okozott zaj- és légszennyezésért is fizetni kelljen. A Parlament által kedden elfogadott irányelv szerint az ebből befolyó pénzt a közlekedési rendszerek fejlesztésére és környezetvédelemre kellene fordítani.
A plenáris vitán a téma jelentéstevője elmondta, hogy a megállapodás fontos állomásnak számít az európai közlekedéspolitika jövője szempontjából, mivel a tagállamoknak most először lesz lehetőségük arra, hogy a közlekedéssel kapcsolatban felmerülő külső költségek fedezésére is díjat vessenek ki.
Kilométerenként átlagban 3–4 eurócenttel növekedhetnek a fuvarozók költségei azzal, hogy a nehézgépjárművek által okozott zaj- és levegőszennyezésért, illetve a közúti infrastruktúra használatért is fizetni kell a jövőben. Huszonkét tagállam, köztük Magyarország is, már eddig is szedett valamilyen úthasználati díjat a nehézgépjárművek után, amelynek mértéke a díj típusától függően kilométerenként 15–25 eurócent volt.
Az új díjak kivetése a tagállamok számára nem kötelező, arról maguk döntenek, a zaj- és légszennyezés után kivetett díjat viszont egy közös módszer alapján kell kiszámítaniuk. Az új szabályok a transzeurópai közlekedési hálózatokon (TEN‑T) túl az autópályák használatára is vonatkoznak, és a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárműveket érintik. A tagállamok legfeljebb 12 tonnáig mentességet adhatnak a tehergépjárműveknek a díj fizetése alól, döntésüket viszont meg kell indokolni és arról az Európai Bizottságot is tájékoztatni kell. A tagállamok vállalják, hogy a díjból befolyó összeg 15 százalékát a TEN‑T hálózatok fejlesztésére fordítják. A fennmaradó összeget a környezetterhelés csökkentésére és a közlekedési rendszerek fenntartható fejlesztésére költhetik. Az átláthatóság érdekében a tagállamoknak rendszeresen be kell számolniuk az Európai Bizottságnak arról, hogy milyen díjakat vetettek ki és mire használták az azokból befolyó összeget.
A legkevésbé szennyező tehergépjárművek (EURO V osztályba tartozók) 2014. január 1-jéig mentességet élveznek a légszennyezés után fizetendő díjak fizetése alól. A mentesség 2018. január 1-jéig érvényes az EURO VI osztályba tartozó járművek esetén. A szennyezés által jobban érintett, illetve a hegyi térségekben a leginkább szennyező teherautók (EURO 0-tól az EURO II kategóriáig) esetén a jelenlegi szabályokhoz hasonlóan 25%-kal nagyobb díjat lehet beszedni. Ezt a szabályt 2015. január 1-jétől kiterjeszthetik az EURO III kategóriájú járművekre is.
A zökkenőmentes közúti szállítás biztosítása érdekében csúcsidőben a díjakat 175 százalékkal meg lehet emelni, cserébe viszont csúcsidőn kívül csökkennének a díjak. Annak érdekében, hogy a fuvarozók pontosan ki tudják számolni költségeiket és meg tudják tervezni a szállítási útvonalat, az Európai Bizottság összefoglaló táblázatot készít a tagállamokban fizetendő különböző díjakról.
Az új szabályokat formálisan még az uniós tagállamoknak is jóvá kell hagyniuk, a szabályok az EU Hivatalos Lapjában való megjelenés után három hónappal lépnek hatályba.
Forrás: euvonal.hu
Múlt szerdán nagy örömünkre ellátogatott hozzánk Michiel Kuijs, a DAF Trucks NV European Sales Directora, valamint Ferenc Ujszaszi és Attila KISS, a DAF Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és kereskedelmi igazgatója.
BővebbenNagy a tesztjármű-forgalom a K&V háza táján, ezúttal egy 100%-ban elektromos Volvo Electric FM vontató járt nálunk terheléses menetpróbán.
BővebbenKözeleg az év vége, de a K&V-nél már a 2025-ös járműbeszerzések vannak terítéken.
BővebbenAz elismerés számunkra különösen fontos, hiszen a beneFit Prize a vállalati jóllét és gondoskodó munkahelyi kultúra díja, amivel olyan cégeket tüntetnek ki, amelyek példaértékű munkavállalói környezetet teremtenek.
BővebbenÚjabb izgalmas fejezetet nyitottunk a K&V flottamegújítási projektjében!
BővebbenA tavalyi sikeres együttműködés után a Mikulás, aki a világ legprofibb logisztikusa, idén újra a K&V-t bízta meg, hogy segítsünk neki kamionjainkkal az ajándékok kiszállításában.
Bővebben