A legfrissebb tervek szerint akár már 2012 közepén elindulhat a használatarányos útdíj-fizetési rendszer bevezetése Magyarországon. A kilométerenkénti elektronikus fizetés eleinte csak a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre vonatkozna, de később a személyautóknál is bevezetésre kerülhet.
Bár a használatarányos elektronikus útdíj bevezetésének terve itthon nagyjából 2006 óta napirenden van, a konkrét munkálatokat többször is elhalasztották, mivel az átállás költsége tízmilliárdokra tehető. A jó pár éves halogatása után a Fidesz-kormány azonban először 2013-ra, a legutóbbi nyilatkozatok szerint pedig akár már 2012 közepére tervezi a rendszer elindítását. A Széll Kálmán-és az Új Széchenyi Terv programjában is szereplő használatarányos útdíj költségei akár néhány év alatt megtérülhetnek. Becslések szerint a mai 20 milliárd helyett 60 milliárd forint érkezhetne a kasszába, ami azt jelenti, hogy megháromszorozódna a fuvarozóktól beszedhető pénz. Ezt a becslést a minisztérium a Szlovákiában tavaly már elindított rendszer adataira alapozza.
Az új rendszer bevezetése sokaknak drágábbá teszi majd a magyar úthálózat használatát. Különösen igaz ez az országon átmenő tranzitforgalomra. Jelenleg az ország nyugati és keleti határa közötti körülbelül hatszáz kilométeres távolságért egy tehergépjármű üzemeltetője kevesebbet fizet nálunk, mint például egy Ausztriában megtett száz kilométeres szakaszért. A kilométerenkénti átalánydíjon azonban emelni nem lehet, mert azt közös európai szabályok maximalizálják 11 euróban. Európai összehasonlításban - ha azt vesszük alapul, hogy egységnyi díjért hol, mennyit lehet autózni a gyorsforgalmi úthálózaton - Magyarország a legolcsóbbak közé számít.
Bár a pontos díjakra vonatkozó tervet a kormány még nem közölte, becslések szerint a 11 euróban maximalizált napidíjjal szemben a jövőben az ország átszelése Záhony és Hegyeshalom között 70-80 eurójába is kerülhet a fuvarozóknak. Az új tarifarendszer vélhetően figyelembe fogja venni a járművek környezetvédelmi besorolását és súlyát is a fizetendő összeg meghatározásánál.
Hogyan működik a rendszer?
A használatarányos díjfizetés megoldására ma már nem igazán elfogadott a fizetőkapus rendszer használata, ahol a kapuknál a járműveknek meg kell állnia. Az elektronikus rendszer esetében a kapu magától észleli, hogy az autó belépett a fizetős övezetbe. A jármű meg sem áll, csak a felüljárón vagy kapun elhelyezett érzékelő lép érintkezésbe a járműben dolgozó jeladóval. A rendszer ezzel egyidőben akár le is emeli a díjat a megadott bankszámláról, vagy havi összegzésben kiszámlázza azt az ügyfélnek.
A befolyó pénzek a kormány ígérete szerint visszakerülnek az utakra, s abból a felújításokat, útépítéseket fizetik majd, melyeket a közúti infrastruktúra fenntartását részben az útdíj-matricák bevételeiből finanszírozó útpénztár már nem tudott fedezni.
Múlt szerdán nagy örömünkre ellátogatott hozzánk Michiel Kuijs, a DAF Trucks NV European Sales Directora, valamint Ferenc Ujszaszi és Attila KISS, a DAF Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és kereskedelmi igazgatója.
BővebbenNagy a tesztjármű-forgalom a K&V háza táján, ezúttal egy 100%-ban elektromos Volvo Electric FM vontató járt nálunk terheléses menetpróbán.
BővebbenKözeleg az év vége, de a K&V-nél már a 2025-ös járműbeszerzések vannak terítéken.
BővebbenAz elismerés számunkra különösen fontos, hiszen a beneFit Prize a vállalati jóllét és gondoskodó munkahelyi kultúra díja, amivel olyan cégeket tüntetnek ki, amelyek példaértékű munkavállalói környezetet teremtenek.
BővebbenÚjabb izgalmas fejezetet nyitottunk a K&V flottamegújítási projektjében!
BővebbenA tavalyi sikeres együttműködés után a Mikulás, aki a világ legprofibb logisztikusa, idén újra a K&V-t bízta meg, hogy segítsünk neki kamionjainkkal az ajándékok kiszállításában.
Bővebben