Megosztás:

Mit kell tennünk közlekedési baleset esetén?

2011. február 23.

Sok autóvezető, főként azon szerencsések, akiknek még kisebb koccanásban sem volt részük, általában nem tudják, mi a pontos teendő közlekedési baleset esetén. Mikor hívjunk rendőrt, hogyan rendezzük a kárt, és így tovább. Nem árt, ha hasonló kérdésekben tájékozottak vagyunk.

Természetesen közúti baleset esetén a legfontosabb dolog mindenképp megállni, és tisztázni az eseményeket. Személyi sérüléssel járó balesetnél az első mindig a segítségnyújtás, szükség esetén mentő hívása és tudásunkhoz mérten az elsősegélynyújtás. Ez esetben szintén automatikus dolog a rendőrség helyszínre hívása.

Kevésbé vagyunk tájékozottak azonban afelől, hogy mi a teendő kisebb koccanások esetén. A pontos esemény tisztázása, az adatok felvétele ekkor is elengedhetetlen. A baleset részesei a helyszínen kötelesek átadni egymásnak a személy-, gépjármű- és a biztosítási szerződés azonosításához szükséges adatokat, valamint a baleset lényeges körülményeire vonatkozó információkat. Új szabály, hogy a biztosítási szerződés azonosításához a kötvényszámot is meg kell tudni adni, így a biztosítási kötvény másolatát érdemes a forgalmi engedélyben tartani. A károsult a bekövetkezett kárt a bekövetkeztétől vagy az arról való tudomásszerzéstől számított 30 napon belül köteles bejelenteni a biztosítónak.

Célszerű ezért a gépjárműben tartani az úgynevezett Európai baleseti bejelentő nyomtatványt, amelyet bármelyik biztosítónál beszerezhetünk, hívják ezt „kék-sárga” bejelentőnek is. Ennek tartalma egész Európában egységes, csupán a használt nyelvekben térnek el egymástól, így külföldi balesetek esetében is használhatóak. Nagyon fontos, hogy ezt pontosan töltsük ki, és abban minden tény egyértelműen rögzítésre kerüljön. Ne feledkezzünk meg az esetleges tanúk nevének és lakcímének feltüntetéséről sem, és a baleseti bejelentő egy példányát gondosan őrizzük meg, ezt kell majd ugyanis a biztosítóhoz eljuttatnunk.

Ha a balesetet mi okoztuk, akkor értelemszerűen a baleseti bejelentőt saját biztosítónknak kell eljuttatni, ha pedig mi szenvedtük el, akkor a károkozó biztosítótársaságát keressük meg a további ügyintézéssel kapcsolatban.

Fontos tudnivaló, hogy amennyiben a balesetben érintett felek meg tudnak egyezni a felelősség kérdésében, akkor már nem kell további tényeket tisztázni, azonban, ha azonban a véleményük ebben eltér, akkor mindenképpen rendőrt szükséges hívni. Ez esetben mindkét érintett kötelessége a rendőrt megvárni a helyszínre érkezésig.

Kevésbé ismeretes, hogy a károkozóra szigorúbb szabályok vonatkoznak, így neki 5 munkanapon belül kell írásban bejelentenie a káreseményt biztosítójánál és meg kell adnia a kárrendezéshez szükséges adatokat. Ezzel együtt az ügy szempontjából lényeges körülményeket is be kell jelenteni, valamint ha a káreseménnyel kapcsolatban valamely hatóság vagy rendőrség eljárást folytatott le, ezt a szervet szintén meg kell jelölni. Ha pedig a nekünk kárt okozó üzembentartó érvényes biztosítási szerződéssel nem rendelkezik, akkor az előbbieket a Kártalanítási Számla kezelőjénél, azaz a Magyar Biztosítók Szövetségénél (MABISZ) jelenthetjük be és innen várhatjuk kárunk megtérítését. Ismeretlen károkozó esetén szintén 30 napon belül kell a MABISZ-hoz fordulni.

Kevesen tudják még azt, hogy a kötelező biztosítás nem terjed ki arra a kárra, ami a károkozó gépjárművében keletkezett. Ez esetben csak akkor számíthat a károkozó saját kára megtérítésére, ha úgynevezett casco biztosítással is rendelkezik.

Forrás: CamionDriver.hu

Vissza

 

Aktuális híreink

Arculatváltás a K és V Kft-nél

2024. április 24.

A tegnapi napon a 35 éves K&V Logistic Solutions megmutatta, hogyan néz ki közel 500 lóerő a márka megújult arculati színeibe és logójába öltöztetve. Egy izgalmas belső esemény keretében lepleztük le ugyanis új, tűzpiros színű DAF XG vontatóinkat, amelyek már az új arculati jegyeket viselik.

Bővebben

Vizsgáztassa nálunk autóját, Gyöngyösön a legkedvezőbb áron!

2024. április 17.

Gyors, megbízható és megfizethető műszaki vizsgáztatás Gyöngyösön a K&V-nél, most csupán 24 900 Ft-ért személyautó esetében. Amikor eljön a műszaki vizsga ideje, minden autótulajdonos ugyanazt szeretné: gyors, profi és gondtalan ügyintézést. A K&V Műszaki Vizsgabázis ezt kínálja, ráadásul a legjobb áron a gyöngyösi régióban.

Bővebben

35 év 35 jócselekedet - élelmiszerszállítás

2024. április 10.

Ahogy már említettük, idén ünnepeljük a K&V megalakulásának 35. évfordulóját , és ebből az alkalomból 35 jócselekedetet hajtunk végre az év során. Áprilisban különleges akcióval készültünk: 35 raklap élelmiszert szállítunk ki az ország 35 különböző pontján működő segélyszervezeteknek az Élelmiszerbank raktárából.

Bővebben

ESG a K&V-nél: Új fejezet a fenntarthatóság jegyében

2024. április 3.

A K&V teljes mértékben elkötelezett az ESG (Environmental, Social, and Governance - Környezeti, Társadalmi és Vállalatirányítási) szempontok bevezetése mellett. Azonban az ESG nem csak egy újabb irányelv számunkra, hanem egy mélyen gyökerező elköteleződés, hogy felelősen járjunk el üzleti tevékenységünk minden területén, hiszen 2008 óta ISO 14001-es környezetközpontú irányítási rendszert tartunk fenn.  

Bővebben

MagyarBrands díjat vehettük át

2024. március 28.

Elismert magyar márkának lenni különösen jóleső érzés!

Bővebben

35 év 35 jócselekedet - Önkéntesen a kutyákért

2024. március 26.

Az idénre vállalt 35 év - 35 jótett sorozatunk legújabb állomásaként kollégáink szombat délelőtt az Ebrendészet Gyöngyös munkáját segítették önkéntesként kutyafürdetéssel, szárítással és szállítással, valamint információátadással az örökbefogadható kutyusokra vonatkozóan a Mátra Művelődési Központ előtt megrendezett Húsvétváró programon.

Bővebben