Megosztás:

125 éves a motorkerékpár

2010. november 8.

Egy fából készült kétkerekű - amely mankókerekeivel elég furcsán nézett ki - jelentette 125 évvel ezelőtt egy új korszak beköszöntét. Gottlieb Daimler 1885. augusztus 29-én szabadalmaztatta találmányát, melyet „Reitwagen\"-nek hívott.

Ez volt az első motorkerékpár, de valójában sokkal többet jelentett ennél. Ez volt az első belső égésű motorral felszerelt, önerőből közlekedő jármű is egyben. Az „automobil\" szó „önerőből mozgót\" jelent, így tehát Daimler Reitwagenét nevezhetjük az első automobilnak is.

„Az első motorkerékpár az individuális mobilitás előfutára volt\" - véli Michael Bock, a Mercedes múzeum vezetője. A stuttgarti létesítmény a jeles évfordulót többek között oldtimer motorkerékpárok kiállításával ünnepelte augusztus 29-én. Az eredeti Reitwagent sajnos nem tudták kiállítani, mivel 1904-ben elégett. Létezik azonban egy replika, melyet elég gyakorlattal és türelemmel működésre is lehet bírni.

Gottlieb Daimler (1834-1900) és a tőle mindössze 120 kilométerre, az ugyancsak németországi Mannheimben dolgozó Carl Benz (1844-1929) is egy olyan benzinmotoros járművön dolgozott, melyet nem lovak húznak. Valószínűleg soha nem ismerték egymást személyesen, mégis ők számítanak a Daimler AG (korábban Daimler-Benz) alapítóinak. Járműveikhez Nikolaus August Otto találmányát, a belső égésű motort használták fel.

A jómódú Daimler a Stuttgart melletti Bad Cannstatt-ban vásárolt egy villát, és itt dolgozott Wilhelm Maybach konstruktőrrel együtt. Wilfried Feldenkirchen történész a Daimler-Benz történetéről szóló művében leírta, hogyan sikerült nekik az izzófejes gyújtás segítségével egy gyorsjárású erőforrást kifejleszteniük, amely később a Reitwagent hajtotta. Ezt az erőforrást, jellegzetes alakja miatt, „állóórának\\" nevezték. A motorkerékpár elindítása elég körülményes volt, melynek során a lónyeregre emlékeztető ülést az erőforrásra rögzítették, ami így gyakorlatilag a vezető lábai között dolgozott. A 36423-as szabadalmi számot a Reitwagen csak majdnem egy évvel az után kapta meg, hogy a szabadalmi kérvényt benyújtották. Az 1886-os keltezésű első és egyetlen Reitwagen replikájáról szóló fényképünk a 2010. évi lipcsei AMI kiállítás Mercedes standján készült.

Ekkor Carl Benz Mannheimban már utcára vitte háromkerekű „Velociped\\" nevű járművét, melyet az első autónak ismerünk el. Pár héttel később Daimler pedig kifejlesztette immár négykerekű motoros hintóját.

Mivel a Reitwagen csak egy példányban készült, a világ első sorozatgyártású motorkerékpárja a Hildebrandt & Wolfmüller cég nevéhez fűződik.

Műszaki adatok:

  • motor: 4 ütemű, 1 hengerű
  • furat/löket: 58 x 100 mm
  • lökettérfogat: 264 cm3
  • kompresszió-viszony: 1: 2,6
  • teljesítmény: 0,5 LE / 600 min-1
  • erőátvitel: a motorról laposszíj-hajtás a közbenső tengelyre, innen fogaskerékhajtás a kerék
  • belsőfogazású fogaskerekére
  • váltás: a lapos-szíj áthelyezése másik dobra a jármű álló helyzetében
  • kézifék: hátsó kerékre ható tuskófék
  • kerék: faküllős kerék, ø600 mm
  • maximális sebesség: 12 km/h

Forrás: Integrátorfórum

Vissza

 

Aktuális híreink

Mátraaljai Munkaadók Egyesülete járt Cégünknél

2025. február 20.

Kedden a Mátraaljai Munkaadók Egyesületének tagvállalatai látogattak el hozzánk, hogy első kézből tapasztalják meg, milyenek egy logisztikai vállalat mindennapjai.

Bővebben

Együttműködés az Eurowaggal

2025. február 19.

Megtiszteltetés számunkra, hogy partnerünk, az EUROWAG egy átfogó cikkben mutatta be közös együttműködésünket és a K&V történetét, amely generációkon átívelő sikereinkről, a fenntartható logisztika iránti elkötelezettségünkről és a hazai piac kihívásairól is szól.  

Bővebben

10 vadonatúj IVECO S-Way a K&V-nél

2025. február 14.

A hatékonyság és fenntarthatóság jegyében 10 új IVECO S-Way nyergesvontatóval bővült belföldi fuvarozási flottánk! Az új járműveket hétfőn az ETV Truck csapatától vettük át, akiknek szakértelmében és megbízhatóságában ismét maximálisan megbíztunk.

Bővebben

Síelés Donovalyban

2025. február 11.

Mi, a K&V-nél, munka közben ki nem állhatjuk a csúszást – legyen szó akár határidőkről, akár rakományokról. De most hétvégén, Szlovákiában, Donovalyban, örömmel csúsztunk – méghozzá a sípályákon!

Bővebben

Büszkén támogattuk Gyöngyös város jótékonysági sportbálját

2025. február 6.

Idén február 1-én került megrendezésre a Dr. Fejes András Sport- és Rendezvénycsarnokban a III. Gyöngyösi Jótékonysági Sportbál, melyen kollégáink is részt vettek. Ez az esemény különösen közel áll hozzánk, hiszen a K&V-nél a mozgás és annak öröme a munkavállalói jólét egyik legfontosabb alappillére.

Bővebben

Fenntartható és innovatív személyszállítás: új lehetőségek a K&V flottájában

2025. január 31.

Üzletfejlesztési vezetőnk, Varga Viktor szerdán részt vett az IVECO BUS magyarországi importőrének, az ECO-tech visiON Kft.-nek a buszbemutatóján, ahol két igazán figyelemreméltó modellt mutattak be: az IVECO Daily Glance Tourism és az IVECO EVADYS turistabuszokat.

Bővebben