Megosztás:

125 éves a motorkerékpár

2010. november 8.

Egy fából készült kétkerekű - amely mankókerekeivel elég furcsán nézett ki - jelentette 125 évvel ezelőtt egy új korszak beköszöntét. Gottlieb Daimler 1885. augusztus 29-én szabadalmaztatta találmányát, melyet „Reitwagen\"-nek hívott.

Ez volt az első motorkerékpár, de valójában sokkal többet jelentett ennél. Ez volt az első belső égésű motorral felszerelt, önerőből közlekedő jármű is egyben. Az „automobil\" szó „önerőből mozgót\" jelent, így tehát Daimler Reitwagenét nevezhetjük az első automobilnak is.

„Az első motorkerékpár az individuális mobilitás előfutára volt\" - véli Michael Bock, a Mercedes múzeum vezetője. A stuttgarti létesítmény a jeles évfordulót többek között oldtimer motorkerékpárok kiállításával ünnepelte augusztus 29-én. Az eredeti Reitwagent sajnos nem tudták kiállítani, mivel 1904-ben elégett. Létezik azonban egy replika, melyet elég gyakorlattal és türelemmel működésre is lehet bírni.

Gottlieb Daimler (1834-1900) és a tőle mindössze 120 kilométerre, az ugyancsak németországi Mannheimben dolgozó Carl Benz (1844-1929) is egy olyan benzinmotoros járművön dolgozott, melyet nem lovak húznak. Valószínűleg soha nem ismerték egymást személyesen, mégis ők számítanak a Daimler AG (korábban Daimler-Benz) alapítóinak. Járműveikhez Nikolaus August Otto találmányát, a belső égésű motort használták fel.

A jómódú Daimler a Stuttgart melletti Bad Cannstatt-ban vásárolt egy villát, és itt dolgozott Wilhelm Maybach konstruktőrrel együtt. Wilfried Feldenkirchen történész a Daimler-Benz történetéről szóló művében leírta, hogyan sikerült nekik az izzófejes gyújtás segítségével egy gyorsjárású erőforrást kifejleszteniük, amely később a Reitwagent hajtotta. Ezt az erőforrást, jellegzetes alakja miatt, „állóórának\\" nevezték. A motorkerékpár elindítása elég körülményes volt, melynek során a lónyeregre emlékeztető ülést az erőforrásra rögzítették, ami így gyakorlatilag a vezető lábai között dolgozott. A 36423-as szabadalmi számot a Reitwagen csak majdnem egy évvel az után kapta meg, hogy a szabadalmi kérvényt benyújtották. Az 1886-os keltezésű első és egyetlen Reitwagen replikájáról szóló fényképünk a 2010. évi lipcsei AMI kiállítás Mercedes standján készült.

Ekkor Carl Benz Mannheimban már utcára vitte háromkerekű „Velociped\\" nevű járművét, melyet az első autónak ismerünk el. Pár héttel később Daimler pedig kifejlesztette immár négykerekű motoros hintóját.

Mivel a Reitwagen csak egy példányban készült, a világ első sorozatgyártású motorkerékpárja a Hildebrandt & Wolfmüller cég nevéhez fűződik.

Műszaki adatok:

  • motor: 4 ütemű, 1 hengerű
  • furat/löket: 58 x 100 mm
  • lökettérfogat: 264 cm3
  • kompresszió-viszony: 1: 2,6
  • teljesítmény: 0,5 LE / 600 min-1
  • erőátvitel: a motorról laposszíj-hajtás a közbenső tengelyre, innen fogaskerékhajtás a kerék
  • belsőfogazású fogaskerekére
  • váltás: a lapos-szíj áthelyezése másik dobra a jármű álló helyzetében
  • kézifék: hátsó kerékre ható tuskófék
  • kerék: faküllős kerék, ø600 mm
  • maximális sebesség: 12 km/h

Forrás: Integrátorfórum

Vissza

 

Aktuális híreink

A személyszállítás története

2019. június 26.

A mai alkalommal az első és második ipari forradalom legjelentősebb, korszakalkotó találmányának, a lokomotívnak a világhódító útját mutatjuk be. Utazzanak velünk!

Bővebben

Újabb vontatók érkeztek

2019. június 17.

Cégünk folytatja járműparkja minőségi cseréjét. Megérkezett a következő 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató, így az idén már 30 db vontató érkezett. 

Bővebben

Sikeres 2. felügyeleti audit a K&V Kft-nél

2019. június 6.

2019. május 9-10-én került sor a K&V Kft. integrált irányítási rendszerének második felügyeleti auditjára, melyet már 2017-ben a megváltozott szabványok (ISO 9001:2015 Minőségirányítási és ISO 14001:2015 Környezetközpontú irányítási rendszer) szerint tanúsítottunk. A Bureau Veritas Certification tanúsító megállapította, hogy a rendszer magas színvonalon működik és jól látható a folyamatos fejlesztés.

Bővebben

IRU diplomát kaptak gépkocsivezetőink

2019. május 30.

Az idén a K&V Logstic Solutions gépjárművezetői közül hárman érdemelték ki az IRU diplomát és az aranyjelvényt.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. május 30.

A személyszállítás történetével foglalkozó cikksorozatunk mostani és következő fejezetében az első ipari forradalom legjelentősebb találmányainak, a gőzhajónak és a gőzmozdonynak a felfedezéséről és hatásáról, valamint magyarországi vonatkozásairól tudhatnak meg kedves olvasóink érdekességeket. Mivel a feltalálás „rangelsősége” a gőzhajót illeti meg, mostani cikkünket e közlekedési eszköznek szenteljük. Tartsanak velünk!

Bővebben

Ismét Superbrands díjas a K&V

2019. május 26.

Idén tizenötödik alkalommal ült össze a jelenleg 23 tagú, független szakemberekből álló bizottság, amely márkánkat a K&V Logistis Solutions-t érdemesnek találta a Business Superbrands 2019 védjegy viselésére.

Bővebben