Megosztás:

Végvárból lett várkastély

2010. szeptember 28.

A régi Magyarország csodáinak felfedezését ezúttal a magyar határ menti horvát területen, Szlavóniában folytatjuk tovább. A népi hagyományokat még hűen őrző, búzatábláktól aranyló vidék falvai, kisvárosai között egy gyönyörű fellegváron, a Trakostyáni várkastélyon akadt meg a szemünk.

A tekintélyes Dráva-, Duna-, Száva és Ilova-folyók alkotó ereje által formált Szlavónia igazi legendás föld, amely évszádok óta őrzi féltett kincseit. A termékeny Pannóniából kitüremkedett tágas és végelláthatatlan aranyló rónák, az erőteljes sodrású folyók, a többszáz éves tekintélyes kocsányos tölgyeseknek és a mintegy 2000 biológiai fajnak otthont adó ártéri területek alkotta Szlavónia termékeny földjét már több mint 8000 éve nemesíti az emberi kéz.

Úticélunk, Trakostyán (Trakošćan) távol a sűrűn lakott területektől, az osztrák-szlovén-horvát hármas határ szögletében, a Macelj, Ravna gora és Strahinjčica hegységek között helyezkedik el. Egyszerre kultúrtörténeti emlékmű, és természetvédelmi terület. Trakostyán az egyik legszebben kialakított és gondozott, gazdag növényzetű parkegyüttes, megkapó kilátással és hangulattal, mely az érintetlen természet páratlan élményét nyújtja.

A várkastélyt, mely most a romantikus park közepén található, egy tó fölött magasodó, kúp formájú dombra építették a 13. században. Eredetileg megfigyelő erődként funkcionált a zagorjei grófság védelmére. Az első századokban Trakostyánt és környékét egy számunkra ismeretlen főúri család birtokolta. Az első ismert tulajdonosok a Cillei grófok voltak, majd miután a történelem folyamán többször is gazdát cserélt, 1584-ben Miksa király szolgálataiért a várat Juraj (György) Draskovicsnak, horvát bánnak és bíborosnak ajándékozta. A Draskovics családnak a várat - kisebb megszakítással - egészen a II. világháborúig sikerült megtartania.

Mai alakját a vár még az első Draskovicsok idején megkapta, de állapota a történelem folyamán hanyatlásnak indult, és erősen megrongálódott. Mígnem a 19. században a természethez és a családi hagyományokhoz való romantikus visszatérésként V. Juraj (György) Draskovics a várat rezidenciális kastéllyá alakította, utánozva a német romantikus kastélyokat. Ugyanakkor parkosította környékét, mesterséges tavat létesített, és megfelelő neostílusú bútorzatot készítetett.

A felújítás után, mely 1840-tő1 1862-ig tartott, még a család néhány nemzedéke itt lakott, akik tovább építették és átrendezték a kastélyt. Abban az időszakban épült a bejárat feletti északi bástya, valamint a fedett terasz a délnyugati oldalon.

A II. világháború végét elhanyagoltan, de komolyabb károsodások nélkül és nagyrészt eredeti berendezéssel vészelte át.

Ma a kastély belső termeit végigjárva a régi főúri világban érezhetjük magunkat. A helyiségek közül kiemelkedik a vadász-, a vitézterem és a zeneszalon, valamint Erdődy Draskovics Julianana festőnő műterme. Külön említést érdemel a fegyvergyűjtemény, mely több teremben kapott helyet. A vár eredeti megőrzött bútorzata közül a legértékesebb gyűjtemény a 19. századból való. Ezen bútorok némelyike családi címerrel van ellátva. Mindezek mellett ki kell emelni a 18. század festészetét bemutató arcképgyűjteményt, mely Draskovics tisztjeit ábrázolja, akik részt vettek a a "hétéves háborúban", valamint a térség legismertebb biedermeier festője, Michael Stoy allegorikus ciklusát "A négy kontinenst".

Az összes zagorjei kastély közül a Trakostyáni őrizte meg a legjobban az uralkodó központ és főnemesi birtok szellemét. De mindezeken túl arról, hogy miért látogatják a várkastélyt naponta turisták százai, beszéljenek a Trakostány hivatalos honlapján található képek: http://www.trakoscan.hr/galerija.asp
Vissza

 

Aktuális híreink

Új Krone ponyvás pótkocsikat vásárolt a K és V Kft.

2019. május 20.

2019. május 7-én ünnepélyes keretek között vette át Varga József ügyvezető a 12 db új XL-es ponyvás Krone félpótkocsit. A járművek alvázai már új technológiájú KTL bevonattal vannak ellátva. A járművek XL, Daimler 9.5 és gumiabroncs-szállításhoz megfelelő rakományrögzítési tanúsítvánnyal is rendelkeznek. 

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. május 17.

Cégünk folytatja a járműpark korszerűsítését és minőségi cseréjét. Megérkezett a következő 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató, így az idén már 20 db vontató érkezett. 

Bővebben

Sport hétvége a K&V Kft-nél

2019. május 15.

A 2019. május 11-12-ei hétvégén cégünk sportolói több rendezvényen is részt vettek. Futóink és kerékpáros kísérőik idén elsőként vettek részt a XIII. NN Ultrabalatonon, amelyen idén rekord sokan, több mint 13 ezren indultak. "Csak egy kört" kellett teljesíteni, de az 220,1 km volt. A rajt és a cél ezúttal Balatonfüreden volt, melyet 21 óra 27 perc alatt sikerült teljesíteniük, így kategóriájukban a 288. helyezést sikerült elérniük.

Bővebben

A személyszállítás története

2019. április 30.

A személyszállítás történetéről szóló sorozatunk második részében egy olyan 18. századi közlekedési eszközt mutatunk be, amely az ipari forradalom előtti időszak egyik legjelentősebb utaztatásra szolgáló alkalmatossága volt. Ez pedig nem más, mint a delizsánsz, vagy magyarosabb nevén a személyszállító postakocsi.

Bővebben

Új vontatók érkeztek

2019. április 17.

Cégünk folytatja a járműpark korszerűsítését. Idén megérkezett az első 10 db DAF XF EURO6 Super Space Cab vontató. 

Bővebben

Szakmák éjszakája Gyöngyösön

2019. április 16.

Vállalatunk kiállítóként vett részt az idén negyedik alkalommal megrendezett Szakmák Éjszakáján, amelyen a fiatalok megismerkedhettek az egyes szakmákkal.   

Bővebben