Megosztás:

Amit az E85-ről érdemes tudni

2010. szeptember 28.

Az alkoholos autózás Magyarországon nem újdonság, 1927. és 1942. között a benzin-alkohol 1:4 arányú keverékét Motalko néven már forgalmazzák. Ezután hosszabb szünet következett, majd 2007 nyarán nyílt ismét alkohol-benzin keveréket árusító töltőállomás Bábolnán. Azóta ismét nagy hagyománya van az alkoholos autózásnak hazánkban.

Mivel potenciális energiahordozóról van szó, komoly gazdasági érdekek kapcsolódnak az etanolhoz, emiatt jót és rosszat is hallhatunk. Pár éve még megváltóként emlegették a bioetanolt, de mára piaci helyzetét megszilárdítva sok vita kiváltója. Vannak, akik a Föld megmentőjét, vannak, akik elpusztítóját látják benne. Az igazság, mint általában, most is középúton van.

A bioetanol nem világmegváltó, de számos előnyös tulajdonsága mellett működő és elérhető hajtóanyag, amellyel kiválthatjuk a fosszilis energiahordozók egy részét. Magyarország üzemanyagimport-függősége az etanol gyártással csökkenthető lenne. A környezet és a gazdaság érdekében fontos, hogy mindig a területi sajátosságokhoz igazítsuk a termelést, és hogy a gyártási folyamatoknál a legkorszerűbb eljárásokkal dolgozzuk fel a bioalapanyagot. A környezetbarát energiafelhasználás minden változatát – köztük a bioüzemanyagokat is – mértékletesen, egymással összehangolva kell támogatni a tisztább környezet reményében. Ma Magyarországon az E85 kizárólag magyar kukoricából készül.

Mi is az E85?

A GreenPower E85 kiváló minőségű, vízmentes bioetanol és célirányosan kiválasztott szabványos szuperbenzin, valamint kimondottan erre a célra kifejlesztett adalékcsomag megfelelő arányú elegye. A 85 jelzés a hagyományos benzinekkel szemben a maximális alkohol tartalmat takarja, az E85 oktánszáma min 105.

A GreenPower E85 üzemanyagnak a hagyományos kőolaj alapú motorbenzinekkel szemben számos előnye van. A belső, kémiailag kötött oxigén révén sokkal homogénebb levegő/üzemanyag keverék alakul ki a motor égéstérben, ami tökéletesebb égést, kisebb károsanyag (szén-monoxid, el nem égett szénhidrogének) kibocsátást eredményez.

A GreenPower E85 oktánszáma 105-106, ami felülmúlja a prémium kategóriájú motorbenzinekét is. Az új üzemanyag nagyobb teljesítményt, jobb hatásfokot nyújt az ezt kiaknázni képes motorokban. A GreenPower E85 üzemanyag párolgáshője többszöröse a hagyományos motorbenzinének. A nagyobb párolgáshő jobban lehűti a levegő/üzemanyag keveréket, ezáltal több üzemanyagot lehet a hengerfejbe juttatni, ami szintén hozzájárul a teljesítmény növekedéséhez. Ez egy hasonló hatás mint a jól ismert nitro vegyületek hatása, csak kisebb mértékben lép fel.

Hol tankolható E85?

Az E85 Bioetanol - 2010 nyarán – körülbelül 200 töltőállomáson tankolható. Az egy főre jutó E85 kutak tekintetében Európában hazánk a második helyen áll. Magyarországon hálózati szinten a svájci alapítású AVIA volt az első, ahol szinte a kezdetektől forgalmazták ezt a bioüzemanyagot. Később az OIL! Majd 2010 februárjától az AGIP is csatlakozott. A három nagyobb hálózaton kívül magánkutakon - köztük a K&V Kftt. által üzemeltetett töltőálomáson - találkozhatunk az E85 Green Power fantázianevű üzemanyaggal.

Alkalmazása

Az E85 bármely benzin üzemű (Otto) motorban használható. A termék 85%-át kitevő etanol benzintől eltérő alkalmazástechnikai tulajdonságai miatt azonban az üzemeltetés során két fontos dologra kell figyelni:

  • az etanol nagy párolgáshője és alacsony gőznyomása miatt +10°C-nál kisebb környezeti hőmérsékleten nem képez robbanóképes levegő/üzemanyag keveréket – azaz hidegindítási problémák léphetnek fel
  • benzinnél kisebb energiatartalma és belső oxigénforrása révén nagyobb dúsítás (üzemanyag/levegő arány) szükséges.

E85-tel üzemeltethető gépkocsik

  • Hagyományos, átalakítatlan gépjárművek: Piaci információk alapján gépjármű típustól függően 30-50% E85/benzin vegyes üzem a legáltalánosabb. A felhasználók tapasztalata és visszajelzése alapján megállapítható, hogy bizonyos  típusok nyári időszakban 50% feletti E85 tartalommal is problémamentesen üzemelnek. 

         Az E85 GreenPower üzemanyag 50%-ban történő használatával akár 50 Ft megtakarítás is elérhető literenként!

         Tiszta E85 üzemhez mindenképpen javasoljuk adapter beszerelését.

  • Etanolos átalakítóval szerelt járművek: egyes szervizekben beszereltethetők elektronikus adapterek, amellyel tisztán E85-tel is autózhatunk. Ezek az adapterek a lambda-szonda jele vagy előre programozott értékek alapján megnöveli az injektorok nyitvatartási idejét, ezzel elérve a szükséges dúsítást. Hidegindítási programmal is rendelkeznek. Ilyen átalakítókkal 30-60 ezer forintért szinte bármelyik benzinüzemű jármű átalakítható úgy hogy mind E85-el mind pedig benzinnel üzemeltethető legyen.  
  • Rugalmas üzemanyag-felhasználású (FFV) járművek: kifejezetten E85 használatára tervezett és gyártott járművek, amelyek természetesen benzinnel és benzin-E85 bármilyen arányú keverékével is üzemeltethetők.

Hogyan kell átalakítani?

Az E85 domináns alkotórészének fűtőértéke a benzinhez képest kisebb és ebből adódóan az E85 sztöchiometrikus levegő/hajtóanyag tömegaránya 14,7 helyett 9,7 körül alakul. Köznyelvre lefordítva az alkoholból kb. 20-25%-kal több kell hasonló teljesítményhez. Ez megoldható nagyon egyszerű eszközökkel, jeladók jelének hamisításával, a gyári motorvezérlő átprogramozásával, és természetesen korszerű E85 konvertekkel is. Ilyen esetben csak minőségi berendezést ajánlott az átalakításra, ami műszaki tulajdonságaiban legalább az adott gépkocsi motorvezérlőjével vetekszik. Lehetőség szerint az adott gyártótól, aki megfelelő garanciát vállal az átalakítóra.

Átalakítás után mi történik, ha nem sikerül E85-öt tankolni?

A konverterek E85 és benzin üzemet is lehetővé tesznek. Benzines üzemben a gyári értékek mérvadóak, ilyenkor feltétel nélkül használható benzinnel is a jármű a gyári értékek megtartásával.

Tisztítja az üzemanyagrendszert!

Az E85 üzemanyag alkoholtartalma miatt jobb oldószer, mint a normál benzin, ezért használatával az üzemanyagrendszer kitisztul, az injektorok élettartalma növekszik, a fogyasztás csökken és a jármű teljesítménye nő.

Az E85 tisztító hatása miatt, az etanol üzemre váltáskor érdemes az első 1000 km megtétele után lecserélni az üzemanyagszűrőt, amely a sok felszabaduló szennyeződés következtében eltömődhet.

Az etanol tönkreteszi a gumi alkatrészeket, tömítéseket?

Bár az E85 agresszívabb anyag, mint a benzin, ennek ellenére a gumialkatrészek, tömítések élettartama csak minimálisan csökkenhet. Problémák általában nagyon használt, repedezett gumialkatrészek esetében jelentkezhetnek. Etanol üzemre való átalakítás előtt javasolt az üzemanyagrendszer gumicsöveit, tömítéseit leellenőrizni, szükség esetén cserélni.

Az E85 GreenPower üzemanyagról további információt kaphat a K&V Kft. által üzemeltetett töltőállomáson!

Vissza

 

Aktuális híreink

Ellátogatott hozzánk a DAF Trucks NV European

2024. november 22.

Múlt szerdán nagy örömünkre ellátogatott hozzánk Michiel Kuijs, a DAF Trucks NV European Sales Directora, valamint Ferenc Ujszaszi és Attila KISS, a DAF Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és kereskedelmi igazgatója.

Bővebben

Új mérföldkő a K&V tesztsorozatában

2024. november 20.

Nagy a tesztjármű-forgalom a K&V háza táján, ezúttal egy 100%-ban elektromos Volvo Electric FM vontató járt nálunk terheléses menetpróbán.

Bővebben

Járműteszt: fókuszban a Scania Super

2024. november 14.

Közeleg az év vége, de a K&V-nél már a 2025-ös járműbeszerzések vannak terítéken.

Bővebben

BeneFit Prize díjátadón különdíjat vehetett át a K&V

2024. november 12.

Az elismerés számunkra különösen fontos, hiszen a beneFit Prize a vállalati jóllét és gondoskodó munkahelyi kultúra díja, amivel olyan cégeket tüntetnek ki, amelyek példaértékű munkavállalói környezetet teremtenek.

Bővebben

Egytengelyes pótkocsik érkeztek

2024. november 7.

Újabb izgalmas fejezetet nyitottunk a K&V flottamegújítási projektjében!

Bővebben

K&V Mikulás rajzpályázat

2024. november 4.

A tavalyi sikeres együttműködés után a Mikulás, aki a világ legprofibb logisztikusa, idén újra a K&V-t bízta meg, hogy segítsünk neki kamionjainkkal az ajándékok kiszállításában.

Bővebben