Megosztás:

Benyomások az AVL 6. Nemzetközi Kipufogógáz-és Részecskemisszió Fórumáról!

2010. május 26.

Az AVL a világ legnagyobb privát kézben lévő társasága, mely hajtásláncok fejlesztésére, szimulációjára és tesztelő technológiákra  koncentrál. Értendőek ez alatt a belső égésű motorok,erőátviteli berendezések,szoftverek,személy-és teherautók,valamint a még ennél is nagyobb motorok világában végzett úttörő munkák.

Az AVL  a járműgyártók megbízásából, részben szisztematikusrendszereket hoz létre, részben pedig elemző eszközöket gyárt és forgalmaz fejlesztőlaborok és műhelyek számára. Az AVL idei első konferenciáján, melyet a kétévente megrendezett ludwigsburgi kipufogógázos eseményen tartottak,nemcsak a közelmúlt kutatásaiba, fejlesztéseibe tekinthettünk be. Jól kirajzolódtak az autós, és azon belül is elsősorban a haszonjárműves világgal szembenálló kihívások, melyekre az iparnak az elkövetkezendő években kell a válaszokat megtalálnia.

A konferencia fő témáját természetesen a 2010-től érvényes észak-amerikai és az azzal közel egyező, 2014-ben érvénybe lépő Euro 6-os kipufogógáz-előírás teljesítéséhez szükséges fejlesztések, kísérletek adták. A kivételesen összetett feladat megértéséhez tudni kell azt, hogy nem csak a határértékek szigorodtak jelentős mértékben, hanem a teljesítés körülményei is komoly feladat elé állítják a tervezőket.

A határértékek szigorodása 1990, az első Euro norma bevezetése óta óriási mértékű volt. Azóta a mostani fejlesztési feladatot biztosító Euro 6-os szint a szénhidrogének határértékének 96 %-os, a NOx értékének 98%-os csökkenését írja elő. A részecske-kibocsátásnak elsőként az Euro 1-es norma szabott határt, 0,36 grammban meghatározva a plafont, jelentős csökkenésnek tekinthető a 90-es évek kezdetén jellemző 1g/kWh körüli átlagértékhez képest – az  Euro 6  egyszázad gramm alatti értéket kíván meg. A korom tömegmennyiségének csökkenésével egyidejűleg a részecskék átmérője is törpül. A  2,5 um alatti szemcséket az emberi légzőszerv nem képes kiszűrni, ezért azok egyenesen a fejbe és a tüdőbe jutnak , jelentősen növelve a rák kialakulásának esélyét, és nem mellékesen az allergiával küzdők állapotát is súlyosbítja. Ezt felismerve az Euro 6 új határérték bevezetését is hozza, nevezetesen a részecskeszám ( PN ) korlátozását. Ezen felül a szakemberek egy része szerint a jövőben az aeroszolok mennyiségét is korlátozni szükséges (pl: NH3,N2O,NO2).

A rövid távú fejlesztési irányokkal a mérnökök teljes egyetértésben vannak, függetlenül márkától és tudományos kutatóintézettől. Egyöntetűen elkerülhetetlennek látják a minden eddiginél magasabb befecskendezési nyomást, a kipufogógáz-visszavezetést,a feltöltést,a töltőlevegő-hűtést,az aktív NOx kezelést (SCR vagy megkötés) ,valamint a  részecskeszűrést(DPF).
A lépéseknek lehetővé kell tenniük, hogy négy év múlva a szén-hidrogén kibocsátás a most frissiben életbe lépett Euro 5-ös határértéknek kevesebb, mint három tizede legyen. Az NOx- az ötödére , a részecske-kibocsátás pedig a felére kell süllyedjen, ez pedig soklépcsős motorikus fejlesztést és kipufogógáz-gondozást igényel. Mindemellett a tervezők szeme előtt tartandó az alacsony üzem anyagfelhasználás iránti elvárás, annak gazdaságossági és üvegházhatási okai miatt, az alacsony gondozásigény, valamint ezzel összhangban a robosztus, megbízható felépítés.

Az Euro 5-ös rendszerre  átálláskor  a gyártók többsége az SCR technológiát választotta, mely bár jelentős előállítási többletköltséget okoz, a jellegmező egészében biztonsággal  teljesíti a határértéket. Néhányan azonban a kipufogógáz visszavezetésének fokozásával, azaz az EGR-arány növelésével érik el a DeNOx katalizátor kívánt konverziós hozamát, melynél ha részecskeszűrő vagy-tároló segít a korom kiszűrésében, az EEV missziós szint is teljesül.
Az EGR fokozásával azonban együtt növekszik  az üzemanyag-felhasználás is. Elsősorban emiatt váltott 2008-ban a Cummins, bevezetve az SCR rendszert. Mérések szerint 6-9 %-os fogyasztáscsökkentést eredményezett a változtatás, mely nemcsak gazdaságosabban üzemeltethetővé tette a motorokat- a szervizintervallum is hosszabb-, de a CO2-kibocsátás is jelentős mértékben csökkent, egy kamion elvárt időtartama alatt 120 tonnával. A soron következő norma teljesítéséhez a kipufogórendszer oldaláról átlagosan szükséges a részecskeszűrő 95%-os és a NOx-okat redukáló SCR 80%-os hatásfokának elérése.
Egy mai technológiai tudás szerinti ideális motor tehát mindössze egy részecskeszűrő és 50 %-os kipufogógáz-visszavezetés mellett képes a megcélzott Tisztaságra.
Vissza

 

Aktuális híreink

Fut a Cég 6. helyezés

2025. március 12.

A K&V Kft. a BSI által szervezett Fut a Cég versenyben a sajátcég-kategóriájában az 6. helyet szerezte meg 2024. évben! 

Bővebben

K&V Lombisztika: Fák a jövő generációinak

2025. március 4.

Március 1.-én szombaton  a Nemzeti Faültetési Nap alkalmából a K&V csapata is ásót ragadott, ugyanis fákat ültettünk Gyöngyös játszótereinél, hogy a gyerekek zöldebb, tisztább levegőjű környezetben játszhassanak!

Bővebben

Ecovadis bronz minősítést kaptunk

2025. február 28.

Remek hírt kaptunk: a K&V elnyerte az EcoVadis bronzérmét, amely azt jelenti, hogy a világ egyik legelismertebb fenntarthatósági értékelési rendszerében az elmúlt 12 hónapban vizsgált vállalatok legjobb 35%-ába kerültünk!

Bővebben

Részt vettünk a 15. Közlekedéslogisztikai Konferencián

2025. február 26.

Múlt csütörtökön és pénteken a K&V menedzsmentjének három tagja is részt vett a 15. Közlekedéslogisztikai Konferencián az Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége szervezésében.

Bővebben

Mátraaljai Munkaadók Egyesülete járt Cégünknél

2025. február 20.

Kedden a Mátraaljai Munkaadók Egyesületének tagvállalatai látogattak el hozzánk, hogy első kézből tapasztalják meg, milyenek egy logisztikai vállalat mindennapjai.

Bővebben

Együttműködés az Eurowaggal

2025. február 19.

Megtiszteltetés számunkra, hogy partnerünk, az EUROWAG egy átfogó cikkben mutatta be közös együttműködésünket és a K&V történetét, amely generációkon átívelő sikereinkről, a fenntartható logisztika iránti elkötelezettségünkről és a hazai piac kihívásairól is szól.  

Bővebben