Megosztás:

A DAF bemutatja az eddigi legjobb XF-et

2012. november 28.

A hannoveri teherautó-kiállításon a DAF bemutatta új Euro 6-os XF zászlóshajó modelljét. Az új XF gyártása 2013 tavaszán kezdődik. A DAF designkritériumainak köszönhető maximális szállítási hatékonyság eredménye az iparágban egyedülállóan alacsony üzemeltetési költség és az optimalizált járműteljesítmény. Az Euro 6-os DAF XF új alvázat, üzemanyag-takarékos Euro 6-os PACCAR MX motort, aerodinamikus külsőt és modern, tágas belső teret kapott.

daf-uj-xf.jpg

A DAF Euro 6-os XF modelljébe fektetett jelentős beruházás a társaság kiemelkedő működési hatékonyságára épülő, stratégiai növekedési tervét tükrözi,” mondta el Harrie Schippers, a DAF elnöke és a PACCAR igazgatója. „A DAF 84 éves története során ez a legátfogóbb mérnöki tervezési és fejlesztési program eredménye. Az új DAF XF a termékpalettán szereplő díjnyertes CF és LF modellek méltó társa.”

Az új XF: a fuvarozási iparág legjobb teherautója

Az új Euro 6-os PACCAR MX motorok tervezési kritériumai a következők:

  • 1,6 millió kilométeres, B10-es tervezési idő
  • Az Euro 5-ös ATe technológiával szerelt motorral azonos, alacsony üzemanyag-fogyasztás – Akár 2500Nm-es forgatónyomatékot is elérő maximális teljesítmény alacsony motorfordulatszámon
  • A maximális raksúly elérésére optimalizált önsúly
  • Új alvázkonstrukció
  • Hatékony szerkezeti elrendezés
  •  Az üzemanyag-tartály kapacitása akár 1500 liter
  • Alacsony üzemeltetési költség
  • Akár 150 000 kilométeres szervizintervallumok
  • Az új ATe (fejlett szállítási hatékonyság) megoldás tartalmaz:
  • Kiváló hűtés és optimalizált légáramlás
  • Új hátsó tengely és új váltóáttételek

A járművezetőt segítő asszisztens rendszer (Driver Performance Assistant, DPA) minden változatban alapfelszereltség. Az Európában és Észak-Amerikában a megbízhatóságáról és hatékonyságáról elhíresült, 12,9 literes PACCAR MX motorra építve a DAF Euro 6-os motorok új generációját fejlesztette ki. A PACCAR MX-13-as motort csúcstechnológiás és már bevált műszaki innovációk jellemzik. A közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendező rendszer, a változó geometriájú turbófeltöltő és a hatékony kipufogó gáz visszavezető rendszer (EGR) alkalmazása üzemanyag-takarékos működést és megbízhatóságot garantál. A fejlett kipufogógáz-utókezelő rendszer DeNOx katalitikus konvertert és aktív szénszűrőt (dízel részecskeszűrőt) tartalmaz, és kifejlesztésének célja a lehető legnagyobb hatékonyság elérése volt. A üzemanyag-fogyasztás további javítása érdekében a mérnökök optimalizálták a motor működési ciklusa során fellépő passzív regenerációt is.

Az új, Euro 6-os PACCAR MX-13-as motor 300kW/410 lóerős, 340kW/460 lóerős és 375kW/510 lóerős változatban, széles fordulatszám-tartományban (1000-1425rpm) rendelkezésre álló 2000-2500 Nm-es forgatónyomatékkal érhető el. Az új hajtáslánc fő fejlesztési elve az volt, hogy az üzemanyag-fogyasztás ugyanolyan alacsony szinten maradjon, mint amilyen a jelenlegi Euro 5-ös, ATe technológiával szerelt motorokat jellemzi. Az Euro 6-os PACCAR MX-13-as motor az 1,6 millió kilométerre szóló, B10-es kategóriájú tervezési idejével és az iparágban egyedülálló szerviztulajdonságaival (akár 150 000 kilométeres szervizintervallumok) kiemelkedő tartósságot garantál.

A nagy raksúly érdekében optimalizált önsúly

Az akár 44 tonna szerelvényössztömeg és 2300 Nm-es motornyomaték eléréséhez egy új, könnyebb hátsó tengely áll rendelkezésre. A kanyarstabilizátor rúd funkcióját a Stabilink felfüggesztési rendszer vette át, ez csökkenti a jármű önsúlyát, valamint kiváló stabilitást és kezelhetőséget biztosít. Az új nyeregrögzítő talp és az akkumulátortartó dobozok intelligens elhelyezése további súlycsökkenést eredményez. Az új kormánymű egy multifunkciós öntvényre került, s ennek köszönhetően külön kormányműtartó konzolra sincs szükség. A maximális hatékonyság célját szem előtt tartva a DAF a teljesen új alváz lehető legjobb kialakítására törekedett. Az alapfelszereltségben szereplő 90 literes (extraként rendelhető 140 literes) AdBlue tartály a fülke alatt kapott helyet, az akkumulátorok pedig az alváz belsejébe, hátulra kerülhettek. Azáltal, hogy a DeNOx rendszer és a szénszűrő egybeépült, lehetővé vált, hogy a maximális hatótávolság érdekében a üzemanyag tartály kapacitása akár 1500 literre nőjön. További fejlesztéseket képviselnek a megújult hátsó sárvédők és az alváz újratervezett hátsó kereszttartója is.

Az új XF: a járművezetők számára is a legjobb teherautó

Az új DAF XF a belépés pillanatától kezdve a lehető legnagyobb járművezetői komfortot nyújtja. Azáltal, hogy a motor és a hűtőrendszer intelligens módon az alvázba épült, a fülkepadló magassága tulajdonképpen változatlan maradt. Ez lehetővé teszi, hogy a járművezető könnyedén, mindössze három, lépcsős elrendezésű alumínium fellépő segítségével jusson a fedélzetre. Az alacsony fülkepadlónak köszönhető, hogy az XF Super Space Cab a piacon elérhető legtágasabb fülke, űrtartalma több mint 12,6 m3. A fülkepadló alacsony szintje a rendkívül nagy látótér kialakítását is segítette.

  •  Az elérhető legnagyobb járművezetői komfortra tervezve
  • Az új ülések, az új kormánykerék és az új kijelzővel, kapcsolókkal és pohártartókkal felszerelt, megújult műszerfal kiváló munkakörnyezetet biztosít
  • A piacvezető komfort érdekében páratlan belső tér
  • A nagyobb ágyak alvás közben is egyedülálló kényelmet nyújtanak
  • Biztonság és komfort
  • Megnövelt járművezetői látótér
  • Nagyobb tükrök
  • Járműstabilitás-ellenőrző rendszer
  • Fejlett vészfékrendszer
  • Energiaelnyelő fülkefelfüggesztés
  • Az új tengely- és fülkefelfüggesztésnek köszönhetően kiváló vezethetőség és járműstabilitás

Az XF belső tere számos jelentős átalakításon esett át. Az új PACCAR ülések széles tartományban állíthatók, így még nagyobb fokú kényelmet nyújtanak. A tervezők újragondolták a pedálok elhelyezkedését is, s a lehető legegyszerűbb használhatóság és nagyobb lábtér érdekében az új XF függesztett fékpedált kapott.

daf_belso1.jpgA DAF áttervezte a kormánykereket, és a műszerfali központi információs panel is megújult: új funkciókkal és új, színes képernyővel látták el. A nagy képernyő éles, könnyen olvasható képet ad. A mérnökök a műszertáblát is újratervezték, a műszerek körüli részek vonzó alumínium színezetet nyertek. Az új, funkciók szerint újracsoportosított, jól látható kapcsolóknak köszönhetően a kezelőszervek egyszerűen használhatók. Újdonság a műszerfal közepén elhelyezett kettős pohártartó és a járművezető mellé helyezett hulladékgyűjtő rekesz is. A mérnökök az ajtópaneleket is újragondolták. Extraként ezek alumínium betétekkel is szerelhetők, s ugyanezt találjuk a műszerfal utasoldali részén is. A DAF az elsődleges hálóhely (160mm mély) ágybetétének 2,2 méterre növelésével a hálóhely kényelmét is növelte. A fülke hátsó falára új, multifunkciós vezérlőpanel és egy új tárolórekesz is került.

Kényelmes, biztonságos kialakítás

A DAF XF alapfelszereltségei közé tartozik a járműstabilitás ellenőrző rendszer, mely a szerelvény bebicskázásának és felborulásának elkerülését segíti. Az adaptív sebességtartó automatika, az elülső ütközésfigyelmeztető rendszer, valamint a fejlett vészfékrendszer extraként rendelhető. A műszerfalat ütéselnyelő zónák fedik, a járművezető számára ez biztosítja az ergonomikus munkakörnyezetet.

Az új, energiaelnyelő fülkefelfüggesztés és az első és hátsó ütközési zónákkal szerelt, megerősített fülkefelépítmény a kiemelkedő biztonság és utasvédelem garanciája.

Új, vonzó külső megjelenés

A letisztult, vonzó fülkének és az újratervezett aerodinamikus külsőnek köszönhetően a DAF új XF zászlóshajója elegáns külsőt kapott. A modern designelemekkel tarkított hűtőrács nagyban hozzájárul az aerodinamikus légáramlás és motorhűtés optimalizálásához. Az új XF további külső tulajdonságai a következők:

  • Új, horganyzott acél lökhárító
  • Teljesen újratervezett világítás
  • A tehergépjármű-szektorban elsők között alkalmazott új, ledes fényszórók
  • Alapfelszereltségként ledes nappali világítás és opcionális sarokvilágítás

Új sárvédők, oldalszoknyák, oldalsó és tetőlégterelők

A tartósság növelése miatt horganyzott acélból készülő lökhárítót a DAF mérnökei úgy tervezték, hogy a vontató aerodinamikájához és motorjának hűtéséhez ez is hozzájáruljon.

Fejlett szállítási hatékonyság

Az új DAF XF számos olyan új, innovatív megoldást mutat, melyek tökéletesen illeszkednek a DAF üzemeltetési költségeket és környezeti hatásokat csökkentő, fejlett szállítási hatékonyság (Advanced Transport Efficiency, ATe) programjához. Az ilyen innovatív megoldások közé sorolható az optimalizált hűtőrendszer, melynek köszönhetően a hűtőventilátor működése ritkul, de ilyenek az új hátsótengely-áttételek és ilyen a járművet a korábban beállított sebességre fokozatosan gyorsító, optimalizált sebességtartó automatika is.A járművezetőt segítő innovatív asszisztens rendszer (Driver Performance Assistant, DPA) a DAF üzemanyag-takarékos ATe filozófiájának kiváló példája. A műszerfal központi kijelzője részletes információkat közöl a pillanatnyi üzemanyag-fogyasztásról, ez optimalizálja a járművezető vezetési stílusát. Az információs képernyőn automatikus üzenetek jelennek meg, amelyek azzal, hogy más sebességfokozat kapcsolását javasolják, javíthatják a járművezető vezetési stílusát. A DPA arról is tájékoztatja a járművezetőt, hogy a helyes abroncsnyomás és a légterelők megfelelő beállításával a jármű fogyasztását és üzemeltetési költségeit hogyan csökkentheti.

daf_belso2.jpgA DAF XF az iparág első olyan teherautóinak egyike, amely a lenyűgöző fényszóró-teljesítmény, a megnövelt biztonság, valamint a hosszú szervizintervallum és az alacsonyabb energiafogyasztás érdekében (opcionálisan) ledes fényszórókat kínál. Szintén új az a sarokvilágítás, mely a kanyarodás és manőverezés során is a jármű haladási irányába világít. A nappali ledes világítás a nappali extrém jó láthatóságról gondoskodik.

Az új design kialakítása során az aerodinamika is kulcsszerepet kapott, ennek eredményei az XF Space Cab új oldalszoknyái, oldalsó légterelői, sárvédői és tetőlégterelői. A tetőlégterelő magasságát a járművezető gyorsan és könnyen állíthatja. A DAF mérnökei teljesen újratervezték a sárvédőket és az oldalsó légterelőket, s így tettek a fülke elején található új, a tükrök és ajtókilincsek koszolódását meggátoló légáramlást biztosító saroklégterelőkkel is.

Új hajtásláncával, új, ergonomikus alvázkonstrukciójával és a fülke újratervezett külső és belső kialakításával az új Euro 6-os DAF XF vontató járműhatékonyság terén iparági standardot teremt. Az új fülkebelsőnek, valamint a vontató kiváló menettulajdonságainak és kezelhetőségének köszönhetően a járművezetői komfort javult, így elsőrendű vezetési teljesítményt nyújt.

Forrás: DAF

Vissza