Bár 2007 óta nem emelkedett a hazai autópályák használatának díja, az elmúlt néhány évben mégis most fordult először elő, hogy kevesebb úthasználati jogosultságot vásároltunk.
Az elmúlt öt évben nem volt példa arra, hogy csökkenjenek az eladások - emlékeztet az ÁAK közleményében. Bár a csökkenés üteme a második negyedévben mérséklődött az elsőhöz képest, az ÁAK bevétele az első félévben így is 4 százalékkal visszaesett, miközben az autópályák forgalma mintegy 5 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2008 első félévében.
A közlemény szerint a legszembetűnőbb csökkenés a havi, a heti és a teherautók számára érvényes egynapos e-matricák forgalmában volt tapasztalható: az elsőből 6, a másodikból 3, a harmadikból 7 százalékkal fogyott kevesebb az első félévben. A felsoroltakkal szemben az éves e-matricák eladásainál stagnálás, míg a négynapos változatnál enyhe, egy százalékos emelkedést regisztráltak.
Az úthálózat forgalmában az átlagos csökkenés 5 százalék körüli volt 2009 első félévében. A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-es autópályán volt megfigyelhető: itt 2009. január-június között átlagosan 7-10 százalékkal közlekedett kevesebb jármű, mint tavaly.
Szintén visszaesés mutatkozott az M3-as és M7-es autópályákon, ezek mértéke megközelítőleg 5 százalékos volt. Az újonnan átadott pályaszakaszok térségében - egyebek közt az M7-es autópálya 206-232 km-szelvényei és az M0 autóút 30-41 km-szelvényei között - ugyanakkor jelentős forgalomnövekedést mértek- olvasható az ÁAK közleményében.