A benzin és gázolaj árának már jó ideje magas szinten való mozgása, s a jelenlegi csúcsokat döntögető árak miatt egyre többen gondolkodnak az eddigi üzemanyagot helyettesítő alternatívákban. Ennek következtében újra kezd erőre kapni egy már nem is új keletű mozgalom, a gázautózás.
Tőlünk nyugatra az autógáz felhasználása dinamikusan emelkedik, 2015-re 10 százalékos lesz a gázzal is hajtott személyautók aránya. A jelentős árkülönbség miatt a felhasználás itthon is rohamosan nő, a jelenlegi 1,5-2 százalékról várakozások szerint két év alatt 5 százalék lesz.
Talán nem is gondolnánk, de itthon 300 kúton is kapható az autógáz egyik fajtája, az LGP (liquid petroleum gas), melynek fő összetevője a propán. Az LPG normál nyomáson a levegőnél nehezebb, sűrűbb anyag, ezt töltik a klasszikus alumínium gázpalackokba is.
A világszerte és Magyarországon is a legnagyobb forgalmazónak számító Prímagáz adatai szerint egy liter autógáz átlagosan 135 forinttal olcsóbb, mint a benzin, és erre az árkülönbözetre hosszú távon is számítani lehet. Az üzemanyagköltségeken 30-40 százalékos a megtakarítás, ami tízezer kilométerenként 100-110 ezer forint megtakarítást eredményez.
De hogyan lesz gázhajtású autóm?
Magyarországon gyárilag gázüzemre beállított személyautókat is vehetünk már - egyelőre a Skodánál. A cseh-német márka Fabiákat, Roomstereket, Octaviákat árul LPG-üzemre felkészítve.
De jelenlegi járművünkbe is beépíthető a gázzal hajthatóság funkciója. Egy átlagos személygépjárműnél - futásteljesítménytől függően – 230-290 ezres költséggel számolhatunk. Az üzemanyagon való megtakarítás - magánszemély esetében - ezt az összeget azonban 1-2 év alatt vissza is hozhatja, többet közlekedő vállalati autóknál pedig a megtérülés hónapokban mérhető.
Sokan aggódnak a technológia biztonsága miatt. A szabályosan átalakított autók azonban semmilyen tekintetben sem veszélyesebbek, mint átalakítás előtt. Az engedélyekkel kapcsolatos adminisztratív ügyintézést pedig a beszerelő műhelyek elvégzik helyettünk.
Az LPG-vel hajtott autók sokkal környezetbarátabbak a hagyományos benzin vagy gázolaj meghajtásúaknál. A széndioxid-kibocsátásuk 20, szénmonoxid-kibocsátásuk 50, szénhidrogén-kibocsátásuk pedig 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemhez képest.
Forrás:vezess.hu