Az oktatók és a rendőrség is egyetért abban, hogy szükség van a felelőtlenül vezetők kiszűrésére. Ezért a vezetői engedély megszerzését a tervek szerint újabb vizsgákhoz és feltételekhez kötnének.
A felelőtlen viselkedés főleg a fiatal korosztályra jellemző, akik gyakran versenypályának nézik az utakat. Tavaly a közel 19 ezer baleset negyedét 24 évnél fiatalabbak idézték elő, s igen sokért a 17-20 éves korosztály tehető felelőssé.
A tervben lévő szabályok szerint a mostani 17 helyett csak 18 évesen tehetnék le a vizsgát a tanulóvezetők. A vizsga pedig kiegészülne az agresszív viselkedést kiszűrő, valamint a veszélyhelyzetek felismerését és megoldását ellenőrző feladatokkal. Ha a tanuló ezeken a teszteken elbukik, nem kaphat vezetői engedélyt.
Bizonyis elképzelések alapján pedig a friss jogosítványosoknak az első 30 ezer kilométert gyakorlott sofőr társaságában kellene megtenniük. Persze utóbbi elég futurisztikus, hiszen ki és hogyan ellenőrizné a megtett kilométereket.
Változásra azonban szükség van a képzésben is, hiszen a 17-18 évesek csaknem fele megbukik elméletből, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság adatai szerint a forgalmi vizsgákon is 46 százalék körüli a bukási arány.