Megosztás:

Előrelépés a piacvédelem terén

2014. április 14.

2014. 04. 03-án megjelent a Magyar Közlönyben a 116/2014. kormányrendelet, amely az árufuvarozásban már régóta várt módosításokat tartalmazza. Aki követi az MKFE piacvédelmi törekvéseit tudja, hogy a jogosulatlan fuvarozás felszámolására tett intézkedések egyik sarokpontjaként tekintünk a szükséges engedélyek megfelelő kezelésére és ellenőrzésére.

Sok jelzés érkezett korábban is, aztán az ellenőrzések tapasztalatai megerősítették, hogy az unión kívüli fuvarozók tömegesen élnek vissza a határellenőrzések részleges eltűnésével és egyszer használatos engedélyekkel többször is vállalnak fuvarfeladatot. Ugyanígy uniós fuvarozók 3. országos tevékenységéről is beszélhetünk. Szükség volt tehát más szereplők felelősségének a megteremtésére is, ha már a hatósági ellenőrzések esetlegessé váltak egy fuvarfeladat esetében.

Mivel egészen bizonyosan a fel-, illetve lerakás az a helyzet, ahol az áru (és a jármű) megáll, és okmányok kezelése történik, ezért a legjobbnak tűnt a felrakásnál megpróbálni megfogni a jogsértést. Így különösen a felrakó helyek, de a lerakók kötelezettségének előírása irányában is tettünk lépéseket.

A kormány a 261/2011. (XII.7.) rendeletben már tavaly október 1-i hatállyal szerepeltette az engedélyek meglétének és megfelelőségének felrakóhelyi ellenőrzését, mint kötelezettséget, ám ez a szabályozás még nem érintette az engedélyek kezelését, és főleg nem hozott létre szankciókat a kötelezettségek elmulasztásának esetére.

Az MKFE 2013. december 14-i Rendkívüli Országos Küldöttközgyűlése határozatban fogadta el, hogy az egyesület kezdeményezi a jogszabályok (a 261-es mellett a bírságrendeletként közismert 156/2009. (VII. 29.) kormányrendelet) olyan irányú módosítását, amely megteremti az engedélyek kezelésének részletes szabályait, a felrakó helyek és lerakók kötelezettségét bővíti, valamint mindezek elmulasztásának esetére bírságolás lehetőségét hozza létre.

Az új rendelkezések szerint 2014. május 4-től az alábbi változások lépnek hatályba.

  • A Magyarországon külön kétoldalú vagy többoldalú egyezmény alapján kiadott engedéllyel végezhető fuvarozás esetében az engedélyen (CEMT-engedély esetében a fuvarnaplóban) a határátlépés helyét és pontos idejét (nap, óra, perc) és a jármű kilométeróra-állását fel kell tüntetni. A jogszabály úgy fogalmaz, hogy amennyiben a későbbiekben valamilyen, erre a célra szolgáló berendezések telepítése megtörténik a határainkon, akkor ezekkel kell ezt elvégezni, hiányukban kézi rájegyzéssel.
  • A fentebb említett engedélyeket a felrakó-, illetve lerakó helyeken a fuvarozó köteles bemutatni.
  • A felrakó hely nem megfelelő engedély (vagy annak hiánya) esetében megtagadhatja a felrakást, illetve mind a felrakás, mind a lerakás esetében (utóbbinál a címzett) köteles e tényt bejelenteni a közlekedési, vám-, illetve rendőrhatóság valamelyikénél, akik jogosultak a bejelentés kapcsán a helyszínen megjelenni és intézkedni.
  • A felrakáskor, illetve lerakás alkalmával az engedélyen annak helyét és pontos idejét, valamint a fuvarozó jármű kilométeróra-állását ugyancsak fel kell tüntetni. A felrakó, illetve lerakó hely a fuvarlevél ott maradó példányához köteles csatolni az így kitöltött engedély másolatát és megőrizni azt egy évig.
  • A fentebb felsorolt kötelezettségek bármelyikének megszegése 300 000 forint közigazgatási bírság kiszabását vonja maga után.

Másik fontos határozata volt a december 14-i Rendkívüli Küldöttközgyűlésnek a Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutató (röviden: KEBU) megalkotására hozott jogszabályok betartására vonatkozó követelés. A most megjelent jogszabály kurtán-furcsán ugyan, de az eredeti, 2009. december 31-i határidőt 2014. december 31-re módosította. Értékelésünk szerint ezzel ez a kormány saját maga is megszabott egy határidőt (az eredeti még az előző vállalása és elsődleges mulasztása volt), illetve eleve kifejezte azt a szándékát, hogy a KEBU megalkotásával egyetért.

(Az MKFE levele tagvállalataiknak)

www.magyarkozlekedes.hu

Vissza

 

Aktuális híreink

Mátraaljai Munkaadók Egyesülete járt Cégünknél

2025. február 20.

Kedden a Mátraaljai Munkaadók Egyesületének tagvállalatai látogattak el hozzánk, hogy első kézből tapasztalják meg, milyenek egy logisztikai vállalat mindennapjai.

Bővebben

Együttműködés az Eurowaggal

2025. február 19.

Megtiszteltetés számunkra, hogy partnerünk, az EUROWAG egy átfogó cikkben mutatta be közös együttműködésünket és a K&V történetét, amely generációkon átívelő sikereinkről, a fenntartható logisztika iránti elkötelezettségünkről és a hazai piac kihívásairól is szól.  

Bővebben

10 vadonatúj IVECO S-Way a K&V-nél

2025. február 14.

A hatékonyság és fenntarthatóság jegyében 10 új IVECO S-Way nyergesvontatóval bővült belföldi fuvarozási flottánk! Az új járműveket hétfőn az ETV Truck csapatától vettük át, akiknek szakértelmében és megbízhatóságában ismét maximálisan megbíztunk.

Bővebben

Síelés Donovalyban

2025. február 11.

Mi, a K&V-nél, munka közben ki nem állhatjuk a csúszást – legyen szó akár határidőkről, akár rakományokról. De most hétvégén, Szlovákiában, Donovalyban, örömmel csúsztunk – méghozzá a sípályákon!

Bővebben

Büszkén támogattuk Gyöngyös város jótékonysági sportbálját

2025. február 6.

Idén február 1-én került megrendezésre a Dr. Fejes András Sport- és Rendezvénycsarnokban a III. Gyöngyösi Jótékonysági Sportbál, melyen kollégáink is részt vettek. Ez az esemény különösen közel áll hozzánk, hiszen a K&V-nél a mozgás és annak öröme a munkavállalói jólét egyik legfontosabb alappillére.

Bővebben

Fenntartható és innovatív személyszállítás: új lehetőségek a K&V flottájában

2025. január 31.

Üzletfejlesztési vezetőnk, Varga Viktor szerdán részt vett az IVECO BUS magyarországi importőrének, az ECO-tech visiON Kft.-nek a buszbemutatóján, ahol két igazán figyelemreméltó modellt mutattak be: az IVECO Daily Glance Tourism és az IVECO EVADYS turistabuszokat.

Bővebben