Megosztás:

Franciaország is a kötelező minimálbér kiterjesztésének eszközével küzd a "tisztességtelen verseny" ellen...

2015. február 25.

Franciaországban az eddigi értesülések szerint folyamatban van egy számos gazdasági területet érintő, a gazdaság élénkítését célzó jogalkotási folyamat, mely beterjesztőjéről, Emmanuel Macron gazdasági miniszterről Macron-törvényként közismert, és amely elsősorban bizonyos szociális és gazdasági előírások, így például a vasárnapi üzletnyitvatartások bővítése terén határoz meg rendelkezéseket.

A törvény egy külön módosító indítvány alapján – melyet a tájékoztatás szerint nem a francia fuvarozói érdekképviseletek (UNOSTRA, TFL, FNTL) kezdeményeztek, vagy sugalltak – a kötelező minimálbér alkalmazását – vélhetően német mintára, szintén a 96/71/EK (kiküldetési) irányelvet hivatkozási alapként használva – kiterjesztené a francia területen végzett nemzetközi közúti fuvarozásra, azon belül is különösen a kabotázs fuvarozásra is.

A jogszabály jelenleg a francia Nemzetgyűlés előtt van, státuszáról annyi publikálható, hogy – meggyőző támogatottság hiányában – a francia kormány az Alkotmány lehetőségét kihasználva nem törvényben, hanem rendeletben hirdette ki a reformcsomagot. A francia Alkotmány értelmében a tervezet elfogadottnak tekintendő, mivel az ellene benyújtott bizalmatlansági indítvány elbukott a Nemzetgyűlés előtt. A reformcsomagról szóló jogszabály jelenleg szenátusi (felsőházi) jóváhagyásra vár, és a Szenátus áprilisi ülésrendjében szerepel.

Amit ma a módosító javaslatról francia társ-egyesületünk tájékoztatása szerint tudni lehet:

A módosítás pontosítja a kötelező franciaországi minimálbér (köznapi nevén SMIC) alkalmazását a folyami és a közúti fuvarozási tevékenység során az utazó személyzet számára, különösképpen a kabotázs tevékenység vonatkozásában. A jogi megfogalmazás szerint végrehajtási rendelet fogja pontosan meghatározni az utazó személyzetre vonatkozó alkalmazás részletszabályait.

A módosítás a következőt tartalmazza:

A külföldi fuvarozó vállalkozásnak meg kell neveznie Franciaországban egy képviselőt, akinek az ellenőrző hatósággal kell biztosítania a kapcsolatot. Az utazó személyzetről szóló eddigi előzetes nyilatkozatot felváltja egy erről szóló igazolás.

A fuvarozási művelet megbízójának minden esetben a címzettet kell tekinteni, még akkor is, ha egyébként a feladó, vagy más a megbízó. Tehát az utazó személyzet alkalmazásával kapcsolatos folyamatban minden esetben a címzettnek kell eljárnia, és a Franciaországban alkalmazott minimálbér kifizetésére vonatkozó hatósági ellenőrzések célpontjai is elsősorban a francia címzettek lehetnek.

A jogszabály szellemisége szerint a kötelező minimálbér alkalmazása tekintetében nem a nemzetközi fuvarozás, hanem elsősorban a kabotázs a kifejezetten célba vett tevékenység. Felmerülhet tehát a kérdés, hogy a majdani jogszabály milyen mértékben és módon vonja be a célzott körbe a nem kabotázs-jellegű franciaországi nemzetközi fuvarozási tevékenységet. Vélhetően az is szempont lesz a végrehajtás tekintetében, hogy milyen végkimenetellel zárul a Németországgal szemben a kötelező minimálbér kiterjesztése miatt elindított pilot-eljárás (melynek határidejét információink szerint a német fél kérését tolerálva három hónappal meghosszabbították), illetve az esetleges kötelezettségszegési eljárás.

A NiT Hungary természetesen figyelemmel kíséri a franciaországi fejleményeket, mellyel kapcsolatos megkereséseinket már eljuttattuk Magyarország párizsi Nagykövetsége, a Magyar - Francia Kereskedelmi és Iparkamara, illetve UETR társszervezetünk, az UNOSTRA részére. A hiteles információkról soron kívül tájékoztatást adunk, egyben javasoljuk tagjainknak, hogy kísérjék fokozott figyelemmel a Franciaországi fejleményekről szóló híreket, mivel vélelmezhetően a német példa alapján „szociális dömping-ellenes” csomagba burkolva, a „tisztességtelen verseny elleni küzdelem” jegyében Franciaország is zászlajára tűzte a kelet-európai régió előretörése elleni küzdelemnek ezt a módját.

Tájékoztatásul: a francia minimálbér mértéke bruttó 1 457,52 EUR / hó, melyet jövedelemadó és társadalombiztosítási járulék terhel (nettó 1135,99 EUR). A minimál órabér 9,61 EURO.

Forrás: www.nit.hu

Vissza

 

Aktuális híreink

ESG jó gyakorlatok előadás

2025. november 21.

Belkovics Anikó QMS-EMS menedzser kolléganőnk a tavalyi előadása után idén is felkérést kapott a Heves Vármegyei Kereskedelmi és Ipari Kamara előadására idén a Bridge to Benefits MiniEdition mesterkurzusára, ahol nagyvállalati kategóriában mutatta be cégünk ESG és fenntarthatósági jó gyakorlatait. 

Bővebben

K&V Kft. bekerült az idei BÉT50 rangos kiadványba

2025. november 18.

BÉT50 – Ötven hazai vállalat sikertörténete 

Bővebben

Vendégségben a jövő szakemberei

2025. november 11.

Tegnap a Gyöngyösi Kálváriaparti Általános Iskola diákjait láttuk vendégül egy igazán különleges pályaorientációs nap keretében!

Bővebben

Etikai vagy innovációs csapdahelyzet?

2025. november 6.

Raktározási üzletágvezető kollégánk, Deák István egy fontos és izgalmas kérdést feszeget legújabb szakmai cikkében, amely a Transpack magazinban jelent meg.A digitalizáció és az automatizáció megkerülhetetlen a modern logisztikában, de vajon hol húzódik a határ az előrelépés és a munkatársak védelme között?

Bővebben

Salgótarjánban jártunk az állásbörzén

2025. október 30.

Rengeteg érdeklődő látogatott el múlt héten a standunkhoz, és nagy öröm volt személyesen találkozni mindazokkal, akik kíváncsiak voltak a K&V világára!

Bővebben

10-ből 10 - Újra MagyarBrands díjas lett cégünk

2025. október 20.

Óriási büszkeség számunkra, hogy idén már 10. alkalommal nyerte el a K&V Logistic Solutions a MagyarBrands elismerést!Ez a díj azoknak a hazai márkáknak jár, akik nemcsak magyar tulajdonban állnak, de a megbízhatóság, innováció és pozitív fogyasztói megítélés terén is kiemelkednek.Immár 36 éve dolgozunk azon, hogy ügyfeleink számára kiszámítható, modern és emberséges logisztikai megoldásokat nyújtsunk – itthon és nemzetközi szinten egyaránt.Köszönjük minden kollégánknak, partnerünknek és ügyfelünknek, hogy együtt írjuk tovább a K&V márka történetét!

Bővebben