Megosztás:

Kissé alábbhagyott a fuvarpiaci fejlődés

2014. október 12.

A fuvarpiaci teljesítmény 2014. áprilisa és júniusa között belföldi és nemzetközi viszonylatban egyaránt az előző év II. negyedévéhez hasonlóan alakult, a belföldiben némileg fölötte, a nemzetköziben pedig valamelyest alatta maradt. Elemzésünk a KSH augusztus 28-án közzétett, második negyedéves statisztikai adatainak feldolgozásával készült.

Grafikon: ksh.hu

Árufuvarozás

Az áruszállítás összes teljesítménye (13,7 milliárd árutonna-kilométer) 2,9%-kal haladta meg az előző év II. negyedévi szintet. A csővezetékes szállítás 26, a vasúti 4,9%-kal nőtt, a közúti stagnált, a belvízi 7,7%-kal csökkent. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 68, a vasúti 18, a csővezetékes 11, a belvízi szállítás 3%-kal részesedett – írja a KSH. A nemzetközi közúti áruszállítás volumene az év közepén gyakorlatilag az egy évvel korábbi szintnek megfelelően alakult, miközben a tavalyi év során inkább az 5-10% körüli növekedés volt a jellemző. A sokkal nagyobb forgalmat bonyolító belföldi viszonylatban viszont 11%-kal nagyobb tömegű árut mozgattak, így ezek hatására a közúti áruszállítás volumene 8,6%-kal emelkedett az év II. negyedévében 2013 II. negyedévéhez hasonlítva. A statisztikusok szerint a jelentős belföldi volumennövekedést az élénkülő építőipari, ipari termelés és a kereskedelmi forgalom növekedése is pozitívan befolyásolta.

A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye lényegében változatlan (-0,2%) a bázisidőszakhoz képest, sem a belföldi (+0,5%), sem a nemzetközi teljesítmény (-0,5%) nem változott érdemben. A teljesítményadat (-0,2%) a szállított árutömeg +8,6%-ával együtt azt mutatja, hogy a közúti szállítási távolságok csökkentek. Összességében több árut szállítottak 8,1%-kal rövidebb távolságokra, a 2013-as azonos időszaki kb. 281 km-rel szemben az idei második negyedévben az átlag 270 km körül alakult. Az üresen megtett út aránya az egyéni vállalkozóknál csökkent némileg, a cégeknél nem változott, 19% körül alakult.
Az év második negyedévében mintegy 7 200 db tehergépkocsit és csaknem 2 400 db vontatót helyeztek először forgalomba Magyarországon (előbbieknek kb. 60, utóbbiaknak 75-80%-a volt új jármű), ez gyakorlatilag megfelel a válság előtti, 2008-as év mennyiségeinek(!). Ha az eddigiektől eltérően a legújabb adatokat negyedéves összevetésben vesszük szemügyre, azt láthatjuk, hogy nemzetközileg talán alábbhagy a régóta tartó fejlődés, belföldön pedig miközben árutömegben csendesedik a javulás, (a tavaly év végi fordulatot követő első negyedéves 132,4%-os után most 111%-os a mutató), árutonna-kilométer teljesítményben is negatív, a stagnálás irányába mutató elmozdulás tapasztalható.

Személyszállítás

A helyközi személyszállításban a 2014. április-júniusi időszakban az utasforgalom (172 millió utas) stagnált, az utaskilométerben mért teljesítmény (6,5 milliárd) 6,2%-kal bővült az elmúlt év II. negyedévéhez hasonlítva. A légi személyszállításban az utasszám 49, a teljesítmény 40%-kal nőtt a Magyarországról induló új úti célok bevezetése miatt. A vasúton és autóbuszon utazók száma lényegében nem változott, a hajón utazóké 7,7%-kal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest. A belföldi távolsági személyszállításban a szállított utasok számát tekintve az autóbusz forgalom mértéke meghatározó, évek óta megközelíthetőleg 80%-os. A nemzetközi utasforgalomban a rezidens vállalkozások szolgáltatásait igénybe vevők körében a közlekedési módozatok súlya az utóbbi két év folyamán folyamatosan átrendeződik. A tárgyidőszakban repülőn az utasok 38, vasúton 30, autóbuszon 32%-a utazott, utóbbin egyharmadnyival nagyobb számú utas, mint tavaly ugyanekkor.
Hazánkban 2014 áprilisa és júniusa között 427 db autóbuszt helyeztek először forgalomba, ebből 244 db volt új jármű, ez a tavalyi, sokéves rekordot jelentő forgalomba helyezési adatokat is meghaladja. Az országos autóbusz-állomány átlagos kora 2014. június 30-án 14,8 év volt.

 

Csányi Gábor

Autó Közlekedés (MKFE) 2014. október 1. lapszám

Vissza

 

Aktuális híreink

(Szín)teret adtunk a hagyományoknak

2025. augusztus 21.

Múlt szombaton Abasáron, a Tekeres-pataknál rendezték meg az első Rönkhúzó Versenyt Ország és Határok Nélkül, ahol a zene, a látvány és a falusi vendégszeretet találkozott egy felejthetetlen napra.

Bővebben

Kamionos találkozó Hajdúszoboszló

2025. augusztus 18.

Rengetegen ellátogattatok a standunkhoz: ismerős arcok, új érdeklődők, fiatal rajongók és tapasztalt sofőrök is megfordultak nálunk. Nagy öröm volt Veletek találkozni, beszélgetni, közösen fotózkodni!

Bővebben

Örömmel segítettünk

2025. augusztus 1.

Július 20–23. között mi biztosíthattuk a szállítást a Végtaghiányos Gyermekekért Alapítvány kis csapatának, akik Bogácson vehettek részt egy különleges pályaorientációs táborban.

Bővebben

Iveco buszok hivatalos átadása

2025. július 30.

Újabb mérföldkőhöz érkezett az ETV TRUCK és a K & V Logistic Solutions együttműködése!  

Bővebben

Iveco és K&V közös kihívás

2025. július 21.

Az IVECO @etv-truck és a K&V közös kihívást indított: minden hónapban értékeljük, hogyan teljesítenek gépjárművezetőink az Iveco S-Way vontatókkal. A cél, hogy a legkorszerűbb vezetési technológiákat a lehető leghatékonyabban használjuk, legyen szó fogyasztásról, biztonságról vagy a jármű kíméletes kezeléséről.

Bővebben

Ismét D&B tanúsítványt kaptunk

2025. július 10.

Idén is megkaptuk a Dun & Bradstreet tanúsítványát, ami azt jelenti, hogy a K&V továbbra is a pénzügyileg legstabilabb, legmegbízhatóbb magyar cégek közé tartozik! Ez az elismerés nem pályázaton múlik: csak azoknak ítélik oda, akiknél tényleg rendben van minden. Büszkék vagyunk rá, hogy egy nemzetközi minősítő is visszaigazolta: amit építünk, az erős alapokon áll. 

Bővebben