Megosztás:

Fővárosi behajtási tilalom – kinek az érdekét szolgálja?

2008. március 6.

Tisztább levegő, csökkenő forgalmi dugók, élhetőbb környezet, új parkolók – a propaganda szöveg megfelelő, de vajon mik lesznek a valós hatásai a budapesti behajtási korlátozásnak a kereskedelmi cégekre és a fogyasztókra, kiknek életminőségét a rendelet javítani szándékozik

A fővárosi rendelet két lépésben szigorította idén a tehergépjárművek Budapestre történő behajtását: az engedélyek díjait 8-10-szeresére emelték, s március 1-től szinte az egész városra kiterjesztették az össztömeg-korlátozási övezeteket (térkép). Az eredeti elképzelés szerint már március 1-től csak az a tehergépjármű hajthat be egyes zónákba, amelyik megfelelő behajtási engedéllyel rendelkezik. A különböző fuvarozó és vállalkozó egyesületek, szövetségek - napokban is folyó - tiltakozásának eredményeképpen a türelmi időszakot kiterjesztették május 1-ig, vagyis addig a rendőrség nem büntet, esetleg figyelmeztet a tiltott területekre való engedély nélküli behajtásért.

A fuvarozói érdekképviseletek több okból is elsietettnek, szakmailag teljesen átgondolatlannak és ésszerűtlennek tartják a főváros vezetése által kidolgozott rendeletet. Bár az alapelvekkel és célokkal egyetértenek, azonban számos káros következményre hívják fel a figyelmet.

Az új zónarendszer kialakítása a jelenleginél sokkal nagyobb káosszal jár majd, és nem csak a fuvarozást végző vállalkozások mindennapi munkáját nehezíti, de a lakosság ellátásában is fennakadásokat eredményezhet. “A védett övezetben van például 190 benzinkút, amelyeknél tavaly 638 millió liter üzemanyagot vásárolt a lakosság. Ekkora mennyiséget nem lehet kisteherautóban, kannákkal leszállítani” (origo.hu)

A kibővített magyarországi fizetős útszakaszok díja és a gázolaj áremeléstől már amúgy is súlytott fuvarozók nem lesznek képesek arra, hogy a 8-10-szeresére emelkedett behajtási engedélyek díját is beépítsék költségeikbe anélkül, hogy azt a megrendelő cégekre ne hárítsák át. Ez nyilván költségnövekedést fog jelenteni a kereskedő cégeknél is, ami végül a legvégső fogyasztókat fogja sújtani.

A rendelet levegőszennyezést csökkentő hatása is erősen megkérdőjelezhető. A védett területekre beszállítandó áruk fuvarozását ugyanis ha ezentúl több kisfurgonnal végzik, a több furgon károsanyag-kibocsájtása nyilván nem lesz kevesebb, mint az ugyanazt az árumennyiséget egymaga is szállítani képes nagyobb teherautóé.

A rendelet következményeként a fővárosi áthaladó forgalom a jelenleg erre alkalmatlan, kétsávos, leállósávval nélküli M0-s körgyűrűre terelődne át. A megnövekedő balesetveszély mellett a jelenleg is többnyire csak araszoló járművek környezetszennyezése sem utolsó szempont. Az eddigi tapasztalatok alapján pedig prognosztizálható a súlyos, halálos kimenetelű balesetek számának növekedése az M0-s szakaszon.

A rendelet végrehajtását végző Parking Kft. a rendszámra vonatkozó behajtási engedélyeket a kérelmezés napjától kezdve 8 napon belül adná meg. Ez az ügymenet teljességgel irracionális a fuvarszervezési munkafolymat szempontjából, ugyanis gyakran még a fuvarfeladat előtti nap sem lehet mindig biztosan tudni, hogy a fuvarozó cég pontosan melyik tehergépjárműve fogja végezni azt. A Parking Kft. ráadásul jelenleg összesen három ügyintézője képes fogadani az engedély iránti kérelmeket.

Ígéretet tettek azonban, hogy áprilistól új, nagyobb ügyfélszolgálatot nyitnak, a városhatáron is kirendeltségeket hoznak létre, és az engedélyek kérelmezését és kiadását májustól az interneten is lehet majd intézni. Néhány héten belül több nyelven is lesz lehetőség az ügyintézésre, a havi és negyedéves engedélyek mellett bevezetik az egy napra szóló passzust, az engedélykiadás jelenlegi nyolcnapos határidejét pedig májusig négy napra csökkentik.

A történésekről részletes információkat talál az MKFE honlapján: http://www.mkfe.hu/hirek.php?3543

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Tiltakozás a fővárosi teherforgalom korlátozása ellen
  • Egy hetük van a kamionoknak Budapesten
  •