Számos baleset történik hazánkban azért, mert a vezetők fittyet hánynak a fáradtságra. Persze a legjobb megelőzés a pihenés, de lássuk, milyen egyéb eszközöket próbálnak bevetni a vezetés közbeni elalvás ellen.
Bárhova nézünk, egyre romló közlekedési statisztikák láthatóak, nő a gyorshajtók és az ittas vezetők száma, nincs ez másként az elalvásos balesetekkel sem. Az összes baleset 10 százalékát, míg az autópályákon bekövetkezők 20 százalékát a fáradt, elalvó sofőrök okozzák. Tavaly 364 "elalvás vezetés közben" okból bekövetkezett közúti közlekedési baleset történt Magyarországon, míg 2005-ben ez a szám "csak" 278 volt. A vezetők elalvása miatt bekövetkezett balesetek több emberéletet követelnek, mint az ittas vezetés.
Persze léteznek már autóba szerelhető készülékek az elalvás megelőzésére. Ezek egyik típusa azon az elven alapul, hogy a vezető fejének és szemének mozgásából érzékelje, ha az álomba merülne, és hangjelzéssel figyelmeztesse őt. Ugyanígy jeleznek akkor is, ha a sofőr a rádióba vagy épp a navigációs rendszerbe merülne. Más rendszerek a jármű úton való mozgását érzékelik. Az autó és útjelzések közötti távolság változásának érzékelésével figyelmeztetnek, ha az elkezd kicsúszni a sávból, vagy kontrollálatlan mozgásba jön.
Különös módszert vezetett be a Szolnok megyei rendőrség az elalvásos balesetek elleni küzdelemben. A rendőrök tapasztalata szerint jellemzően azokat a külföldi autósokat fenyegeti ez a veszély, akik már-már elérik az országhatárt és sietnek, ezért nem tartanak pihenőt. Ebből a szempontból a legveszélyesebb a Budapesttől Záhonyig tartó, 330 kilométeres 4-es számú főút Szolnok, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szakasza.
Ezért a Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság megállapodást kötött egy román rádióval, amelyben az éjszakai órákban időnként, akár az adást is megszakítva, külön hanggal figyelmeztetik a vezetőket: ne aludjanak el, nemsokára hazaérnek.