Megosztás:

Új szabályozások a gépjárművezetők vezetési és pihenő idejéről

2007. április 20.

2007. április 11-én lép hatályba teljes körűen Magyarországon is az Európai Parlament és a Tanács 561/2006/EK rendelete a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a gépjárművezetők vezetési és pihenő idejének szabályoz A rendelet alapvető célja, hogy a közúti fuvarozást végző alkalmazottak szociális helyzete, valamint az általános közúti közlekedési biztonság javuljon.

Legfontosabb változások:

Napi vezetési idő
A napi maximális vezetési idő nem változik, továbbra is 9 óra, amely egy héten kétszer 10 órára növelhető.

Heti vezetési idő
A heti vezetési idő nem haladhatja meg az 56 órát, illetve kéthetenként a 90 órát.

Vezetésközi szünetek
4 és fél óra folyamatos vezetés után továbbra is kötelező 45 perc szünet, ami azonban az új rendelkezés értelmében ez időtartam alatt csak egy, legalább 15 perces, majd azt követő legalább 30 perces szünettel helyettesíthető.

Napi pihenőidő
- Az előző napi pihenőidő vagy heti pihenőidő vége után minden 24 órás időszakon belül újabb napi pihenőidőt kell tartani.

- Két gépkocsivezető esetén ettől eltérően: minden 30 órás időszakban kell, legalább 9 órás napi pihenőidőt tartani.

- Érvényben marad az egyben eltöltött 11 órás napi rendes pihenőidő.

- Felosztás esetén azonban az összesen 12 óra csak egyféleképpen, és csak kétfelé darabolható: az első rész megszakítás nélküli 3 óra, és a második megszakítás nélküli 9 óra kell, hogy legyen.

- Két heti pihenőidő között legfeljebb három csökkentett napi pihenőidő lehetséges, amelyért a jövőben nem kell kompenzációt adni.

Heti pihenőidő
- Bármely két egymást követő héten a gépkocsivezetőnek két rendes (45 órás) heti pihenőt, vagy egy rendes és egy csökkentett (legalább 24 órás) heti pihenőt kell tartania. Vagyis legalább kéthetente kötelezően jár a 45 órás rendes pihenőidő.

- A csökkentést kompenzálni kell egy, a kérdéses hetet követő harmadik hét vége előtt egybefüggően eltöltött, a csökkentésnek megfelelő pihenővel, melyet egy másik, legalább 9 órás pihenőidőhöz kell kapcsolni.

- A heti pihenők közt nem telhet el 6x24 óránál több, így a nemzetközi különjárati autóbusz-közlekedésben jelenleg még kivételként engedélyezett, 12 egymást követő napi vezetés lehetősége megszűnik.

Forrás: Tranzit

Vissza