Megosztás:

Téli gumi csere – érvek és tanácsok

2008. november 25.

Az emberek többségét remélhetőleg már nem kell meggyőzni a téli gumi használatának szükségességéről, de azért összegyűjtöttük a szokásos ellenérvekre a válaszokat, s utánajártunk néhány hasznos praktikának és tudnivalónak is, hogy a hidegben még biztonságosabbá tegyük a vezetést a téli gumik használatával.

Szerencsére ma már egyre többen belátják, hogy a nyári gumik télire cserélése biztonságosabbá és sokkal könnyebbé teszi a zord időjárás közepette az autózást, mégis mindig akad néhány érv arra, hogy ne kelljen pénzt költeni az új gumik beszerzésére és felszerelésére.

Az egyik ilyen, hogy ha tehetem, havas és jeges úton nem indulok útnak, ha pedig mégis autózni kell, akkor óvatosan, lassan vezetek. Tévhit, hogy a téli gumira csak hó és jég esetén van szükség. Általában azt szokták mondani, hogy +7°C alatt (egyes vélemények szerint ez a határ a nulla Celsius-fok) a nyári gumiabroncs megkeményedik, ezzel veszít tapadásából. A téli gumik speciális szilika-gumi keverékből készülnek, amely alkalmazkodik a hideg körülményekhez, és a legzordabb időben is lágy, rugalmas marad, ezzel megőrzi a tapadóképességét.

Ha nem is esik éppen hó vagy ónos eső, akkor is találkozhatunk még városi utakon is az úgynevezett fekete jéggel, ami a pára láthatatlan lefagyását jelenti. Ezeken ráfékezve nyári gumival kellemetlen meglepetések érhetnek.

A nyári gumi szűk víz- és sárelvezető nyílásai, merev mintázata miatt vizes, saras, sík-vidéki téli utcában is megbukik. A jó téli gumi bordázata miatt ezen felületeken is biztonságosabb. Vásárláskor persze oda kell figyelnünk, hogy csak olyan méretű gumit szereltessünk fel, amit a kocsi gyártója előír, a profilmélysége pedig legalább négy milliméter legyen.

A túlzottan óvatos, lassú vezetés pedig gyakran épp az ellenkezőjét váltja ki a biztonságos vezetés szempontjából, mint amit a sofőr el szeretne érni vele. A forgalom ritmusával lépést tartani képtelen autós ugyanis veszélyes előzési helyzeteket provokál, feszültséget teremt a partnerekben.

Gyakori ellenérv még, ha valakinek négykerékmeghajtásos autója van, vagy hogy van az autóban blokkolásgátló. Ezek a felszerelések mindeaddig valóban segítenek, amíg egy fékezés miatt a a kerekek már teljesen leblokkolnak. Ekkor ugyanis újra csak a gumi és az úttest közti kölcsönhatás számít. A nyári gumi nem tapad meg, s például lejtőn lefelé már nem segít az összkerékmeghajtás sem.

Kísérletek bizonyítják, hogy ha 100 km/óráról szárazon nyári gumival 50 méter után áll meg az autó, ugyanez hóban 300-500 méter is lehet. Blokkolásgátlóval és téli gumival ez a két adat körülbelül 40-60 méter és hóban 60-90 méter, viszont mindkét esetben kormányozható marad az autó.

Sokan gondolják, hogy az is elegendő, ha csak két kerékre vesznek téli abroncsot. Bár a semminél ez is többet ér, de igazán biztonságosan csak akkor vezethetünk, ha mind a négy keréken lecseréljük a gumikat. Ha mégis csak két téli gumira futja, akkor azokat mindenképp a hátsó kerekekre ajánlatos felszerelni. Veszélyesebb ugyanis, ha fékezéskor az autó hátsó vége tör ki, mint az eleje. Ugyanígy ha két régi és két új gumink van, akkor a hátsóra tetessük fel az újakat.

Van, aki halogatja a téli gumi vásárlását, amíg összegyűlik a pénze, hogy jó minőségű abroncsokat vegyen. Tudni kell azonban, hogy még az olcsó, ismeretlen márkájú téli gumik is többet segítenek télen, mint a nyáriak.

Kevesen tudják, hogy a téli gumik használata során fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük a keréknyomást. Tévhit, hogy téli útviszonyok között a keréknyomás csökkentése javítja a gumi tapadását. Hideg időben ugyanis a hőmérséklet 5 Celsius-fokos csökkenése körülbelül 0,1 barral csökkenti a keréknyomást. Ha ezt nem korrigáljuk, akkor a gumiabroncsok teljesítménye, tapadása, és ezzel párhuzamosan a jármű fogyasztása is jelentősen romlik.

Bár náluk még nem előírás, de a külföldre utazóknak tudni kell, hogy néhány országban kötelező a téli gumik használata. Például a szomszédos Ausztriában és Szlovéniában már ősz végétől ellenőrzik, hogy fel vannak-e szerelve a téli gumik, s a hiányukért ugyanúgy büntetnek, mint más közlekedési szabálysértésért. Ausztriában hóláncot is kötelesek magukkal vinni az autósok. Az ORFK legfrissebb jelentései szerint azonban hamarosan Magyarországon is kötelezővé tehetik a téli abroncsok használatát.

Vissza
Kapcsolódó anyagok
  • Hólánc-használati kötelezettség különböző országokban
  •