Megosztás:

Intelligens járművek - A jövő víziója, vagy elérhető valóság?

2009. március 25.

A közlekedésnek soha nem volt ekkora szerepe a gazdaságban, mint ma. A forgalom folyamatos növekedését azonban már nem lehet újabb utak szervezésével fenntartani. Ezért a kutatók ma már az intelligens közlekedésszervezésben és új járműtechnológiákban keresik a jövő megoldásait.

A hogyan kérdésre a német Képzési és Kutatási Minisztérium által felkarolt, 76 millió euróba került, négyéves intenzív fejlesztést megtestesítő INVENT (Intelligenter Verkehr und nutzgerechte Technik) projekt igyekezett választ adni még 2005-ben. A projekt célja olyan megoldások, javaslatok s technikák fejlesztése volt, amelyek a közlekedést biztonságosabbá s folyamatossá teszik, csökkentik a dugókat és baleseteket, illetve azok hatásait.

Évekkel ezelőtt bemutatott fejlesztések - mint a dugóasszisztensek, javított navigációs berendezések, az aktív biztonsági berendezések – egy része már meg is valósult. Fékasszisztenst, követésitávolság-tartó tempomatot, sávelhagyás- és gumiabroncsnyomás-figyelőt is már hamarosan rendelni lehet. Nemsokára jönnek a holttereket szemmel tartó kamerák, vagy a sofőr éberségét fürkésző rendszerek.
Tavaly azonban egy újabb, az AKTIV (Adaptive und kooperative Technologien für den intelligenten Verkehr) névre hallgató projekt eredményeit is közhírré tették.

Az új projektben a biztonságra és a járművek egymással vagy az infrastruktúrával való kommunikációjára fektették a hangsúlyt. A legtöbb esetben a járműre szerelt kamerák figyelik a különböző külső jelzéseket illetve veszélyforrásokat. Ilyen a Daimler fejlesztése is, ahol a szélvédő mögé szerelt nagy látószögű dupla kamerarendszer szállítja az aktuális közlekedési helyzet képi információit. Közülük a lámpafelismerő például olyan piros pontokat keres a képen, amelyek kör formájúak. De képes a felvillanó féklámpákat is felismerni, és a vészjelző és a jármű közötti távolságot is észleli a rendszer.
Nagy hangsúlyt fektettek a kereszteződésekben előforduló veszélyforrások, és jelzések észlelésekor való riasztásra is, mivel városokban a legtöbb baleset kereszteződésekben történik. Így például felhívja a rendszer a figyelmet a stoptáblára, vagy a másik kanyarodó járműre. Előre jelzi a veszélyt, és ha a sofőr nem reagál, képes figyelmeztető fékezést produkálni, vagy akár meg is állítani a járművet.

A tehergépkocsikkal foglalkozó kutatások középpontjában a hosszú távú fuvarokat végrehajtó sofőrök munkájának segítése, a balesetek elkerülése áll. A MAN TGX-ben bemutatkozott AGB (aktiv Gefahrenbremsung) különböző algoritmusok segítségével elemzi a helyzeteket, veszély észlelése esetén a fékre lép.
Az IQF-nek (integrierte Querführung) nevzett rendszer a sávban történő mozgást figyeli. Azonban a már rendelhető sávasszisztenshez képest – amely a jármű felfestések közötti mozgását figyeli, és sávelhagyáskor riaszt – ez már többre képes: kanyargós útszakaszokon kiszámolja a szerelvény ideális haladási ívét. Nem a sáv közepén igyekszik tartani a járművet, hanem maximálisan kihasználni a rendelkezésre álló, egyébként szűk haladási folyosót.
A kutatók munkáját dícséri a StaF is (Störungsadaptives Fahren), mely az útépítések mellett való haladást hívatott segíteni. A vontató lökhárítójának jobb oldalára egy lézerszkennert építettek, amely az útépítések/terelések során használt forgalomterelő bójákat érzékeli. A cél, hogy a bójákhoz minél közelebb haladjon a szerelvény, így biztosítva nagyobb teret a kamion mellett a baloldali sávban haladó személygépkocsinak.

A közlekedésben résztvevő járművek kommunikálhatnak egymással, üzeneteket is cserélhetnek – ezek az Ún. CoCarok. A megkülönböztető jelzését használó jármű UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) adatokat küld helyzetével együtt a környezetében lévő járműveknek, amelyek felhívják sofőrjük figyelmét a közelgő, és elsőbbséget kérő járműre. De a meghibásodott és vészvillogójával a leállósávban várakozó jármű is informálhatja a körülötte lévő forgalmat helyzetéről és állapotáról.

E sok új fejlesztés hallatán lassan felmerülhet bennünk a kérdés, hogy a technológia ilyen rohamos fejlődésével, a jövőben milyen feladatok maradnak meg vezetés közben a jármű irányítását végző sofőrnek?

 

Vissza