Megosztás:

A biztonsági öv az első számú életmentő

2012. november 28.

Az európai teherautósofőrök kevesebb, mint fele kapcsolja be a biztonsági övet. Pedig értékes emeberéletek lennének megmenthetőek használatával.

A CEESAR kutatóintézet irányításával végzett tanulmány rámutatott, hogy a tehergépjárművezetők körében 40 százalékkal csökkenhetne a halálos, illetve a személyi sérülésekkel járó balesetek száma, ha mindannyian használnák a biztonsági övet.

A biztonsági öv használatának aránya a teherautósofőrök körében 10-70 százalék között változik az egyes európai országokban, de az átlag 50 százalék alatti. A legjobb, 70 százalékos értékkel Franciaország büszkélkedhet. Svédországban, abban az országban, ahol megszületett a hárompontos biztonsági öv, ez az arány 40 százalék.

Társadalmunkban a halálesetek egyik leggyakoribb oka a közúti közlekedés. 2001 és 2008 között nem kevesebb, mint 375 ezer ember vesztette életét közlekedési balesetben Európai útjain. Az elsődleges ok a gyorshajtás, de a második helyen a biztonsági öv használatának hiánya áll, megelőzve az alkoholt, amely a harmadik leggyakoribb kiváltó oka a halálos, illetve a személyi sérüléssel járó közlekedési baleseteknek.

Miért használja ilyen kevés gépkocsivezető a biztonsági övet?
„Nekünk, emberi lényeknek egyszerűen nincs beépített sebességérzékelőnk. Leolvashatjuk a sebességet a műszerről, de semmi nincs a testünkben, ami figyelmeztetne a tempóra. Hasonlítsa ezt össze a magasságérzetünkkel! Nem ugrana le négy méteres magasságból és csillapítaná az esést a kezeivel! Pedig pontosan ez történik egy 30 kilométer/órás sebességnél bekövetkező frontális ütközés esetén biztonsági öv nélkül. A magasságot felfogjuk, de a sebességet nem” - magyarázza Carl-Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója. „Számos gépkocsivezető abban a hitben él, hogy egy nagy teherautó fülkéjében sokkal nagyobb biztonságban van, mint egy kis személyautóban” - mondja.

Ez igaz is, de aligha vigasz annak a sofőrnek, aki egy beton hídlábnak csapódik. Ha a teherautó ekkor felborul, a gépkocsivezető nagyot esik. Biztonsági öv nélkül pedig ki is repülhet a fülkéből. Tesztekkel igazoolták, hogy a teherautóból kirepülő utasok 74 százaléka életét veszti vagy súlyosan megsérül.

A biztonsági öv mellőzése a teherautó borulásakor 366 százalékkal növeli a súlyos vagy halálos sérülések kockázatát. Ezek az adatok a CEESAR kutatóintézettől származnak, amely balesetek adatait gyűjti össze, és kockázatelemzéseket végez.

A járműgyártók a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető rendszerrel járulhatnak hozzá a statisztikák javulásához. Az ilyen rendszerek egyes mérések szerint személyautókban 97 százalékkal gyakoribb öv használatot erdeményeznek.

A technológia egy dolog, a kulcs a hozzáállás megváltoztatása lenne. Ehhez azonban számos szereplőnek kéne közreműködni. Az EU és kormányzati szervek tájékoztató kampányokkal, biztonsági oktatásokkal, a rendőrség pedig például fokozottabb ellenőrzéssel és a büntetés szigorításával léphetne fel a biztonsági öv használatának mellőzése ellen.

Vissza