Megosztás:

Ne induljunk külföldre téli felszerelés nélkül

2013. november 11.

Európa több országában már kötelező a járművek téli felszereltsége. Ezt illetően az osztrákok, a csehek és a románok a legszigorúbbak: ők mind a téli gumit, mind pedig a hólánc használatát már november 1-jétől előírják.

Sőt vannak országok ennél is szigorúbb államok: A hóláncot tekintve Norvégia és Macedónia követel a legkorábban: a láncot náluk már október 15-16-tól kérik. Míg Norvégiában a téli gumi használata is kötelező, Macedóniában ez már nem szerepel az előírások között.

Albániában november 1-jétől kell hólánc, de téli gumi nem.

Ausztriában kötelező a hóláncot tartani a 3,5 tonna össztömeg feletti személy- és áruszállító közúti járműveken a november 1-től április 15-ig terjedő időszakban. A hóláncokat legalább az egyik meghajtott tengely két kerekére. kell feltenni ugyanazon a tengelyen. A legfeljebb 3,5 t össztömegű járművek vagy téli gumival, vagy hólánccal a fedélzetükön közlekedhetnek.

Déli szomszédunkban, Horvátországban is kötelező a járművön hóláncot tartani. Itt nem időponthoz, hanem időjáráshoz kötika használatot: "téli időjárás" esetén kötelezőek ezek, - ami azt jelenti, hogy legalább 5 cm hó esett, vagy jég borítja az utakat. Téli időjárási viszonyok esetén a jármű meghajtott tengelyén legalább két téli guminak (M + S) kell lennie, vagy nyári radiál guminak az összes keréken.

Szlovéniában november 15-től március 15-ig kötelező a téli felszerelés: Ez annyit jelent hogy téli guminak kell lennie a meghajtott tengely(ek)en, vagy hólánccal ellátott nyári gumiknak a meghajtott tengely(ek)en.

Szlovákiában kötelező hóláncot tartani a 12 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű áruszállító járműveken november 15. és március 31. időszakban. Az M2, M3, N2, N3 kategóriába tartozó (több üléses személyszállító és több mint 3,5 t megengedett össztömegű áruszállító) járművekre téli gumit kell feltenni legalább egy meghajtott tengelyre november 15. és március 31. között, melyek jelölése "M+S", "MS" vagy "M&S".

Romániában november 1-től téli körülmények esetén (hó, jég, latyak) kötelező a téligumi.

3,5 tonna össztömeg felett M+S jelzésű abroncsokat kell szerelni hajtott tengelyekre,

valamint kötelező a hólánc használata, ha erre felszólító tábla van.

Csehországban általánosságban nem kötelező hóláncot tartani a járműveken, azonban azonban hóval borított utakon hóláncot kell feltenni a járművekre minden év november 1. - március 31. időszakban, amennyiben ezt közlekedési tábla előírja. A legfeljebb 3,5 t megengedett össztömegű személy- és áruszállító járművek esetében kötelező minden éve november 1-től a következő év március 31-ig mindegyik keréken kötelező a téli gumi felszerelése.

Lengyelországban nem kötelező a hóláncot állandóan a járművön tartani, azonban havas úton a közlekedési jelzőtábláknak megfelelően alkalmazni kell. Az erre vonatkozó közlekedési táblával jelölt utakon kötelező a hólánc használata. Nincs külön jogszabály a téli gumikat illetően, azonban a Közúti Közlekedési Törvény értelmében a járműveket úgy kell felszerelni, hogy a közlekedésbiztonságot ne veszélyeztessék.

Németországban sem kötelező hóláncot tartani a járművön, azonban havas úton az erre utaló közlekedési jelzőtáblának megfelelően alkalmazni kell.

Nincs meghatározott időszak, de amennyiben a körülmények megkövetelik, a járművet el kell látni hólánccal, téli gumival, hólánccal, ásóval, csákánnyal és vonórúddal vagy vontató kötéllel.

A láncot a gépjármű meghajtott tengelyére kell feltenni.

Az engedélyezett legnagyobb sebesség hólánccal közlekedő jármű esetében 5O km/h.

Olaszországban nem kötelező ugyan hóláncot tartani a járműveken, azonban télen az alpesi hágókon és minden egyéb havas úton a közlekedési jelzőtábláknak megfelelően használni kell.
Az, hogy a téli gumik használata kötelező-e, tartományonként van szabályozva.

Svájcban nem kötelező a járművön hóláncot tartani, azonban egyes útszakaszokon - amelyeken a "Hólánc használata kötelező" ("Chaines a neige obligatoires") tábla ezt jelzi - kötelező a használata.

Franciaországban hóláncot nem kötelező állandóan a járművön tartani, azonban havas úton a közlekedési jelzőtábláknak megfelelően alkalmazni kell. A hóláncok száma nincs előírva, azonban a leszerelhető csúszásgátló felszerelésnek biztosítania kell a jármű kormányozhatóságát és fékezhetőségét.

Oroszországban nem kötelező hóláncot tartani a járműveken. Használatát a gépjárművezető belátására bízzák. Főként az Ural hegységben ajánlott. Nincs a téli gumik használatára vonatkozó előírás. Használatát szintén a gépjárművezető belátására bízzák.

Vissza